۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۵۶۸۰۹
تعداد نظرات: ۲۳۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۳۰-۱۱-۱۳۸۹
کد ۱۵۶۸۰۹
انتشار: ۰۹:۱۲ - ۳۰-۱۱-۱۳۸۹
طرح ملی ، نام عربی!

نه غرب زده ، نه عرب زده ؛ ما ایرانی هستیم / "سباح" چرا؟!

مگر اگر اسم آن را به جای "طرح سباح" ، "طرح شنا" می نامیدند ، چه اتفاق بدی قرار بود رخ دهد؟ نامگذاری یک طرح ورزشی که مانند اعمالی چون نماز نیست که به حکم شرع مقدس باید به زبان عربی باشد.
عصرایران - یکی از طرح های وزارت آموزش و پرورش که اخیراً اجرا شده ، طرح آموزش شنا به دانش آموزان سوم ابتدایی است که احتمالاً در سال های آینده در مقاطع دیگر نیز اجرا می شود.

هر چند عده ای با اشاره به مدارس کم بضاعت به ویژه در مناطق محروم ، می گویند که در این مناطق عملاً نمی توان اجرای طرح  "ملی" را محقق دانست ولی در عین حال که این انتقاد قابل تأمل است ، دلیل موجهی برای تعطیلی طرح قلمداد نمی شود.

این نوشتار اما نمی خواهد وارد نقاط ضعف و قوت طرح شود جز آن که درباره خود طرح ، اصل آن را بسیار ارزشمند توصیف کند و به دست اندرکاران آن ، دست مریزاد بگوید.

آنچه در این یادداشت بدان خواهیم پرداخت نکته ای است که خود گویای بسیاری چیزهاست و آن نامگذاری این آموزش شنا به معادل عربی آن است که بر این اساس ، طرح ملی آموزش شنا به دانش آموزان را "طرح سباح" نامیدند. (سباح در زبان عربی همان شنای خودمان است.)

طرح شنا / سباح

حال سخن این است که چرا این طرح با نام عربی شنا نامگذاری شده است؟ مگر اگر اسم آن را "طرح شنا" می نامیدند ، چه اتفاق بدی قرار بود رخ دهد؟ نامگذاری یک طرح ورزشی که مانند اعمالی چون نماز نیست که به حکم شرع مقدس باید به زبان عربی باشد.
این چه وضعیتی است که آقایان در وزارتخانه ای مانند آموزش و پرورش هم تا این دچار از خودبیگانگی شده و طرح ملی ورزشی را نیز به زبان عربی نامگذاری می کنند؟

درست است که عربی زبان قرآن و دین مقدس اسلام است ولی این بدان معنا نیست که در حوزه های غیر دینی هم زبان و ادبیات خود را رها کنیم و حتی طرح شنای دانش آموزان را نیز به عربی نامگذاری کنیم ! مگر عربی زبان ملی ایران است؟ عربی ، زبان دین و قرآن است و در همان حوزه نیز مورد توجه و کاملاً محترم است(بدان حد که حتی لمس قرآن بدون وضو هم منع شرعی دارد) اما همان طور که قرار نیست "غرب زده" باشیم ، بنا هم نیست "عرب زده" شویم.

ایران کشوری است با زبان رسمی فارسی و در عین حال با تاکید بر این که زبان های همه اقوام ایرانی از ترکی و کردی گرفته تا لری و عربی و سایر زبان ها و گویش ها رسمیت خود را دارند و قطعاً هم بسیار محترم و ارزشمند هستند. بنابراین وقتی قرار است طرحی در گستره ملی اجرا شود ، دیگر وجهی ندارد آن را به ترجمه عربی اش نامگذاری نمایند کما این که اگر طرح هایی در مناطق زبانی محتلف کشور باشد ، منعی برای نامگذاری به زبان های محلی ندارد و اتفاقاً می تواند بهتر و زیباتر هم باشد.
