۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۹:۰۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۷۳۲۶۰
تعداد نظرات: ۱۰۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۲ - ۲۷-۰۴-۱۳۹۰
کد ۱۷۳۲۶۰
انتشار: ۱۸:۴۲ - ۲۷-۰۴-۱۳۹۰

31 سوال بانک مرکزی از مردم/ پیشنهاد عصرایران: به " تومان" رأی دهید

در یکی از سوالات نیز پرسیده شده "برای طرح پشت اسکناس کدام یک از گزینه های زیر را پیشنهاد می کنید؟ "چهره دانشمندان، نویسندگان و شعرای ایرانی"، "اماکن تاریخی، باستانی و مذهبی"، "سمبل های ملی"، "نمادهایی از رویدادهای مهم تاریخ کشور" و ...
عصرایران - نظرسنجی بانک مرکزی برای تعیین واحد پول ملی جدید در حالی بر روی سایت این بانک قرار گرفته که علاوه بر دو واژه شناخته شده "ریال" و "تومان" واژه های "دریک" و  "پارسی" نیز به عنوان گزینه های پیشنهادی در نظر سنجی گنجانده شده اند.
در این صفحه ، علاوه از واحدهای پولی پیشنهادی درباره موضوعاتی مانند تعداد صفرهایی که باید حذف شود ، میزان به همراه داشتن اسکناس ، ارزان ترین و گران ترین واحد کالای خریداری شده در ماه اخیر ، حجم مبادلات الکترونیک ،تاثیر حذف صفرها بر قیمت املاک و ... نیز نظرخواهی شده است که در نوع خود جالب توجه است.

یکی از سوالات نیز درباره طرح پشت اسکناس هاست که طی آن پرسیده شده " برای طرح پشت اسکناس کدام یک از گزینه های زیر را پیشنهاد می کنید؟"
گزینه های این سوال نیز عبارتند از : " چهره دانشمندان ، نویسندگان و شعاری ایرانی" ، "اماکن تاریخی ، باستانی و مذهبی" ، "سمبل های ملی(نظیر قله دماوند . ...) " ، "نمادهایی از رویدادهای مهم تاریخ کشور (نظیر22 بهمن و ...) " و " طرح هایی در بزرگداشت برخی فعالیت ها یا اقشار مانند کشاورزان ، کارگران"

برای شرکت در این نظرسنجی ، باید وارد صفحه نظر سنجی بانک مرکزی به آدرس http://reform.cbi.ir/tabid/57/Default.aspxشوید و پس از ثبت نام ، گزینه های مورد نظر را انتخاب کنید.

پیشنهاد عصرایران ، درباره نام واحد پول ملی ، "تومان" به عنوان واحد اصلی و "ریال" به عنوان واحد زیرمجموعه و اصطلاحاً خرد می باشد چه آن که این دو واژه در طول سالیان دراز ، در فرهنگ عمومی مردم ایران جا افتاده اند و اگر نام دیگری انتخاب شود ، عملاً دچار تعدد عناوین خواهیم شد.
عصرایران در فرصتی دیگر به این موضوع بیشتر می پردازد و البته بر این نکته هم تاکید می کند که مشکل اصلی پول ملی ما ، نه نام و صفرهایش که ارزش مالی آن است که متاسفانه در حال سقوط است و باید با تدابیر درست اقتصادی دوباره آن را احیا کرد.


تصویری از صفحه نظرسنجی بانک مرکزی ایران


ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۰۸
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱۳
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
52
54
این گزینه "غیره" توی وضعیت شغلی یعنی چی؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
لطفا اطلاع رسانی کنید
واژه تومان یکی از واحد های شمارش ارتش موغولها بوده
به تومان رای ندهید
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
شما اول طرز نوشتن مغول رو یاد بگیر ، یاد آوری تاریخ و اطلاع رسانی ، پیش کش !
هر چی باشه تومان بهتر از ریال هست !
ریال برای اعرابه ، پس به اعراب رای ندیم !
دوما" ، همون مغولها ، هر چقدر هم سر این مملکت بلا آوردن ، ولی آخر مسخ و حیران فرهنگمون شدن ... !
این رو اطلاع رسانی کنید !
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
واژه “تومان”
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


تومان (با تلفظ تُمَن) واحد غیر رسمی پول کشور ایران، که در زبان عامیانه مردم ایران از آن استفاده می‌کنند (هر تومان برابر ۱۰ ریال است).
«تومان» وام‌واژه‌ای از زبان مغولی (به خط سیریلیک: “туман”) است، به معنی ده هزار. در تقسیمات لشگری به ده هزار سرباز، تومان گفته و فرمانده آن را امیر تومان می‌نامیدند، این کلمه پس از تسلط مغول بر ایران در این سرزمین متداول گردید.


