فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۵۴۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - ۱۱-۰۱-۱۴۰۳
کد ۹۵۴۹۴۲
انتشار: ۱۴:۳۸ - ۱۱-۰۱-۱۴۰۳

جزییات از انتقال آب خلیج فارس به کرمان

جزییات از انتقال آب خلیج فارس به کرمان
یک نماینده مجلس گفت: پیش بینی لازم انجام شده که در کرمان به جیره بندی آب نرسیم. بر این اساس حفر تعدادی چاه و همچنین اتصال به خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم که با مشکل مواجه نشویم.

درباره انتقال آب از خلیج فارس به کرمان اظهار داشت: انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان پروژه بزرگی است که کرمان، رفسنجان و سیرجان در مرحله اول و در مرحله دوم شهر بابک و انار را از تنش آبی نجات می دهد. 

وی افزود: خط انتقال آب خلیج فارس؛ از سیرجان و رفسنجان عبور کرده و صنایع و چادرملو در یزد نیز از این آب استفاده می‌کنند. آنچه موجب شده در فاز اول آب این خط برای کرمان و رفسنجان استفاده شود، لازمه اجرای پروژه در رفسنجان این بود که ۲۴ کیلومتر لوله گذاری شود و بعد تغییراتی ایجاد شد و نیاز به این بود که برای انتقال آب از فولاد بردسیر استفاده شود که حدود ۴.۵ کیلومتر لوله گذاری انجام شده و منتظر هستیم که خط انتقال فولاد بردسیر از این منطقه عبور کند تا سال جاری در رفسنجان مشکلی بابت انتقال آب نخواهیم داشت.

به گزارش صفحه اقتصاد، عضو هیات نمایندگان استان کرمان گفت: بعید است که کرمان امسال به خط انتقال آب از خلیج فارس متصل شود چون فاصله زیاد است و در مجموع حدود ۸۰  کیلومتر لوله گذاری شده، ولی باید ادامه پیدا کند. نیاز به دو مخزن در طول مسیر دارد و همچنین باید جاده ترانزیتی را قطع کنیم و لوله را جابجا کنیم این زیرساخت ها زمان می برد تا آب به کرمان برسد، ولی در رفسنجان و انار ۱۲ میلیون متر مکعب آب اختصاص پیدا کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اوضاع بارندگی در کرمان بیان داشت: امسال کرمان از نعمت باران محروم بود و بارش برف هم محدود بود، این میزان بارش بعید است پاسخگوی نیاز سفره‌های زیرزمینی و چشمه‌ها باشد.

جلالی گفت: زمستانی که گذشت خشک‌ترین سال به لحاظ نزولات آسمانی بود امیدواریم اوایل امسال بارندگی داشته باشیم، در غیر این صورت با مشکل جدی برای مراتع و دامداران و با خشکسالی جدی مواجه خواهیم بود.

وی درباره قطعی آب و جیره بندی اظهار داشت: پیش بینی لازم انجام شده که به جیره بندی نرسیم. بر این اساس حفر تعدادی چاه و همچنین اتصال به خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته امیدواریم که با مشکل مواجه نشویم مگر اینکه نتوانیم به خلیج فارس متصل شویم، در هر حال اگر به خلیج فارس متصل شویم درواقع تنش آبی را پشت سر خواهیم گذاشت. 

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس با بیان اینکه تامین آب شرب در اولویت است، گفت: در ۴ سال گذشته تقریبا موفق شدیم ۳۰ حلقه چاه حفر کنیم و ۳ مخزن از ۲۰۰ تا ۲۰ هزار متر مکعبی داریم و بنا داریم تامین آب رفسنجان و انار به صورت متمرکز تجمیع و توزیع شود و فرقی بین روستاها و شمال و جنوب نباشد و در واقع همه به صورت یکسان از آب استفاه  کنند.

به همین جهت نزدیک ۷۰۰ لیتر بر ثانیه از چاه و ۳۰۰ لیتر بر ثانیه هم از خلیج فارس دریافت می‌کنیم که جمعا ۱۰۰۰ لیتر بر ثانیه است، به عبارت دیگر در پیک مصرف تابستان ۱۲۰۰ لیتر بر ثانیه مصرف داریم و ورودی هم همین میزان است.

ارسال به دوستان
آزمایش «کلاهک جنگی با اهداف ویژه» در کره شمالی هشدار نبویان به تیم مذاکره: مطالبه‌گری را رها نخواهیم کرد شکار نیروی پنجم طبیعت؛ فیزیکدانان در آستانه حل بزرگ‌ترین معمای کیهان ۱۰ قانون رانندگی در کشورهای دیگر که آمریکایی‌ها از آن بی‌خبرند الهام از طبیعت برای فتح مریخ ۱۹ کشوری که تاکنون میزبان جام جهانی فوتبال بوده‌اند (+ اینفوگرافیک) قانون «۲۰، ۲۰، ۲۰ » برای خشکی چشم دیجیتال چیست؟ صدرنشینی مقتدرانه هلند، صعود ژاپن و لبخند سوئد؛ پرونده گروه F بسته شد «‌تهرانی ها در مراسم ظهر عاشورا در سبزه میدان»؛ سال ‌1270(عکس) دنباله‌دار میان‌ستاره‌ای 3I/ATLAS احتمالا هم‌سن جهان اولیه است ۵ زن ریاضیدان که مرزهای علم و فناوری را جابه‌جا کردند(+عکس) ساحل عاج دیوار برلین را شکست/ صعود مقتدرانه ساحل عاج، اکوادر/ صدرنشینی متزلزل آلمان اگر خار پاشنه دارید و از درد آن عاجز شده‌اید، بخوانید «الکساندر گراهام بل» در کنار همسرش؛ سال 1281(عکس) آیا خودروهایی با رنگ مطلقا سیاه به واقعیت نزدیک می‌شوند؟(+عکس)