فراموش نکنیم که زبان هر قوم و ملتی ، بخش مهمی از هویت اوست و هیچ دلیل موجهی برای گذر از آن و تضعیفش در هیچ جای دنیا وجود ندارد و صد البته تاکید بر وجوه هویتی ، هرگز به معنای نژادپرستی و نفی دیگران نیست.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۳۲
در انتظار بررسی: ۳
غیر قابل انتشار: ۷۴
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
12
221
ایول با حال بود.
پاسخ ها
آرش
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
طرح بسیار خوبی است . دست کارگزاران درد نکند. خدا خیرشان دهد که آموزش شنا را برگزار نموده اند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
11
186
پس این مکتب ایرانی که آقایون ازش دم می زنن کلا کشکه دیگه. از یه طرف شعار ایرانیت سر می دهند و از طرف دیگر در وزارت آموزش و پرورش که قراره برای بچه هامون هویت درس بدن ، اسم عربی می ذارن اونم توی شادترین و مفرح ترین طرحی که در این سال ها اجرا شده. کلا دست گلشون درد نکنه.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
9
196
در بسیاری از کشورها فکر می کنند زبان ایرانیان عربی است
پاسخ ها
vY
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
من دقيقا به اين مورد بر خوردم كه شخصي لهستاني فكر ميكرد زباين ما عربي هست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
9
188
چرا از نامگذاريهاي صورت گرفته در طرحهاي دفاعي و فضايي و ... ايراد نميگيري؟
جواد*
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
9
152
با عصر ایران موافقم.
اگر اسم این ورزش در گویش فارسی معادل نداشت حق با وزارت آموزش و پرورش بود ولی خدارو شکر معادلشو داریم.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۱:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
گویش فارسی!؟
آقا جواد فارسی یه زبانه نه گویش!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
سعي كنيد كلمات پارسي را با حروف پارسي بنويسيد مانند پارسي بجاي فارسي
جواد*
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
به هرگونه وسیله ارتباطی زبان گفته میشه..چه نوشتار چه بیان چه دود چه تابلو راهنمایی ویا هرچیز دیگه.
گویش فارسی گویش ترکی گویش عربی
گویش فارسی لهجه اصفهانی
گویش ترکی لهجه استانبولی یعنی گویش زیرمجموعه زبان و لهجه زیرمجموعه گویش.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
6
140
آنوقت داد می زنیم که نام خلیج فارس را چرا جعل می کنند !!

واقعا"از ماست که بر ماست .
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
خليج پارس و درياي مكران
شلمچه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
3
116
ما سالهاست از این خراب کردن زبان فارسی توسط خود ایرانیان فارسی زبان رنج میبریم آنها فکر میکنند اگر این نامها را عربی بگذارند ثواب میکنند. یا میگویند اینها چقدر مومن هستند
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۳:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
آفرین به این همه صداقت تو شلمچه و عصر ایران
محمد
UNITED STATES
۱۰:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
7
95
کاملا با عصر ایران موافقم .
چرا نام عربی ؟
باید تمدن ایران و نام ایرانی حفظ شود .
چه دلیلی دارد از نام های عربی استفاده شود !
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
3
87
فکر کنم مسئولین خیال می کنند مثلا اسم عربی ثواب داره
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
یه کاری میکنن مردم از همه چی زده بشن.