واحد پول ایران در دوره قاجاریه تومان بود. یک تومان برابر ده قران و برابر ده هزار دینار بود در سال ۱۳۰۸ شمسی به موجب قانون احاد، پول ایران تغییر یافت و واحد پول به ریال تبدیل گردید.[۱][۲]

از دوران پهلوی و حدوداً از سال ۱۳۱۱ هجری خورشیدی واحد غیر رسمی تومان (۱۰ ریال) مکرراً برای شمارش پول ایران بکار می‌رود.
ناشناس
| GERMANY |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
روزی چند بار خودت از تومن استفاده می کنی؟
ضمن اینکه تومن یک عدد ترکی به معنی پانصد هزلر است.
علیرضا
MALAYSIA
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
228
815
عزیز من. نظرسنجی رو گذاشتند که نظر مردم رو بدوند. اگر میخواستند زنگ می زدند از شخص شما می پرسیدند. پس شما حق ندارید بگید کی به چی رای بده.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
علیرضا جون ، عصرایران گفته پیشنهاد می ده . حالا شما چرا از "پیشنهاد" یه سایت عصبانی می شی؟ برو به هر گزینه ای که خواستی رای بده
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
منم با شما موافقم
عصر ایران نباید برای این واژه ی موغولی تبلیغ میکرد
عصر ایران اگه منصفی منتشر کن
ناشناس
UNITED STATES
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
188
455
یادمان نرود که وقتی نام تیم ملی ایران را در مسابقات جام جهانی ستارگان پارسی گذاشتند چقدر از مردم غیر فارس کشورمان آزرده خاطر شدند پس خواهشا با اعلام نام پارسی به عنوان واحد پول این بحثها را دوباره راه نیندازید . نام واحد پول باید معرف ملت ایران و یک نام ملی باشد نه متعلق به یک قومی از بین دهها اقوام ایرانی .
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
با شما موافقم ولی ریشه واژه تومان را هم جستجو کنید
حسین
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
تومان هر ریشه ای داشته باشد. سالهاست که به عنوان یک واحد پولی ملی توسط تمام مردم کشور پذیرفته شده است.
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
احسنت.دم شما گرم یکی پیدا شد دو کلمه حرف منطقی بزنه.بخدا دم از پارسی و پارسی گرایی فقط به اختلاف دامن میزنه، حالا می گین تومان نباشه، یه چیز دیگه، اما پارسی هم یجور بداعت جدیده، حساسیت ایجاد میکنه، داستان 5 هزار تومنی یادتون نرفته، هنوز هم یه پول نامانوس تو تبریزه.یکم به هموطنان و تکثر ها احترام بزارید.ما تو نظرسنجی های خلیج فارس شرکت کردیم و به فارس بودنش رای دادیم، چون منطقی بود، اما وقتی واحد پولی به اسم تومان وجود داره، که چندین ساله تو کشور رایجه چرا به جاش یه چیزی انتخاب کنیم که هم عامل تفرقه باشه هم اینکه انقد جدید باشه که نشه جاش انداخت.واحد پول مثه اسم پیامک به جای اس ام اس نیست، تومان یه اسم بومیه، عوض کردنش هم فقط تبعات منفی داره.یکم بیاید منطقی و بدون تعصب فکر کنیم.ایران مهمتر از پارس و ترک و کرد و عرب بودنه.انقد تو طبل پارس بودن نکوبید لطفا
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
اگه واژه پارسی رو کنار بزاریم مطابق میل اعراب کار کردیم که میگن پارس دیگه وجود نداره و خلیج فارسم معنی نداره...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
0
88
این کار خوبیه که بانک مرکزی نظر مردم رو اعمال میکنه، البته اگه واقعا این اتفاق بیفته
ناشناس
NETHERLANDS
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
37
58
حالا اگه ما اصلا مخالف حذف صفرهای پول باشیم چی؟ آش کشک خاله است؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
8
179
در نظرسنجی معمولا برای مردم تعیین تکلیف نمیکنندحتی در قالب پیشنهاد اگر به نتایج نظر سنجی توجه کنید متوجه میشوید که مردم به دنبال و علاقه مند به نام ایرانی و ملیند نه ...
