۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۰۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۶۷۱۸۴
تعداد نظرات: ۷۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۷-۰۳-۱۳۹۰
کد ۱۶۷۱۸۴
انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۷-۰۳-۱۳۹۰

طرح جدید مجلس ؛ نظارت بر سازمان یا نابودی میراث تاریخی و گردشگری ایران؟

می دانیم که برخی جریان ها ، اساساً با مقولات میراث تاریخی و فرهنگی و گردشگری میانه خوبی ندارند و همواره سعی در تضعیف آن داشته اند و دارند و ای بسا این طرح نیز در همین راستا شکل گرفته باشد که اگر چنین باشد ، زنگ خطری است که نباید از کنارش با بی اعتنایی گذشت.
عصرایران ؛ جعفر محمدی - طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری به یکی از معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، مدتی است که در مجلس شورای اسلامی کلید خورده است. طراحان می گویند چون در حال حاضر ، میراث فرهنگی ، زیر مجموعه ریاست جمهوری و معاونت آن است ، به مجلس پاسخگو نیست و نمی توان بر آن نظارت مستقیم داشت ، چنین مکانیزمی را در نظر دارند تا میراث را پاسخگو نمایند ؛ در این باره چند نکته مهم وجود دارد:آرامگاه حافظ

1 - در این که طی دوران مدیریت آقایان مشایی و بقایی ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ، از کارکرد اصلی خود دور شده و تبدیل به یک نهاد سیاسی و جنجالی گشته است ، شکی نیست به گونه ای که می توان آن را دوران سقوط وحشتناک میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و قربانی شدنش در پای سیاست نامید.

با این حال ، قرار نیست به دلیل سوء مدیریت های موجود و بر مبنای لج و لجبازی ، سازمان ها و وزارتخانه ها ، دستخوش تغییر و تحول شوند.
نمایندگان ، دولت را متهم می کنند که چون وزیر راه استیضاح شد ، رئیس جمهور تصمیم به ادغام وزارت راه با مسکن نمود و حالا چون نمایندگان با رؤسای میراث مشکل دارند ، می خواهند سازمان شان را منحل کنند که قطعاً هیچ کدام از این دو ، نمی تواند مبتنی بر نفع عمومی باشد. بنابراین باید از تغییر و تحولات مبتنی بر فرد عبور کرد و به راه حل های منطقی رسید که در زیر بدان اشاره خواهد شد.

2 - نمایندگان ، صورت مساله را که همان "نظارت ناپذیری" سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  است ، خوب تشخیص داده اند ولی در درمان آن دچار خطای فاحش شده اند به گونه ای که نسخه تجویزی آن ها ، یعنی بردن میراث و گردشگری به زیر مجموعه ارشاد ، هر دوی این ها را با دردهای مضاعف روبرو می کند.

هم اکنون ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، به عنوان یکی از وزارتخانه های بزرگ و مهم دولت ، دایره وسیعی از مأموریت ها ، از سینما و تئاتر و شعر و ادبیات گرفته تا مطبوعات و کتاب و نشر و ... را بر عهده دارد و همواره هم در همه دولت ها و با همه وزیرانش ، آماج انتقادات گسترده ای راجع به کم کاری بوده است.
سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری هم که خود حاصل ادغام سه نهاد میراث ، ایرانگردی و جهانگردی و صنایع دستی است ، به اندازه کافی وسیع و عریض و طویل است.

حال تصور کنید که این سازمان که با وزارت ارشاد برابری می کند ، تبدیل به یکی از معاونت های ارشاد شود! آیا در چنان فرضی ، اداره و کنترل چنین وزارتخانه ای که از ممیزی کتاب تا رسیدگی به وضع هتل ها و تورهای خارجی و داخلی را بر عهده دارد ، منطقاً با موفقیت همراه خواهد بود؟
مضافاً این که در کشوری مانند ایران که سرشار از میراث تاریخی است ، تقلیل جایگاه سازمان میراث و گردشگری ، می تواند لطمات جبران ناپذیری به این میراث وارد کند.