فرهاد دزفولی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
6
65
نماز و روزه هم که کلماتی دینی هستند واژه پارسی هستند
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
4
83
این یعنی تحقیر ایرانی
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
3
59
واقعا گل گفتی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
2
65
بدبختانه در ادارات دولتي استفاده از كلمات عربي خيلي رواج داره و گاهي استفاده از اونها نشانگر سواد و ادب نويسنده تلقي ميشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
57
19
خيلي اشتباه كردند باید اسمش را السباح ميگذاشتن
آقا سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
57
12
احسنت تبارکت الله
ناشناس
HUNGARY
۱۱:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
3
47
اگر شما نمیگفتید من نمیدونستم این کلمه معنی دارد من فکر کردم این مخفف یک جمله است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
2
43
شما صحبتتون حق است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
2
65
درسی داشتیم به نام (مدنی) . بچه ها هرگز نفهمیدند مدنی یعنی چی؟! سباح هم مثل اونه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
4
70
آخه یکی جواب منو بده من میخوام بدونم مگه عربا اسم های فارسی برای خودشون انتخاب میکنن ؟
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
3
40
ای کاش وارد اصل طرح هم می شدید.به عنوان نمونه مشاهدات بنده از یکی از مدارس نقاط محروم استان البرز جالب است!آقایونی که این طرح را می دهند فکر این را کرده اند که در نقاط زیادی از این سرزمین مادرن حتی پول خریدن مایو و لوازم شنا را برای بچه ها ندارند!وجالبتر اینکه ثبت نام در مقطع بالاتر منوط به داشتن این گواهینامه می باشد!!
دکتر رمضانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
2
38
ممنون از توجه شما من با اوردن هر واژه بیگانه مخالفم وقتی می توانیم فارسی صحبت کنیم چرا با زبان دیگران صحبت کنیم به نظرمن مقصر اصلی فرهنگستان فارسی است چرا که باید نظارت کامل روی همه امور داشته باشدبازاین کلمه عربی است وماکمی به ریشه های این کلمات اشنائیم در صداوسیما مجری کارشناس باسواد کسی است از کلمات انگلیس استفاده کند مثل مرسی اوکی ایتم هایلایت اس ام اس وهزاران واژه دیگر .فرهنگستان باید قبل از ورود واژه در میان عامه مردم معادل انرا جایگزین کندمثلا اگر از همان زمان ورود تلفن همراه این واژه را درتبلیغات استفاده می کردن الان لفظ موبایل بیگانه بود در حالی که الان جهت معرفی تلفن همرا باید کلمهموبایل را بکار ببری من خود شخصا از خودم شروع کردم وتا جائی که بتوانم واژگان فارسی بکار می برم شما هم که رسانه هستیدو با مخاطبین بسیاری سروکار دارید لطف کنید واستفاده از واژگان خارجی راکنار بگذارید وهمه جا بجای طرح سباح طرح شنا را بکار ببرید باید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
3
54
واقعا برای عده ای بادمجان دو قاب چین متاسفم
حالا مثلا عربی بگین فکر میکنین بالاییها خوشحال میشند و یه پستی هم میگیرین دیگه ؟
مثل خیلی از نامه های اداریتون که پر از کلمه هایی که خودتون هم معنیش رو نمیدونین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
3
52
اي گفتي از حرف دل پوسيده ما! اسم موشك عربي، اسم خيابون عربي، اسم موسسات وام دهنده عربي (قرض الحسنه) . وقتيكه ما لغات فارسي داريم و خيلي زيباتر از لغات عربي هستند چرا انقدر سنگ لغات و جملات عربي رو به سينه مي كوبيم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
خيلي از كلمات ديگر عربي حساب نمي شوند زبان فارسي با كلمات عربي و حتي انگليسي و فرانسوي مخلوط شده و اين اشكالي ندارد مثلا شما به جاي هديه كه ره اورد نمي گوييد البته كلمه سباح از اين دست كلمات نيست و مخصوص زبان عربي است و نبايد باشد.
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
5
51
چه عجب یک نفر پیدا شد از زبان فارسی و ایرانی دفاع کنه

با تشکر.
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
18
25
نوشته ايد " فراموش نکنیم که زبان هر قوم و ملتی ، بخش مهمی از هویت اوست و هیچ دلیل موجهی برای گذر از آن و تضعیفش در هیچ جای دنیا وجود ندارد ." آيا به نظر شما زبان ديگر اقوام ايراني درحال ضعيف شدن نيست كاش براي انها هم كمي حساسيت نشان دهيد .