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
3
52
ما که رای دادیم ببینیم حالا توجه میکنن یا نه !!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
171
116
مسخره است ، تو چیزایی که باد از مردم نظر بخوان ، نمی خوان اونوقت تو چیزای تخصصی واسه خالی نبودن عریضه از مردم نظر می خوان!!
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
همینم که میخوان خوبه
جای شکرش هست
ناشناس
NETHERLANDS
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
162
398
برو بابا بیگانه پرست امروز واقعا واستون متاسفم فقط دریک
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
بحث بیگانه پرستی نیست عزیزم
بحث اینه که وقتی یه واژه جا افتاده و بار ضد فرهنگی و ضد ارزشی هم نداره ، چه مرکومن هست بریم سراغ کلمات دیگه؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
246
375
واحد پول پارسی و نقوش آن باستانی.انتخاب بسیاری از مردم ایران خواهد بود.راستی عصر ایران برا مردم نسخه نپیچ.لطفا.می دونم نظرمو نشون نمی دید ولی می دونم که می خونینش
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
مگر همه مردم ایران پارس هستند من با تومان موافقم جون پارسی اقوام غیر فارس را نمایندگی نمی کند
روژمان
UNITED STATES
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
19
51
هرروز یک داستان..این اقتصاد عین موش آزمایشگاهی شده..
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
306
206
چشم عصر ایران به تومان رای می دهیم تا دلت نشکنه
چکار کنیم دیگه ما خراب رفیقیم
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
چیکار کنیم دیگه؟ یه عصرایران رو داریم و دلش رو هم نمی شکنیم. معرفت داره خفمون می کنه
ناشناس
UNITED STATES
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
2
61
می خواستم بدانم نظرات کارشناسی شما فقط در مورد اسم واحد پول بود؟ پس اصل ماجرا چی شد یعنی ارائه راهکار پیشنهادی شما.ما تاکنون فقط انتقادات شما را دیده ایم.دریغ از یک پیشنهاد
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
21
146
عصر ایران جان ، شما چرا انقدر ساده اید؟
اولا اینکه درصد چشمگیری از مردم ایران ، دسترسی مناسبی به اینترنت ندارند.
دوما اینکه ، آقایان خودشان میدانند که چه گندی قرار است به اقتصاد بزنند ، با این سیاسی بازیها ، میخواهند بگویند که اینکار ، انتخاب خود مردم همیشه در صحنه بوده !
سوما ، مگر در دخل و تصرف نظرات ، آنهم در عرصه مجازی ، نمیتوان کاری کرد؟!...!
كرماني
UNITED KINGDOM
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
648
871
چرا از تومان (كلمه تركي) و ريال (كلمه اسپانيايي) استفاده كنيم در حاليكه ما خود فرهنگ و كلمات زيباي ايراني داريم مانند پيشنهاد خود بانك ملي كه "دريك" و پارسي" هست.
آيا زمان آن نرسيده است كه به فرهنگ ايراني و پارسي و آذري و كردي و بلوچ و ... خود افتخار كنيم و كلمه غير ايراني براي پول خود استفاده نكنيم؟
آيا تنها به اين دليل كه الان به اشتباه كلمات غير ايراني تومان و ريال آشنا هستند و مورد استفاده , بايد به استفاده انها ادامه دهيم؟
پس كي بايد پول ما نام ايراني بگيرد؟

مردم در اروپا در عرض 1 ماه به اسم يورو براي تغيير پولشان عادت كردند

بايد براي تقويت اسم خليج پارس هم كه شده اسم پول خود را پارسي بگذاريم چون الان يكي از دلايلي كه عربها براي تغيير نام خليج پارس مي آورند اين است كه كشوري و موجوديتي به اسم پارس در دنيا نيست

با تغيير نام پول خود به پارس و داريك ضربه محكمي به دهان بدخواهان كشور مان بزنيم و بگوييم كه "پارس" زنده است و ما ايرانيان زنده نگهدارنده آن نه تنها در قلبمان هستيم بلكه با تمام وجود از آن دفاع مي كنيم.