3 - برای این که مجلس بتواند بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  نظارت کند ، می تواند آن را تبدیل به یک وزارتخانه کند و مانند سایر وزارتخانه ها ، بر وزیر آن نظارت نماید.
این کار مخالف اصل کوچک سازی دولت نیست زیرا مجلس با این کار ، تشکلی بر مجموعه دولت نمی افزاید و حتی تعداد کرسی های هیات دولت را نیز زیاد نمی کند چه آن که هم اکنون نیز رئیس سازمان به عنوان معاون رئیس جمهور ، عضو دولت است و سازمان مذکور مانند بقیه وزارتخانه ها در سراسر کشور ، اداره و دفتر و تشکیلات دارد.

اگر نمایندگان می خواهند مجلس نظارت مستقیمی بر سازمان میراث و گردشگری داشته باشد ، چرا با بردن آن به زیر مجموعه وزارت ارشاد ، کار نظارتی شان را باز هم غیر مستقیم و از کانال وزیر ارشاد طراحی می کنند و چرا با تبدیل آن به وزارتخانه ، مستقیماً بر متولی این امور یعنی وزیر میراث و گردشگری نظارت نمی کنند و از او سوال نمی نمایند؟!

به علاوه ، اگر این سازمان ، وزارتخانه شود ، مجلس در پروسه انتصاب وزیر مربوطه نیز با رأی اعتماد ، دخیل خواهد بود و حال آن که اگر این سازمان ، معاونت ارشاد شود ، مجلس حقی در این باره نخواهد داشت.

ممکن است گفته شود طبق مصوبه مجلس ، تعداد وزارتخانه ها باید به عدد 17 کاهش یابد. در این باره باید گفت اولاً این عدد 17 مصوبه خود مجلس است و قانون اساسی نیست که به سادگی نتوان تغییرش داد و لذا خود مجلس هم می تواند بر مبنای مقتضیات جدید آن را اصلاح  و وزارتخانه جدید تاسیس نماید کما این که با ادغام سازمان های تربیت بدنی و جوانان ، تشکیل وزارت ورزش و جوانان را تصویب کرد.

4 - همچنین مجلس می تواند طرحی را به تصویب برساند که طی آن ، معاونان رئیس جمهور نیز در حوزه کاری شان باید پاسخگوی مجلس باشند که در این مورد ، در فرصتی دیگر به تفصیل سخن خواهیم گفت.
مخلص کلام آن که وقتی می توان با روش استانداردی به نام تبدیل سازمان به وزارت ، مسوولان را تحت نطارت درآورد ، چرا باید دنبال کارهایی رفت که از هم اکنون محکوم به شکست هستند؟