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
3
44
آقا همین جیزا رو می بینن که به خودشون جرات می دن خلیج فارسو بکنن خلیج عربی ما خودمون به اونا اجازه می دیم!!!!با تشکر از عصر ایران با این دقت و حس مسولیت دمتون گرم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
6
32
ايول گل گفتيد...
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
5
32
دوستم كه از مديران است منشي اش نبود بعد يه كاغذ چسبوند پشت درب اتاقش و نوشت : لا تق تقوو الادرب !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
1
5
اینم یه جور از خود بیگانگی فرهنگیه دیگه
نا شناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
5
آقا ترا به خدا یه راهی پیدا کنید که در هیچ موردی تکرار نشه ....
اگر بشه به رای بگذارند و یا ...
ناشناس
NETHERLANDS
۱۲:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
8
این انتقاد شما عصر ایرانی ها واقعا وارد است و من هم کاملا با شما موافقم. همین زیاده روی های بعضی به اصطلاح بادمجان دور قاب چین هاست که آدم را از خیلی چیزها بیزار می کنه. اینها از یکطرف به قول خودشون میلیون ها دلار در کشورهای دیگر برای گسترش زبان فارسی خرج می کنند آنوقت در داخل خود ایران تیشه به ریشه زبان فارسی می زنند. این را می گویند قسم حضرت عباس و دم خروس.
عرب ایرانی
KUWAIT
۱۳:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
11
من خودم عرب ایرانی هستم و تعجب می کنم , چون سباح معنیش شناور است ولی مقابل عربی شنا "سباحه" یا میتونسم بگوییم "سباحت"
منظورم اینکه حتی وقتی که مسؤلان نام عربی انتخاب کردند باز هم جذر کلمه اشتباهی انتخاب کردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
4
نماز فارسی است عربیش صلاه است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
1
5
اسمش را بگذارند طرح "تر شدم" مخفف طرح ترويج شناي دانش آموزان مدارس.
تازه خيلي هم با مسما تر است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
4
4
احسنت حفظ هويت ملي نوعي عبادت است. ايراني ها با حفظ تمدن اصيل خود و فرهنگ ايراني اسلامي اوج شكوفايي خود را مي توانند احيا كنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
7
زبان ، پرچم ، واحد پول نشانه یک ملت است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
3
7
این قضیه آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم است.خودمون غنی ترین زبان دنیا رو داریم اونوقت....!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
5
عصرایران ازاینکه ریزبین هستید خیلی خوبه ولی خودتون هم درنوشتن کلمات دقت کنید عربها چون حرف پ ندارند می گویند فارسی درست آن پارسی است متاسفانه عربزده شده ایم .
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
4
همه این ایرادها درست بهتر بود خیلی راحت {آموزش شنا} را نام گذاری می کردند
ولی باتوجه به فضای حاکم بر اموزش و پرورش برای شروع برنامه ای جدید حمله مردم والیاء دانش آموزان را به آموزش و پرورش پیش بینی کرده و برای کمتر آسیب دیدن از جوسازی علیه خودشان اینگونه نام گذاری نموده اند تا بعدها توجیه این کار را بگذارند به تربیت اسلامی جامعه مبنی بر روایت رسیده از پیامبر (ص) { علموا اولادکم الرمایه والسباحه}
مثلا تا گفته شد سباح دیگر چیست و چرا برنامه های دانش افزای برای فرزندانمان کم است وبیشتر اوقات انها را با اموری جنبی پر می کنید؟
جوابی آماده داشته باشند
بنده در یک کوچه ای منزلمان است که نیمی از کوچه را مدرسه ای ابتدای است
الحمد لله برنامه ها پر است
تابستان و تعطیلات که کاروانسرا است و ترمینال ماشینهای پارک 24 ساعته
در طول مدت روزهای تحصیلی هم اگر یک روز جمعه و یا مراسمی باشد که ماشاءالله توزیع ...
