فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۲۵۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۰-۱۰-۱۴۰۳
کد ۱۰۲۵۸۹۹
انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۰-۱۰-۱۴۰۳

چای مانده را به این دلیل مهم دوباره گرم نکنید

چای مانده را به این دلیل مهم دوباره گرم نکنید
برخی افراد چای مانده را دوباره گرم و مصرف می‌کنند اما بهتر است قبل از این کار بدانند خوردن چای مانده و کهنه برای سلامت بدن ضرری دارد یا نه؟

 اگر بخواهیم خلاصه به سوال تیتر پاسخ دهیم، باید بگوییم بله. بعضی از ما در شرایطی مجبور می‌شویم که چای را دوباره گرم کنیم اما به نظر شما انجام این کار ضرری برایمان دارد و آیا باعث ایجاد خطر می‌شود؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، این قسمت را تا انتها مطالعه کنید.

زمانی که چای را دوباره گرم می‌کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

به گزارش همشهری آنلاین، شما همیشه این حق انتخاب را دارید که چای را دوباره گرم کنید و یا آن را تازه مصرف کنید. البته که گرم کردن دوباره چای دم‌شده، بو و خاصیت آن را از بین می‌برد. اگر چای شما بیشتر از ۴ ساعت مانده است، احتمالاً گرم کردن دوباره آن باعث رشد باکتری‌ها می‌شود و ضرر خواهد داشت.

این موضوع مخصوصاً در مورد چای هندی که با شکر و شیر سرو می‌شود، بیشتر صدق می‌کند زیرا خطر رشد باکتری را افزایش می‌دهد. چای میوه‌ای هم خاصیت خود را بعد از دوباره گرم کردن از دست می‌دهد. پس بهتر است که مقدار کمی چای درست کنید و بعد از یک بار دم کردن، کل آن را میل کنید.

عوارض؛ چرا نباید چای را دوباره گرم کرد؟

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، اگر چای در دمای اتاق بین ۴ الی ۸ ساعت باقی مانده باشد، نباید آن را دوباره گرم کنید اما اگر چای به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از دم کشیدنش از گذشته باشد، می‌توان دوباره آن را گرم کرد.

باکتری مسمومیت غذایی معمولاً در چای دم شده در معرض گرما بیشتر خودش را نشان می‌دهد. چایی که همراه با شیر باشد و یا ماده اضافه داخل آن وجود داشته باشد، بعد از گرم شدن وضعیت بدتری را ایجاد می‌کند و ممکن است به دلیل تولید قارچ هم خطرناک باشد. البته این قارچ‌ها و باکتری‌ها با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند اما در چای دوباره گرم شده وجود دارد.

تاثیر روی مزه

جدا از این که چای بعد از گرم شدن دوباره، خواص خود را از دست می‌دهد، تاثیر منفی روی مزه آن خواهد گذاشت. پلی فنول‌های مسئول رنگ و طعم چای، در چنین حالتی دچار مشکل می‌شوند و در نتیجه طعم چای تلخ تر از حالت طبیعی می‌شود.

چگونه چای را دوباره گرم کنیم؟

دوباره گرم کردن چای سرد شده، هرگز پیشنهاد نمی‌شود اما اگر مجبور به انجام این کار شدید، بهتر است که چای را داخل یک قوری تمیز بریزید، کمی آب به آن اضافه کنید و آن را روی کتری به مدت ۳ الی ۴ دقیقه قرار دهید تا دوباره حرارت بگیرد.

در چنین حالتی نباید توقع یک طعم تازه از چای مانده را داشته باشید. چای را نباید خیلی داغ مصرف کنید و باید در حالت ولرم زیر گاز را خاموش کنید. برای این که سلامت گوارش‌تان حفظ شود، هرگز چایی که بیش از ۴ ساعت در دمای اتاق باقی مانده است را دوباره گرم نکنید.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: چای مانده ، چای
ارسال به دوستان
جزئیات مسیرهای تشییع پیکر شهید در تهران و مشهد اعلام شد ماهی اوپاه را تا به حال دیده‌اید؟ یک استثنا در دنیای ماهی ها(+عکس) انتخاب داور فینال جام جهانی برای دیدار حساس ایران و مصر تعدیل گسترده پیش‌بینی قیمت جهانی طلا توسط دویچه بانک برنامه فعالیت میادین میوه و تره‌بار و مراکز عرضه دام در تاسوعا و عاشورا تریبون‌های پرهزینه خطر محرومیت دو ستاره تیم ملی در آستانه بازی حساس با مصر ترافیک تراکنش‌ها عامل کندی خدمات در برخی بانک‌های کشور اطلاعیه بانک مرکزی درباره رفع اختلال در سامانه‌های بانکی ناترازی ۶۰ هزار میلیارد تومانی در سازمان تأمین اجتماعی شروع فروش آریا اتوماتیک -تیر۱۴۰۵ (+زمان، شرایط ثبت نام) برنامه تعطیلی فرودگاه‌های تهران و مشهد برای مراسم تشییع رهبر شهید صدور مجوز اولیه پرواز فرودگاه کیش / بازگشت فعالیت‌های هوایی جزیره طی چند روز آینده سپند امیرسلیمانی و همسرش مونا کرمی هم مجری تلویزیون شدند پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر چین از تنگه تایوان عبور کرد