یک نکته فوق العاده مهم
 
 این نگرانی به طور جدی وجود دارد که تبدیل سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  به یکی از معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نه برای نظارت پذیر کردن آن که برای تضیعف هدفمند این حوزه باشد.
می دانیم که برخی جریان ها ، اساساً با مقولات میراث تاریخی و فرهنگی و گردشگری میانه خوبی ندارند و همواره سعی در تضعیف آن داشته اند و دارند و ای بسا این طرح نیز در همین راستا شکل گرفته باشد که اگر چنین باشد ، زنگ خطری است که نباید از کنارش با بی اعتنایی گذشت.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
1
168
دو هفته پیش تخت جمشید بودم، دیدم بسیاری از نقاطش از علف هرز پوشیده شده...
آثار تاریخی، فرهنگی، هویتی...مگه اهمیتی هم داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| NETHERLANDS |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
ای بابا وقتی اینها ادعا می کنند که تخت جمشید همه اش دروغ ساخته و پرداخته دانشگاه شیکاگو است شما انتظار دارین به آن برسند؟
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
تخت جمشيد ساخته شيكاگو نيست.60 سال پيش يه عده به هواي كاوش اومدن اصلياش رو بردن جايگزينش يه مشت خنزر پنزر گذاشتن.كاري كه الان داره مي شه 60 سال بعد صداش در مياد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
201
هدف اصلی چیزی جز نابودی فرهنگ و تمدن کهن ایران نیست. تا بوده همین بوده...
هادی هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
93
وقتی صحبت از برخی مفاخر تاریخ توی این مملکت تابو محسوب میشه، چه میراث فرهنگی؟ چه کشکی. برای آقایون بهتره که نابود بشه دیگه. بعدش هم! اگر منطق در ادغام وزارت مسکن با راه و ترابری دیدید توی این ادغام هم منطق پیدا می کنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
2
70
چرا این سازمان که حوزه فعالیت بسیار وسیعی هم داره ، تبدیل به وزارت خانه نمی شه تا هم این حوزه تقویت بشه و هم نظارت پذیر بشه
پارسا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
6
26
بهتراست وزارت محیط زیست، منابع طبیعی و گردشگری با ادغام سازمانهای مرتبط تشکیل گردد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
1
40
موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
1
25
در شیراز
تمام خانه های تاریخی و میراث فرهنگی بین الحرمین، با حکم سازمان میراث فرهنگی، تخریب شد تا آرامگاه احمدبن موسی شاهچراغ رو به آرامگاه سیدعلاالدین حسین متصل کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
6
181
اين روزها هر كي دم از ميراث تاريخي مي زند برچسب جريان انحرافي مي خورد...نكند عصر ايران هم در حال پيوستن به جريان انحرافي است؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
هر كس عينك قرمز بزند شلغم رو هم لبو مي بينه
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
1
30
قابل توجه نمایندگان محترم مجلس : هدف فقط ادغام است یا نه ؟
ادغام تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان را پیگیری شوند .
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
مطمین باش نیست
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
36
70
برای بهتر شدن باید وزارت جهاد و کشاورزی با این سازمان ترکیب سپس با وزارت رفاه ترکیب بشه خیلی خوب می شه
پاسخ ها
محسن
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
ميگم ميخاي وزارت راه وترابري هم منگنشون كنيم همچين پربارتر شه پيشنهادت؟!
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
تازه چون گردشگری هم توی این وزارتخانه هست بهتره وزارت امور خارجه رو هم بهش اضافه کنین.خیلی بهتر می شه
موسوی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
64
عصر ایران عزیز
هدف آنها{مکتب لودریه} فرسایش اثار تمدنی و فرهنگی این مرز و بوم است
اگر پیشنهاد شما مد نظر شود که به قول منطقیون عکس نقیض خواست مجلس خواهد بود.
تی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
55
یه نظر به یه مقاله ای که امروز کیهان در رابطه با تخت جمشید کار کرده بیاندازید ، همین
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
چی گفته حالا؟ حداقل دو خطشو میگفتی.
ناشناس
FINLAND
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