آموزش و پرورش مدیریت برنامه و زمان را بیشتر هدر می دهد
بجای استفاده از کمترین زمان برای طی کردن مراحل آموزشی سالیانه فرزندان
بیشتر به سمت پرکردن غیر ضروری وقت و عمر دانش آموزان است در حقیقت روزمرگی را از دوران کودکی به فرزندانمان می آموزیم تا بعدها کارمندان و کارکنان از فرهنگ گذران روزگار {می گذرد} با خوش وبش در جامعه عمر مفید مردم تلف گردد.
در ژاپن از کودکی به نو نهالان و کودکان در دبستان می آموزند که کشور ژاپن نفت ندارد زمین کشاورزی ندارد منابع معدنی ندارد و در کشور زمین و مساحت لازم را برای زندگی ندارد.
ودر آخر این ایجاد سوالها در مغز دانش آموزان در عوض می گویند ژاپن تنها کار و کار وکار است
کار هم در فرهنگ ژاپنی ها منحصر در کار در کارخانه و یا ادراه و یا نیست و بیشتر ناظر بر تلاش و نو آوری و پیشرفت در زمینه های علمی است.
مهدی
GERMANY
۱۴:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
7
خیلی ممنون که از زبان پارسی دفاع کردین این مسئله سالهاست که منو به عنوان یه ایرانی آزار میده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
1
5
نه اینکه ایران کشور خیلی پر آبیء و در وسط یک اقیانوس قرار گرفته برای همین لزوم اجرای چنین طرحی واقعا برای کشور حیاتی بود ......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
4
37
به عنوان يك ايراني متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۵:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
باش تا اموراتت بگذره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
5
البته در یاران که از این خبرا نیست ولی واقعا باید وزیر آموزش و پرورش رو به مجلس آورد که چرا در وزارتخانه وی فرهنگ ایرانی ما زیر سوال رفته که قاعدتا همچین کاری اتفاق نمی افته.ولی دم شما گرم جز آه حسرت کشیدن کار دیگه نمی تونیم انجام بدیم
آه،ببخشید
الاه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
4
فقط که اون نیست...یه جایی تا اخرین نفس از خلیج همیشگی فارس دفاع میکنیم و در یک جایی تمام فناوریهای دفاعی و هوایی و رزمایشی با اسامی عربی چون کرار؛ زلزال و ... نامگذاری میشوند!!!
آشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
7
تهش رو بگیری اون مسولی که این طرح رو پیشنهاد داده برای خودشیرینی اسم عربی گذاشته و هم خواسته اسم طرح ثقیل تر بشه. مقایسه کنید سباح رو با شنا. مثل من که سنگین تر رو ثقیل تر نوشتم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
4
دقيقاً هروقت پارچه اي رو كه در مقابل بعضي از استخرها مي ديدم مبني بر اجراي اين طرح اين سوال برايم پيش مي آمد كه هدف از تعيين اين اسم چه بوده!
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
4
آدم اونجایی دوبله میسوزه که اگر هم در بسیاری کارها وبرنامه ها و چیزهای خوبی که عربها دارند، ما ازشون پیروی میکردیم، لااقل میگفتیم خوب این کلمه هم روش وتحملش میکنیم! ولی وقتی آدم پیشرفت و حتی برداشت چندین ساله گاز ما در میادین گاز جنوب توسط قطریهای میزبان جام جهانی رو میبینه، تا سکته سوم پیش میره هرچند انشاالله کسانی که بهر طریقی به فرهنگ و سنت و ملیت این کشور بی احترامی و بی محلی میکنه، سکته شامل حالش بشه!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
8
1
خیلی خوب قبول، جه اشکالی داره که اسم ش میشد طرح شنا...

اما این حساسیت شما نشان برخی مسائل دیگر دارد عزیز جان.......