هموطنان گلايه نكنيم كه فلان مجسمه از شهري برداشته شد و نتوانستيم كاري كنيم الان كه با نظرسنجي بانك مركزي ميتوانيم تغيير تاريخي در واحد پولمان دهيم چرا انتخابي نكنيم كه فرزندانمان به ما افتخار كنند.
نه اينكه فرزندانمان به ما بگويند شما كه مي توانستيد نام ايراني براي پولمان انتخاب كنيد چرا اسم تومان تركي و ريال انتخاب كرديد؟

عصر ايران ميدانم كه اين نظر را به دليل موافق نبودن با نظر خودتان در سايت منتشر نمي كنيد ولي چرا گلايه از عربها در مورد نام خليج پارس داريد اگر پيشنهاد ميدهيد كه نام واحد پولمان غير ايراني باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
کرمانی جان عزیز تر از جان
کلمه تومان ، بار معنایی سابق خود را از دشت داده و الان که در سال 1390 هستیم ، تبدیل شده به اسم علم برای واحد پول رایج در ایران و همه مردم از ترک و فارس و لر و ... آن را پذیرفته اند. پس در برابر اراده عملی ملت نایستیم
حسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
مگر ما از پیشینیانمان گله داریم که چرا نام پولمان را ریال گذاشته اند و چرا علیرغم ریال بودن مردم به آن تومان می گویند؟ این چه حرفی است که می زنید ؟ از تک تک گفته های شما نژادپرستی می بارد. لابد اگر اسمهای عجیب و غریبی مثل دریک و پارسی را انتخاب کنند باز مثل ریال جایش فقط در ترازنامه ها خواهد بود و مردم به ده تای آن تومان خواهند گفت . تازه مگر ترکی در ایران بیگانه حساب می شود؟ اگر اینطور است نزدیک به نصف ملت ایران بیگانه هستند!!!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
با نظر شما کاملا موافقم
پارسی و دریک بهترین است
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
فرهنگستان ادب و فارسي كجاست؟؟؟
عصر ايران ترو به خدا به داد زبان فارسي برس
اينها توجيهشون اينه كه ما توليد محتوا نداريم.پس بايد از كلمات كشور هاي بيگانه استفاده كنيم
چرا زبان فارسي چندين سال است كه در فرم و قالب سنتي خودش متوقف شده؟
چرا يك زباني مثل فارسي به طور علمي هيچ گونه پيشرفتي نداره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
4
17
برداشتن صفرهای اظافی کاری منطقی است چون واقعا ریال خیلی بی ارزش شده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
21
271
فکر کنم دریک مناسبه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
0
7
kheyli khub bood
mardom bayad rajebe in mozo va joziatesh tasmim begirand
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
58
158
فکر کنم دریک مناسبه
ناشناس
UNITED STATES
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
6
16
برای یک نظر سنجی ساده چه نیازی به تکمیل این پرسشنامه طولانی می باشد. مگر قرار است که در آزمون بانکداری شرکت کنیم.
ناشناس
UNITED STATES
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
7
101
اسم فقط اسم ایرانی.حالا اگه اجازه دادید برای یه بار هم شده اسم ایرانی توی این مملکت جا باز کنه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
180
316
پارسی مناسبترین است
پارس متعلق به همه اقوام ایرانی است
ترک و کرد و لر فرقی ندارند
بیتئید اینبار نام ایرانی پارسی را انتخاب کنیم من خود لرم ولی ایرانی هستم تو هموطن ترک شما هم ایرانی هستی
javadi
FRANCE
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
209
143
تومان، تومان من هم با تومان موافقم. ریال مانند سانتیم برای یورو یک واحد

کوچکیست، پول خورد است!! و حتا می‌توان لغات دیگری جایگزین کرد.

