فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۸۷۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۵-۰۳-۱۴۰۰
کد ۷۸۷۴۹۱
انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۵-۰۳-۱۴۰۰

مصرف ویتامین دی مانع از ابتلا به کرونا نمی‌شود

مصرف ویتامین دی مانع از ابتلا به کرونا نمی‌شود
محققان دانشگاه «مک گیل» در کبک کانادا که این مطالعه را انجام داده اند، می‌گویند هیچ تفاوتی در سطوح ویتامین دی میان افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند و افرادی که به این بیماری مبتلا نشده اند، وجود ندارد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین دی نمی‌تواند از ابتلا به کرونا یا موارد شدید این بیماری پیشگیری کند.

به گزارش ایرنا از روزنامه دیلی میل، در ابتدای همه گیری کرونا تحقیقات مشاهده ای نشان داد که مصرف ویتامین دی می تواند از آلودگی افراد به ویروس کووید-۱۹ و مرگ ناشی از این بیماری کمک کند اما اکنون نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که افزایش سطوح ویتامین دی از آلودگی به این ویروس و ابتلا به موارد شدید کرونا پیشگیری نمی کند.

محققان دانشگاه «مک گیل» در کبک کانادا که این مطالعه را انجام داده اند، می‌گویند هیچ تفاوتی در سطوح ویتامین دی میان افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند و افرادی که به این بیماری مبتلا نشده اند، وجود ندارد.

علاوه بر این، در میان بیمارانی که به کرونا مبتلا می شوند، هیچ تفاوتی میان سطح ویتامین دی و احتمال کمتر ابتلای آنها به موارد شدید کرونا یا بستری شدن در بیمارستان مشاهده نشد.

از روزهای ابتدایی همه گیری، محققان در حال بررسی اثرات ویتامین دی هستند. به طور کلی این ویتامین از طریق پوست جذب می شود که نقش مهمی در سیستم ایمنی سالم بدن دارد. یک مطالعه که در فوریه ۲۰۲۱ توسط محققان دانشگاه «بارسلونا» انجام شد، نشان داد که ویتامین دی میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.

همچنین مطالعه دیگری در مارس ۲۰۲۱ نشان داد که ویتامین دی خطر ابتلا به کرونا را تا هفت درصد کاهش می دهد. اما بسیاری از متخصصان بهداشتی می گویند که هنوز شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد مصرف این ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، می تواند از ابتلا به کووید-۱۹ جلوگیری یا آن را درمان کند.

اکنون محققان در این مطالعه که در نشریه PLOS Medicine منتشر شده است، واریان های ژنتیکی را که به شدت با افزایش سطوح ویتامین دی در ارتباط هستند، بررسی کردند.

آنها چهار هزار و ۱۳۴ فرد مبتلا به کرونا و یک میلیون و ۲۸۴ هزار و ۸۷۶ فرد سالم را از ۱۱ کشور جهان مورد بررسی قرار دادند. در مرحله بعدی، محققان از فرایندی موسوم به تصادفی سازی مندلی که تغییرات را در ژن های خاص مورد بررسی قرار می دهد، استفاده کردند؛ در این مطالعه تغییرات ایجادشده در ژن های خاص در ارتباط با سطوح بالای ویتامین دی و تاثیر آنها بر بیماری کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

محققان درصدد دریافتن این موضوع بودند که آیا داشتن استعداد ژنتیکی برای افزایش سطح ویتامین D با عواقب کمتر در افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند، ارتباط دارد یا خیر.

محققان در این مطالعه هیچ مدرکی دال بر ارتباط میان سطوح بالای ویتامین دی و خطر کمتر ابتلا به کووید-۱۹ پیدا نکردند. علاوه بر این، در میان بیمارانی که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود، هیچ ارتباطی میان سطوح بالای ویتامین دی و احتمال کمتر بستری شدن آنها در بیمارستان و ابتلا به موارد شدید کرونا وجود نداشت.

با این حال نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که مطالعه آنها شامل افرادی که کمبود ویتامین دی داشتند، نمی شود؛ بنابراین هنوز هم ممکن است بیمارانی که «کمبود واقعی» ویتامین دی دارند، از فواید مصرف مکمل های این ویتامین بهره مند شوند.

ارسال به دوستان
captcha
داشتن گواهینامه موتورسیکلت حق زنان است نباید در برابر صدور آن مقاومت کرد پورشه برای فرار از جریمه ۱.۵ میلیارد یورویی سراغ خودروساز چینی رفت اعلام آمار فروش هفتگی سالن‌های تئاتر منتفی شد؟ جو کنت: ترامپ پیش از وقوع فاجعه از جنگ کنار بکشد امضای حامد عنقا؛ فرمول موفقی که شاید به نقطه اشباع رسیده باشد آغاز پخش «هزار داستان» با اجرای حسین پاکدل افزایش فوتی‌های زلزله اندونزی با حدود ۵۰۰۰ آواره سپند امیرسلیمانی و همسرش مجری تلویزیون شدند بزرگ ترین منبع هلیوم جهان کجاست؟ گازی که برای فناوری حیاتی است حمله روسیه به زیرساخت‌های مورد استفاده نیروهای اوکراینی زمان و شرایط حراج جدید شمش طلا اعلام شد داماد ترامپ با سران حماس دیدار می‌کند خاتمی: امیدوارم مراکز قدرت گفت‌وگو را به رسمیت بشناسند/ امیدوارم به‌جای اینکه یکطرفه بگویند و بشنوند، به شنیده‌ها ترتیب اثر بدهند حملات موشکی و پهپادی به جازان عربستان پاپ لئو خواستار پایان خشونت علیه فلسطینیان در کرانه باختری شد