نادر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
5
برای فهم احکام قضایی دادگاهها نیز باید یک فرهنگ لغت عربی همراه داشته باشید. فهم بعضی کلمات آنها حتی برای عرب زبانها هم مشکل است چه برسد به دیگران!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
4
متاسفانه یه طرز تفکر در بین بعضی هست که فکر می کنند عربی زدایی از زبان یعنی اسلام زدایی ...یعنی اسلام و عرب رو یکی می دونند !
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
1
شما خودتو ناراحن نکنید...ایشون خواسته پارسی رو پاس بدارد..؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
4
0
خدارحمت کنه پدرتو
نمیگی کار بسیار خوبی بوده گیر دادی به چی
حالا طرح سباح انقدر بهت برخورده بگرد تو متن خودت ببین چندتا واژه عربی گفتی
حوزه ...تاکید
توروخدا بهچیزای مهمتر بپردازید
ناشناس
FINLAND
۱۶:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
1
3
آقای رئیس جمهور و چند تن دیگر از وزرا در چند هفته گذشته از خوبی زبان فارسی چنان سخن میگفتند که انگار قرار است زبان رسمی جهان بشود. چه شده که در خود همین دولت وزارت آموزش و پرورش که یکی از سامانه های حفظ و پاسداشت زبان فارسی است چنین قساوتی در حق زبان مردم ایران - "مردم کورش" - میکنند؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
7
عصر ایران ؛لطفا این مقاله رو به زبان عربی بنویسید چرا که آقایان متولی آموزش وپرورش توانایی خواندن این زبان(زبان فارسی) را ندارند ومتوجه نمی شوند که شما چه نوشتید.
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
12
1
در تمام دنیا زبان اول مردم زبان دین آنهاست . ولی چطور مامسلمونها اینطور نشدیم وحتی گاهی بطور سطحی هم اینکار بشود شر درست می کنند ؟!. یا ما مسلمان نیستیم یا ازاسلام چیزی نمی دونیم .اسلم دین توحید است و پایبندی به این مرزهایی که انگلیسیها وضع کردند تا بر سر مسلمونها مسلط باشند ندارد.در اسلام مرز، مرز اسلام وکفر است در عیر این ، مرزبندی دیگر مرزی نمی شناسد اسلام دین توحید است طرح مکتب ایرانی با دین اسلام که وحی است وتوسط معصوم آورده شده متفاوت است .مکتب ایرانی آورنده اش احمدی نژاد ومشایی هستند . بادین اسلام متفاوت است اسلام دین توحیذاست وهمه در توحید یکی هستند پیغمبر وغیر پیغمبر ندارد .اسلام اساس دارد .قواعد دارد باید ونباید دارد .زبان دارد .نه اینکه تا یک کلمه ای عربی بکار می رود ضد ایرانی اتفاق افتاده است ! قرآن می فرمایید ما قرآن را عربی فرستادیم تا موجب افزایش عقل باشد .در عالم اسلام زبان عربیست .نه اینکه مااز عربها تبعیت می کنیم .عربها هم ممکن است ارپیامبر اسلام تبعیت نکنند هرکس مسلمان است زبان اولش زبان عربیست بعد زبان آن کشور .این چیزیست که در دین آمده .چطور است که اینهمه از زبانهای لاتین استفاده می شود زبان نیگانه که نیست هیچ بله اشکال هم ندارد وکلاس هم دارد مثلا سازمان ترافیک واصطلاحاتی که روزانه بکارمی بریم ، زبان بیگانه نیستند ولی اصطلاحات قرآنی ، بیگانه می شوند ؟! افهم فتفکر یا اولی الالباب
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
7
قسمت خوشمزه جریان اینجاست که همین مدیران به اصطلاح فرهنگی میان بخشنامه می کنن که اسم خارجی نباید برای فیلم گذاشته بشه، مثلا میگن اسم فیلم آلزایمر رو بزارین نسیان!! یا از اون خنده دار تر اینه که آقای دارابی معاون سیما دستور میده که هیچ شبکه ای حق نداره دستور آشپزی غذاهای غیر ایرانی رو پخش کنه!!! بابا مارادونا رو ول کن غضنفر رو بچسب!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
3
از ماست که بر ماست!
