فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۰۵۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۹ - ۱۱-۰۶-۱۴۰۲
کد ۹۰۵۵۵۶
انتشار: ۰۲:۰۹ - ۱۱-۰۶-۱۴۰۲

کم‌آبی بدن بعد از ۶۰ سالگی این بلاها را سرتان می آورد

کم‌آبی بدن بعد از ۶۰ سالگی این بلاها را سرتان می آورد
بعد از ۶۰ سالگی احساس به تشنگی در انسان ضعیف می‌شود، در نتیجه افراد نوشیدن مایعات را تقریبا متوقف می‌کنند و این درحالی است که دهیدراته شدن شدید بر کل بدن اثر می‌گذارد. ممکن است باعث پریشانی ذهنی ناگهانی و سریع شود، روی فشار خون اثر گذارد، کم آبی بدن موجب افزایش تپش قلب، بروز آنژین صدری با درد قفسه سینه، کما و حتی مرگ شود.
کم آبی بدن در همه سنین تأثیر می‌گذارد، اما بزرگسالان ۶۰ سال به بالا بیشتر در معرض خطر هستند. با افزایش سن، بدن ماهیچه‌های بیشتری را از دست می‌دهد و چربی بیشتری به دست می‌آورد. این بر توانایی در حفظ مقدار طبیعی آب بدن (TBW) تأثیر می‌گذارد.
 
به گزارش بهداشت نیوز، سالمندان به دلیل کاهش توده عضلانی بیشتر در معرض خطر کم آبی هستند. کم آبی بدن در افراد مسن می‌تواند خطرناک باشد، به این دلیل که برخی از علائم این وضعیت با سایر بیماری‌ها همپوشانی دارد و ممکن است علت اصلی آن به اشتباه تشخیص داده شود. مثلا خشکی دهان می‌تواند به عنوان عارضه جانبی داروهای روزانه اشتباه گرفته شود. این می‌تواند منجر به تاخیر در تشخیص کم آبی در بزرگسالان مسن شود.
 
احساس تشنگی تنها راهی است که نشان می‌دهد بدن به آب نیاز دارد. با این حال، از آنجا که پاسخ تشنگی با افزایش سن ضعیف می‌شود، افراد مسن شاید ندانند که نیاز به نوشیدن دارند. پس ۲ نکته مهم قابل توجه است؛ اول، ایجاد عادت برای خوردن مایعات شامل آب، آبمیوه، چای، آب نارگیل، شیر، سوپ، میوه‌های آبدار مانند هندوانه، خربزه، هلو، آناناس، پرتقال و نارنگی و دوم، تاکید بر نوشیدن مایعات به افراد بالای ۶۰ سال؛ چراکه این افراد باید هر دو ساعت یکبار مایعات بنوشند.
 
بعد از ۶۰ سالگی احساس به تشنگی در انسان ضعیف می‌شود، در نتیجه افراد نوشیدن مایعات را تقریبا متوقف می‌کنند و این درحالی است که دهیدراته شدن شدید بر کل بدن اثر می‌گذارد. ممکن است باعث پریشانی ذهنی ناگهانی و سریع شود، روی فشار خون اثر گذارد، موجب افزایش تپش قلب، بروز آنژین صدری با درد قفسه سینه، کما و حتی مرگ شود.
 
خطر دهیدراته شدن بدن در زمان مسمومیت غذایی، بیماری یا گرما بیشتر است و باید مایعات بیشتری دریافت شود. این عادت فراموشی مصرف آب خوردن از ۶۰ سالگی شروع می‌شود، بدن‌شان دهیدراته می‌شود، اما احساس تشنگی ندارند؛ چون مکانیسم تشخیص نیاز به آب در بدن آنها درست کار نمی‌کند.
 
عملکردهای واکنشی و عملکردهای شیمیایی کمبود آب می‌تواند به تمام بدن آسیب برساند. گاهی اوقات استفراغ یا اسهال می‌تواند منجر به از دست دادن قابل توجه الکترولیت‌ها و همچنین آب شود. در این شرایط، استفاده از نوشیدنی‌هایی که حاوی الکترولیت هستند می‌تواند مفید باشد. به عنوان مثال می‌توان به نوشیدنی‌های ورزشی اشاره کرد.
 
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، شایع‌ترین علائم کم آبی خفیف شامل سردرد، حالت تهوع و تغییرات در ادرار (ادرار تیره و کاهش مقدار آن) می‌شود. افراد اگر آب نخورند روز به روز تحریک پذیرتر (کج خلق یا زودرنج‌تر) می‌شوند، نفس کشیدن‌شان سخت می‌شود و نشانه‌های حواس پرتی بروز می‌کند که مطمئنا نشان دهنده علائم بیماری کم آبی بدن است.
برچسب ها: کم آبی بدن ، دهیدراته
ارسال به دوستان
کشورهایی که بیشترین و کمترین وابستگی را به نفت خاورمیانه دارند (+ اینفوگرافیک) مصرف سنگین الکل می‌تواند بافت ارتباطی مغز را در جوانی تغییر دهد تتر می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به بزرگ‌ترین خریدار اوراق خزانه‌داری آمریکا تبدیل شود(+اینفوگرافیک) یک هشدار مهم درباره مصرف آبمیوه در کودکی یک اروپایی با «کجاوه» در یکی از جاده‌های ایران در دوران قاجار (عکس) وسیله‌ای که شاید آلوده‌تر از توالت باشد! چرا عینک‌های دید در شب سبز هستند؟ رازی که در چشم انسان نهفته است صعود برزیل و مراکش/ اسکاتلند در انتظار نتایج دیگر گروه ها نوشیدنی معجزه‌آسایی که از معده تا مغز را آرام می‌کند + روش تهیه خانۀ اشرافی یک فرانسوی در تهران در دوران قاجار (عکس) در این روستای ایران استفاده از تلویزیون و نوشیدن چای ممنوع بوده!(+عکس) تانک جدید با برجک متفاوت و قابلیت همکاری با پهپاد(+عکس) داروهایی که موجب سفتی صبحگاهی دست‌ها می‌شوند «آلبر کامو» و راز دهان‌هایی که می‌خندند ایران شجاعانه جنگید، اما فرانسه در لحظات حساس برنده شد