فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۹۲۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۸-۰۴-۱۴۰۰
کد ۷۹۲۸۶۳
انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۸-۰۴-۱۴۰۰

کاهش میزان مرگ و میر کرونایی با تنظیم سطح ویتامین D

کاهش میزان مرگ و میر کرونایی با تنظیم سطح ویتامین D
هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط بین مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ با سطح سرمی ویتامینD در افراد بستری شده در بیمارستان بهارلو بوده و محققان پروژه جهت استخراج موارد مرگ و میر به بایگانی مدارک پزشکی بیمارستان مراجعه نمودند.

محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با انجام پژوهشی دریافتند : میزان مرگ و میر ناشی از کرونا با تنظیم سطح نرمال ویتامین D کاهش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، پاندمی کووید-۱۹ تاثیر قابل توجهی بر زندگی بشر در زمینه‌های مختلف داشته است که در این بین، میزان بالای ابتلا و میزان قابل توجه موارد منجر به مرگ، اهمیت توجه به آن را دو چندان کرده است. بلاشک شناخت موارد منجر به مرگ و میر بالا و پیشگیری از آن تاثیر بسزایی در کنترل شرایط موجود خواهد داشت.

هدف اصلی این مطالعه بررسی ارتباط بین مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ با سطح سرمی ویتامینD در افراد بستری شده در بیمارستان بهارلو بوده و محققان پروژه جهت استخراج موارد مرگ و میر به بایگانی مدارک پزشکی بیمارستان مراجعه نمودند.

در بین این پرونده‌ها،افرادی که دارای مشکلات زمینه‌ای مستعد به مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ بودند، از مطالعه خارج شدند. این مشکلات شامل هرگونه بیماری مزمن از جمله بیماری مزمن ریوی، بیماری مزمن کلیوی، بیماری مزمن کبدی، دیابت، BMI>=۴۰، بیماری قلبی و شرایط ایجاد کننده ضعف ایمنی بود.

محققان، سپس میزان ویتامین D ثبت شده در پرونده را استخراج کردند. جهت پیدا کردن ارتباط بین مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ بر اساس سطح ویتامین D توسط t-test آنالیز شد.

در این مطالعه که توسط مریم سرایی و با همکاری کریم فروغی وند، سمانه اکبرپور و فاطمه تقی زاده انجام شده است، ۶۶۲ نفر تحت بررسی قرار گرفتند که ۵۲.۹% مرد و ۴۷.۱درصد زن بودند. بین کاهش سطح سرمی ویتامین D و افزایش مرگ و میر ارتباطی مشاهده نشد. اما وقتی افزایش مرگ و میر با کاهش سطح سرمی ویتامین D برای سن، شاخص توده بدنی و داشتن/نداشتن بیماری زمینه‌ای بررسی، شد ارتباط معنی دار گردید.

به این ترتیب، با توجه به یافته‌های مطرح شده، جهت پیشگیری از موارد شدید بیماری کووید ۱۹ و به تبع آن کاهش موارد مرگ و میر تجویز ویتامین دی در افرادی که سطح پایین ویتامین دی (کمتر از ۳۰) دارند منطقی و ضروری به نظر میرسد.

ارسال به دوستان
captcha
تولد پنج‌قلوی پسر در تبریز داشتن گواهینامه موتورسیکلت حق زنان است نباید در برابر صدور آن مقاومت کرد پورشه برای فرار از جریمه ۱.۵ میلیارد یورویی سراغ خودروساز چینی رفت اعلام آمار فروش هفتگی سالن‌های تئاتر منتفی شد؟ جو کنت: ترامپ پیش از وقوع فاجعه از جنگ کنار بکشد امضای حامد عنقا؛ فرمول موفقی که شاید به نقطه اشباع رسیده باشد آغاز پخش «هزار داستان» با اجرای حسین پاکدل افزایش فوتی‌های زلزله اندونزی با حدود ۵۰۰۰ آواره سپند امیرسلیمانی و همسرش مجری تلویزیون شدند بزرگ ترین منبع هلیوم جهان کجاست؟ گازی که برای فناوری حیاتی است حمله روسیه به زیرساخت‌های مورد استفاده نیروهای اوکراینی زمان و شرایط حراج جدید شمش طلا اعلام شد داماد ترامپ با سران حماس دیدار می‌کند خاتمی: امیدوارم مراکز قدرت گفت‌وگو را به رسمیت بشناسند/ امیدوارم به‌جای اینکه یکطرفه بگویند و بشنوند، به شنیده‌ها ترتیب اثر بدهند حملات موشکی و پهپادی به جازان عربستان