فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۶۵۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۵-۰۳-۱۴۰۴
کد ۱۰۶۵۹۳۳
انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۵-۰۳-۱۴۰۴

پژوهش جدید: مصرف این مواد غذایی می‌تواند عمر شما را طولانی‌تر کند

پژوهش جدید: مصرف این مواد غذایی می‌تواند عمر شما را طولانی‌تر کند
محققان در پژوهش جدیدی به فواید فراوان مواد غذایی سرشار از فلاونوئیدها پرداخته‌اند.

پژوهشی جدید نشان می‌دهد مصرف طیف متنوعی از مواد غذایی سرشار از فلاونوئید با کاهش خطر مرگ زودرس و بیماری‌های مزمن مرتبط است. به گفته محققان، کسانی که بیشترین تنوع مواد دارای فلاونوئید را مصرف می‌کنند، 6 تا 20 درصد کمتر در معرض خطر مرگ و بیماری‌های مختلف قرار دارند.

به گزارش  دیجیاتو به نقل از Independent، محققان دانشگاه کوئینز بلفاست با بررسی داده‌های سلامتی بیش از 124 هزار شرکت‌کننده 40 تا 70 ساله دریافتند مصرف مواد غذایی سرشار از فلاونوئیدها می‌تواند خطر مرگ زودرس و ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 2، سرطان و بیماری‌های قلبی و عصبی را به‌اندازه قابل‌توجهی کاهش دهد.

تأثیر مصرف مواد غذایی حاوی فلاونوئید بر سلامتی

براساس مقاله منتشرشده در نیچر، محققان می‌گویند فقط مقدار مصرف فلاونوئیدها بر سلامتی مؤثر نیست، بلکه تنوع مواد غذایی نیز در کاهش خطر مرگ نقش دارد. طبق یافته‌های این پژوهش، افرادی که گسترده‌ترین طیف از فلاونوئیدهای غذایی یا زیرگروه‌های خاص فلاونوئید را مصرف می‌کردند، بین 6 تا 20 درصد کمتر در معرض خطر مرگ و بروز بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت نوع 2، سرطان، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی قرار دارند.

سؤال مهم اینجاست: چه بخوریم و چقدر؟

فلاونوئیدها به‌وفور در میوه‌ها و سبزیجاتی مثل انواع توت (نظیر بلوبری و توت‌فرنگی)، سیب، پرتقال، انگور و در چای (سیاه و سبز) و شکلات تلخ یافت می‌شوند. «بنجامین پارمنتر» (Benjamin Parmenter)، یکی از پژوهشگران این مطالعه، می‌گوید: «مصرف حدود 500 میلی‌گرم فلاونوئید در روز با 16 درصد کاهش خطر مرگ و 10 درصد کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت نوع 2 و بیماری‌های تنفسی همراه بود. این میزان تقریباً معادل فلاونوئیدی است که با نوشیدن 2 فنجان چای دریافت می‌کنید.»

دکتر «آیدین کسیدی» (Aedín Cassidy)، از محققان مطالعه حاضر، توضیح می‌دهد: «مصرف بیشتر فلاونوئیدهای غذایی می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع 2 و بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون را کاهش دهد. مطالعات آزمایشگاهی و بالینی نیز نشان داده‌اند فلاونوئیدهای مختلف، مانند آنتوسیانین‌ها و فلاونول‌ها از طرق متفاوتی عمل می‌کنند؛ برخی فشار خون را بهبود می‌بخشند، برخی به تنظیم کلسترول کمک می‌کنند و برخی دیگر التهاب را که زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن است، کاهش می‌دهند.»

محققان دانشگاه ادیث‌کوان در پژوهش دیگری دریافتند غذاهای غنی از فلاونوئیدها می‌توانند به کاهش عوامل پیری ناسالم مانند ضعف، اختلال در عملکرد بدنی و افت سلامت روان کمک کنند.

ارسال به دوستان
captcha
تونل توحید امشب مسدود می‌شود؛ رانندگان مراقب محدودیت تردد باشند عارف: گرانی وضعیت آزاردهنده‌ای پیدا کرده/ راهبرد دشمن استفاده از موج افزایش قیمت‌هاست و همه دستگاه‌ها باید برای مقابله با آن به میدان بیایند دختران و پسران ایران روی سکو رفتند؛ پایان لیگ ملت‌های بسکتبال ۳ به ۳ ورزشگاه میزبان دربی ۱۰۷ هنوز مشخص نیست اختلال سامانه کالابرگ؛ پرداخت مطالبات فروشگاه‌ها به کجا رسید؟ کریستیانو رونالدو: احتمالاً این آخرین سال فوتبال من است ارتش: هر تهدیدی در برابر سد دفاعی ایمان و تخصص ما بی‌اثر خواهد بود واکنش قوه‌قضاییه به ادعای زیباکلام درباره فعالیت مجازی تلگرام این بار با فیلم «ماتریکس» به واتس اپ حمله کرد اتهام سنگین ۸ کشور علیه اسرائیل؛ تل‌آویو مانع صلح در غزه است دستگیری زن بلاگر پس از انتشار ویدئوی توهین‌آمیز در فضای مجازی آرسنال با تحقیر منچسترسیتی فصل جدید را با جام آغاز کرد رکورد تاریخی در ۲۳ ثانیه؛ بازیکن آرسنال دروازه منچسترسیتی را باز کرد (+فیلم) دیدارهای مشاور ترامپ در قاهره عوارض آزادراهی زیر ذره‌بین دولت؛ اتصال به کارت‌های بانکی به مجلس رفت