فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۴۵۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۴-۰۸-۱۳۸۹
کد ۱۴۵۱۷۳
انتشار: ۱۰:۴۸ - ۲۴-۰۸-۱۳۸۹

درخواست از دولت: صادرات گاز را متوقف كنيد

عصر ایران
حسيني افزود: در شرايطي كه صادرات گاز براي كشور اقتصادي و مقرون به صرفه باشد و از سوي ديگر بتوان گاز را با قيمت كمتر به توليد داخلي اختصاص داد و در كنار آن دولت درآمد مالياتي داشته باشد و اشتغال ايجاد كند، قطعا اولويت با توليد داخلي است.

فارس: رئيس اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي با اشاره به وجود منابع عظيم گازي در كشور، به درصد بالاي سهم انرژي در توليدات اشاره كرد و گفت: بهتر است گاز توليدي كشور به جاي صادرات، با قيمت كمتر در خدمت توليد داخلي و ايجاد ارزش افزوده باشد.

سيدحميد حسيني با بيان اينكه براساس يك آمار در 10 سال گذشته توسعه صنعتي كشور عمدتا در صنايع كاني فلزي بوده است، اظهار داشت: گرچه اين مزيت است اما چون هزينه انرژي در كشور پايين بوده، عمده فعاليت‌هاي اقتصادي به سمت صنايع انرژي‌بر رفته است.

وي ادامه داد: در همين صنايع انرژي بر تكنولوژي به كار گرفته شده نيز به روز نبوده و اين يك اشتباه استراتژيك در كشور بوده است.

عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با اشاره به قانون هدفمندي يارانه ها و اصلاح الگوي مصرف انرژي اظهار داشت: اگر اين تدابير در برنامه چهارم ديده شده بود قطعا شاهد اين وضعيت در مصرف انرژي نبوديم.

حسيني اظهار داشت: برگرداندن وضعيت فعلي به شرايط مطلوب قطعا مشكلات و هزينه‌هايي از قبيل تعطيلي برخي كارخانه‌ها، بهينه شدن توليد و بازسازي برخي صنايع دارد، اما قطعا تكنولوژي‌ها بايد به روز شود.

وي گفت: با توجه به اينكه ايران 7 درصد منابع كاني و دومين ذخاير گاز دنيا را در اختيار دارد، استراتژي توسعه صنعتي كشور بايد تلفيقي از معدن و انرژي باشد.

رئيس اتحاديه صادركنندگان فراورده‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي گفت: تلفيق اين دو حتما براي ما مزيت خواهد بود و با توجه به نيروي انساني، مديريت، زيرساخت‌ها و موقعيت استراتژيك از اين طريق مي‌توانيم همانطور كه چين مي‌خواهد كارخانه توليد دنيا شود به كارخانه توليد خاورميانه تبديل شويم .

وي با اشاره به مصوبه‌اي در خصوص اختصاص 30 درصد گاز كشور به مصارف صنعتي در قانون اصلاح الگوي مصرف انرژي، خاطرنشان كرد: اين رويكرد درستي است و ما بايد به جاي صادرات گاز به فكر استفاده از گاز در توليد داخلي باشيم.

حسيني افزود: در شرايطي كه صادرات گاز براي كشور اقتصادي و مقرون به صرفه باشد و از سوي ديگر بتوان گاز را با قيمت كمتر به توليد داخلي اختصاص داد و در كنار آن دولت درآمد مالياتي داشته باشد و اشتغال ايجاد كند، قطعا اولويت با توليد داخلي است.

رئيس اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي، گفت: با توجه به اينكه صنايع ما بيشتر انرژي‌بر هستند و هم‌چنين تكنولوژي‌هاي توليد كشور قديمي است هزينه انرژي 10 درصد هزينه توليد صنعتي ما را تشكيل مي‌دهد و اين در شرايطي است كه انرژي يارانه‌اي است و پس از آزادسازي قيمت انرژي معلوم نيست چه سهمي از توليد را بگيرد.

وي ادامه داد: اين در حاليست كه هزينه انرژي در كشورهاي كره و ژاپن 3 تا 4 درصد است.

حسيني در پاسخ به سوالي در خصوص توليد و صدور بنزين كشور، گفت: زماني مي‌گفتند كه ساخت پالايشگاه اقتصادي نيست اما اخيرا با تكنولوژي‌هاي جديد و بهبودي كه در سيستم‌هاي پالايشي ايجاد شده قطعا كار پالايشگاهي ، اقتصادي است.

وي ادامه داد: هم‌اكنون مي‌توانيم با پالايش، محصولاتي توليد كنيم كه ارزش افزوده داشته باشند و قيمتشان بالاتر از قيمت نفت خام باشد.

حسيني،‌ گفت: ايران به عنوان يك كشور مستقل قطعا بايد بتواند نيازهاي اساسي خود را تامين كند و با توجه به نياز منطقه مي‌تواند از صادركنندگان بزرگ منطقه باشد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: صادرات گاز
ارسال به دوستان
تیراندازی در مدرسه‌ای در فیلیپین/ ۳ کشته و چندین مصدوم ۳کشته در آتش‌سوزی مرگبار ۲ پژو / احتمال افزایش آمار جان‌باختگان با کشف یک گوشواره نوزاد ۵۴ مصدوم و ۱۸ مفقود در پی انفجار در منطقه صنعتیِ قطر رگبار پراکنده باران در ۵ استان نوار شمالی کشور سدهای کشور چقدر آب دارند؟ ۳ شرط تل‌آویو برای خروج از جنوب لبنان قدیمی‌ترین تصویر از یک «خودروی زرهی» در ایران؛ 110 سال قبل تمام توپ های جام جهانی از 1930 تا 2026 (تصویری) پرده‌برداری از چگونگی ارتباط پرندگان، ماهی‌ها، حشرات و پستانداران با یکدیگر افشای راز سرقت نافرجام ۷ کیلو طلا در شمال تهران اعترافات مردی که همسرش را با چکش کشت/ به زنم شک کرده بودم مطالعه جدید نشان داد: باکتری‌های روده و دهان میان افراد یک خانه منتقل می‌شوند ترامپ حق داشت یا حقیقت چیز دیگری است؟ پایان جنگ با «تسلیم مشروطِ» ایالات متحده برابوس؛ وقتی موتور سیکلت سفارشی معرفی می کند (+تصاویر) چگونگی یادگیری ریاضی در عصر هوش مصنوعی