پول اصلی‌ تومان است و چنانچه لغات دیگری مثل پارسه انتخاب شد لطفا دوباره پول خوردش نکنیم.
arian
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
142
219
به افتخار خلیج فارس نام پارسی را انتخاب می کنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
36
35
kalameye "tooman" risheye mogholi dare. man be parsi raiy midam.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
75
84
شما لازم نکرده واسه مردم نسخه بپیچی
یک ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
39
273
ایشان گفته که اروپا در عرض چند ماه به یورو عادت کرد. برادر من، معلوم است که عادت می کند چون اسم اروپاست نه اسمی از آلمان یا فرانسه یا هر کشور دیگر! شما در این اسم اشتراک همه کشورهای عضو را حس می کنید. حالا کجا کلمه دریک یا پارسی اشتراک همه اقوام ایرانیست! من که کرد هستم و اگر من و پارس یکی هستیم چرا اسم واحد پول کرد نباشد! اگر باشد شما رای می دهید؟ ( خواهش می کنم منتشر کنید. ایشان از انگلستان نظر دادن گذاشتید حالا من از یک شهرستان کوچک مرزی این نظر را می نویسم ، ببینم عصر ایران چه می کنی)
ناشناس
UNITED STATES
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
5
87
اقتصاد که خرابه حذف صفراش مثل عوض کردن پالون میمونه - بابا خر همون خره...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
108
156
پول ملی باید نمایانگر فرهنگ و هویت یک کشور باشد، من دریک و پارسی را ترجیح میدهم
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
164
325
دریک
دریک نام کهن‌ترین سکه شناخته‌شده ایرانی، یکی از کهن‌ترین پول‌های جهان و نخستین پول سراسری و بین‌کشوری در تاریخ بشری است. این پول به دستور داریوش بزرگ هخامنشی در سراسر سرزمین‌های زیر فرمان شاهنشاهی هخامنشی رواج یافت و تا پایان عصر هخامنشی در سرزمین‌هایی از آسیای میانه و هند تا اتیوپی و یونان رایج بود. این سکهٔ طلا ۴/۸ گرم وزن داشت و نمونه‌های آن از ایران تا یونان به دست آمده و در موزه‌های گوناگون جهان (از جمله موزه سکه بانک سپه، موزه ارمیتاژ و موزه متروپولیتن) نگهداری می‌شود. ضرب این سکه را از نوآوری‌های داریوش یکم هخامنشی برشمرده‌اند، ولی برخی باور دارند که دریک پیش از زمان او هم ضرب می‌شده‌است. بر پایه تاریخ ضرب شماره از سکه های یافت شده، آنچه مسلم دریک از ۵۱۴ پیش از میلاد (۲۵۲۵ سال پیش) باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۷
196
253
فقط اسم ایرانی باشه . ریال و تومان به ما چه ربطی داره آخه؟
تبریک ویژه از اروپا؛ فدراسیون فوتبال کرواسی قهرمانی تراکتور را شادباش گفت (+عکس) جزئیات پرداخت وام مشاغل خانگی آنچه سمفونی مذاکرات را تنظیم و خوش ریتم می‌کند سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه: اوکراین برای حمله به خبرنگاران روسی در امان نخواهد بود گرگ پارسی در جشن تولد ستاره هالیوود؛ دیدار هادی چوپان و دواین جانسون (+عکس) جام ملت‌های زیر 17 سال فوتبال آسیا؛ عربستان، میزبان سه دوره آتی شد ترکیه: به هواپیمای نتانیاهو اجازه عبور نمی‌دهیم مربی سابق منچستر یونایتد، پرشورترین چهره جشن قهرمانی تراکتور (+عکس) شوک در بوندسلیگا؛ ضربه مغزی دروازه‌بان هایدنهایم مات حریفان در شطرنج؛ ستاره فوتبال 20 هزار دلار برد! (+عکس) اسرائیل: با ۱۲ جنگنده تأسیسات زیربنایی و دفاعی سوریه را نابود کردیم قهرمان المپیک پشت میله‌ها؛ تکرار خشونت، دونده نام‌آشنای آمریکایی را به زندان کشاند 13 ماه تا جام جهانی، برزیل بدون فرمانده؛ آیا ال‌کلاسیکو گره مربیگری را باز می‌کند؟ نگاهی به نمایش‌نامۀ "مکبث"/ قدرت، گناه و سرنوشت اردوغان: ترکیه به بازیگر جهانی انرژی تبدیل می‌شود