9
با اين تغيير و تحولات راديكال و تند در ساختار اداري كشورمان داريم خود را كشوري بي‌ثبات كه در ابتداي تاريخ مدرنيته خود است به جهانيان نشان مي‌دهيم. بيشتر اين مشكلات هم ناشي از ويژگي مستبدانه‌ي برخي از مديران و مسئولين ارشد كشورمان است. هر كدام از اين تغييرات هم ميلياردها دلار از منابع ملي كشورمان را به باد مي‌دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
راديكال با تحول هيچ گونه سنخيتي نداره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
10
هميشه بجاي حل مسئله صورت مسئله را پاك مي كنيم نماينده ها اگر با كسي رو در بايستي دارند اين وسط همه چيز را نابود نكنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
51
کاش این آثارو میشد برد یکجای دیگه تاازدست مسولین در امان بمونه
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
49
به نظر من سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیاز به مدیریت بسیار کارآمدتر و استراتژیک تر داره که با رفتن به زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
6
1
گردشگري قبلا نيز زير مجموعه ارشاد بود به هر چيزي گير ندهيد. اين دو كاملا با هم سازگارند و براي كوچك سازي دولت ادغام اصولي آنها صحيح است
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
منم با شما موافقم .حد اقل در اين مورد سياسيش نكنيم .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
13
چند روز شیراز بودم مکانهایی که دست میراث فرهنگی بود در حال داغون شدن هستند هر روز بد تر از روز قبل
یک جا خوب بود که سرپا بود اونم باغ عفیف آباد بود که خوشبختانه متوجه شدم که دست ارتش هست نه میراث فرهنگی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
10
مگه ما میراث هم داریم؟مگه کشور ما چند سالشه؟فکر نکنم بیشتر از 30-40سال داشته باشه .اونایی هم که شما به زور به خودتون می خوایید بگید تخت جمشیده و قدیمی جز کوه های شیراز بود که بر اثر فرسایش خود به خودی همینجوری شد اینم تو همین 30-40 سال .دیگه برای این کشور هم که سازمان میراث نمی خواد
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
گل گفتی
ناشناس
SWITZERLAND
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
9
فساد اصلی در ایران بر سر کار نبودن افراد لایق و وطن پرست می باشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
2
بنام خدا
بالاخره اين بار را خوب آمدي
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
0
9
یاد اون حمله نافرجامی افتادم که اوایل انقلاب به قصد تخریب تخت جمشید صورت گرفت.
اینم نوع پیشرفته همونه
ناشناس
UNITED STATES
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
0
1
تا زمانی که دیدگاه و سطح تحلیل اینچنین سطحی و عامیانه باشد نباید انتظار داشت اوضاع و احوال جامعه از این بهتر نیز باشد.
- شما تصور کردید وکلای مجلس چه کسانی هستند که برای مصالح ملت دلسوزی کنند.
- وزرای ما چکسانی هستند؟ آیا از کره ی دیگری آمده اند ؟ اگر وزارت خانه بشود به معنای حل مشکل است؟
افسوس , افسوس , افسوس
زنگ خطر بی‌آبی و خاموشی در تهران! استاندار خواستار صرفه‌جویی فوری شد وارث تاج و تخت؟ پسر کریستیانو رونالدو به تیم ملی زیر 15 سال پرتغال دعوت شد هانا آرنت درباره "توتالیتاریسم و ابتذال شر" چه می‌گوید؟ رکوردشکنی 120 ساله در کشاورزی ایران! کشت چغندر قند به 146 هزار هکتار رسید خداحافظ بازار سیاه خودرو؟ بورس کالا با گواهی سپرده، شفافیت را به این بازار می‌آورد حمله اسرائیل به فرودگاه صنعا یمن (+عکس) هشدار تخلیه پیش از حمله؛ اسرائیل فرودگاه صنعا را هدف قرار داد (+عکس) «دنیای ژوراسیک: قلمرو» پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینما شد خط پیشرفت مذاکره در گفت‌و‌گوی پرتناقض ترامپ اردوغان: در ترکیه جدید، دیگر کسی به گذشته علاقه ای ندارد رئیس کل دادگستری هرمزگان: ۲۰۰۰ کانتینر در انفجار بندر شهید رجایی سالم مانده است قاضی زاده هاشمی : اینکه در دوران شهید رییسی خاموشی‌های خانگی رخ نداد به مدیریت بازمی‌گردد ایتالیا / راز چهار جسد در اتاقی قفل‌شده / دیوار، تخت و خاکستر پمپئی  حمله به کلوپ های شبانه دمشق / یک زن کشته شد / ترس از محدودیت های اجتماعی تزریق ۸ میلیارد دلار USDT به بازار در یک هفته! جرقه رالی بزرگ ارزهای دیجیتال؟