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
7
هر وقت نامهای فارسی برای دستاوردهای هوا و فضا گذاشتند این یکی رو هم فارسی میگذراند...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
8
لحن شما زیادی مودبانه است. لطفا ازقول ما بگویید : مرده شور نامگذاریتان راببرند یا بهتر بگویید : خاک بر سرشان با این نامگذاری.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
4
واقعا حرف حق زدین...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
7
1
چرا با زبان عربی مشکل داریم؟؟!؟تو همین متن بالا نسبت کلمات عربی به فارسی بزرگتر از عدد یک هستش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
0
آقا جواد "در "درسته" درب" غلطه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
0
عزيزان حتى در زبان عربی هم السباحة می گویند یعنی شنا نه سباح و اگر با تشدید ب باشد به معنی شناگر است شاید هم منظور همین باشد
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
1
بابا یکی به داد این زیون فارسی برسه که دیگه چیزی ازش نمونده فرانسه روسی انگلیسی و بقیشم که عربی اشغال کرده...
حمیدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
0
موافق متن مقاله هستم.متشکرم
يك ايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۳۰
0
10
شايد فكر مي كنند كه توي شنا آدم لخت مي شه ولي توي سباح آدم لخت نمي شه !
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۱
4
5
عزیزان پارسی پارسی درست است.
فارسی عربی شده ان است...
لطفادر صدر نظرات درج شود
مهم است......
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۱
2
8
هر ایرانی باید به نوبه خود از زبان و ملیتش دفاع کند .ذو سال پیش مسیر رفت و آمدم از جاده قذیم کرج بود
خیابانی در آنجا به نام خلیج وجود داشت که هر گاه چشمم به تابلو آن می افتاد قلبم دردمی گرفت به شهر داری آن منطقه موضوع را اطلاع دادم ولی در جواب گفتند ما نمی توانیم نام اینجا را تغییر دهیم گفتم حال که نمی توانید پس منتظر باشید ببینید که چطور من این تابلو را از بیخ وبن با اره می برم
جدا" هم تصمیم به این کار داشتم واز عصبانیت بارها با شهر داری منطقه لفظی در گیر شدم .بالاخره یک روز تسلیم شدند و تلفن کردند گفتند ما نام آنجا را تغییر میدهیم ونام آنجا را از خلیج به خلیج فارس تغییر دادند .
استرس ژنتیکی چیست؟ چگونه بفهمیم به آن مبتلا هستیم؟ بهترین مواد غذایی برای سلامت کبد را بشناسید فولکس‌واگن ۵۷۰۰ خودرو برقی ID.Buzz را به‌دلیل صندلی‌های جادار فراخوان کرد! فاضلاب سرطان‌زای اردبیل به رود "قره‌سو" می‌ریزد / این استان رتبه اول کشور را در سرطان معده دارد خواص چغاله بادام در طب سنتی چیست؟ اسرار جدید کهکشان‌ها / زمین در مسیر تازه‌ای به‌دور یک سیاهچاله غول‌آسا می‌چرخد مارتین هایدگر و «فلسفۀ تکنولوژی»؛ تکنولوژی چگونه معنای انسان بودن را از بین می‌برد؟ تبدیل گرمای بدن به برق با مهندسی فضای خالی اتمی تهران قدیم در قاب تصویر؛ سفر به گذشته پایتخت (عکس) چاقی شکم انواع متفات دارد؛ شکم شما چه مدلی است؟ نخستین‌بار در جهان: ژاپن مدعی ساخت پهپادی شد که می‌تواند صاعقه را القا و تخلیه کند عراقچی در پاکستان: خواستار کاهش تنش میان هند و پاکستان هستیم ماجرای آتش سوزی در فردیس البرز چه بود؟ آغاز تخریب مساجد در هند (فیلم) روزنامه عبری: نتانیاهو از اقدامات ترامپ ناامید شده است