فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۵۱۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۲۴-۱۲-۱۴۰۲
کد ۹۵۱۳۴۷
انتشار: ۰۲:۰۰ - ۲۴-۱۲-۱۴۰۲

کلید کشتن سرطان در ایستگاه فضایی پیدا شد

کلید کشتن سرطان در ایستگاه فضایی پیدا شد
گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو، دسته‌ای از سلول‌های سرطانی را به فضا فرستادند تا درک جدیدی در مورد جهش‌های آنها به دست آورند و به نتایج امیدوارکننده‌ای برای درمان سرطان دست یافتند.

 شرایط ریزگرانش باعث می‌شود سلول‌ها با سرعت بیشتری پیر شوند و به دانشمندان این امکان را می‌دهد تا پیشرفت رشد سرطان را به روشی که در زمین امکان‌پذیر نیست، بررسی کنند.

به نقل از آی‌ای، این گروه سلول‌ها را با پرواز فضایی اکسیوم ۳ (Axiom3) اسپیس‌ایکس در روز ۱۸ ژانویه به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) فرستادند.

آنها بر این باورند که یک «کلید کشنده» برای سرطان پیدا کرده‌اند که در شرایط فضایی کار می‌کند. آنها این مورد را پس از مشاهده نتایج امیدوارکننده از یک داروی آزمایشی به نام رابیکسینیب (rebecsinib) اعلام کردند.

یک «کلید کشنده» جدید برای درمان سرطان

به گزارش ایسنا، ماموریت فضایی تجاری اکسیوم ۳ چهار فضانورد اروپایی و چندین آزمایش علمی را در ابتدای سال به فضا پرتاب کرد.

یکی از آزمایش‌ها به صورت دسته‌ای از ارگانوئیدهای تومور مینیاتوری تولید شده از سلول‌های بیماران سرطانی انجام شد. قبل از این ماموریت، تیم دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو سلول‌ها را در یک آزمایشگاه رشد داده بودند.

هدف آنها فرستادن سلول‌ها به فضا و به دست آوردن درک جدیدی در مورد دارویی آزمایشی بود که ساخته بودند.

محققان قبل از ارسال سلول‌های جدید خود به فضا با اکسیوم ۳، سلول‌های بنیادی را در چندین پرواز اسپیس‌ایکس به فضا پرتاب کرده بود. در طی ماموریت‌های قبلی، آنها متوجه تغییرات پیش از سرطان خون در سلول‌های بنیادی شدند که روی زمین دیده نشده بود.

دکتر کاتریونا اچ. ام. جیمیسون (Catriona H.M. Jamieson) توضیح می‌دهد که آزمایش‌ سلول‌های بنیادی باعث شد تیم او به این فکر بیفتند که سلول‌های سرطانی چگونه در شرایط ریزگرانش رفتار می‌کنند.

جیمیسون می‌گوید: ما گفتیم، صبر کن، اگر سرطان را به فضا بفرستیم چه طور می‌شود؟ آیا سرطان بدتر می‌شود؟ و پاسخ مثبت بود. در شرایط فشار ناشی از ریزگرانش این اتفاق افتاد.

هدف این گروه انجام آزمایش‌های بالینی روی زمین تا پایان سال است.

آنها در طول ماموریت‌های قبلی خود دریافتند که یک ژن شبیه‌سازی به نام ADAR1 به سرعت در سلول‌های آنها در شرایط فضایی فعال می‌شود و به تومورها این امکان را می‌دهد تا در عرض ۱۰ روز سه برابر شوند.

در ماموریت قبلی اکسیوم، گروه جیمیسون تومورهای کوچکی را به فضا پرتاب کردند که با دو نوع داروی ضد سرطان که با استفاده از روش‌های مختلف ADAR1 را مسدود می‌کردند، درمان می‌شدند.

در اکسیوم ۳، محققان یک داروی آزمایشی به نام رابیکسینیب را به مدار فرستادند که نوع جدیدی از دارویی است که با جلوگیری از تولید پروتئین‌های بدخیم، فعال‌سازی ADAR1 را مسدود می‌کند. این گروه داروی جدید را روی تومورهای کوچک سرطان پستان در ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایش کردند.

آنها دریافتند که در مقایسه با گروه شاهد، رشد سرطان به طور قابل توجهی مهار شد.

به گفته جیمیسون، داروی جدید سلول‌های سرطانی را از شبیه‌سازی باز می‌دارد و ممکن است به عنوان یک «کلید کشنده» برای سرطان عمل کند.

گام بعدی گروه جیمیسون این است که تا پایان سال آزمایش‌های بالینی روی زمین را آغاز کنند. جیمیسون می‌گوید: ما سرعت خود را کاهش نمی‌دهیم. وقتی ما چنین داده‌هایی را می‌بینیم، فکر می‌کنیم این وظیفه ماست که آن را به مراکز درمانی برسانیم.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
ویدیوی جدید ترامپ خبرساز شد؛ ادعاهای تند درباره برنامه هسته ای ایران بقائی: صلح واقعی تنها با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود تغییر محسوس تخصیص ارز صنعت از شنبه/ تامین 2 میلیارد دلار در گام اول حمله پهپادی اسرائیلی به دو خودرو در جنوب لبنان مالیات ستانی از خانه های خالی/ فقط 7 میلیارد تومان در سال 1404 ادعای ترامپ درباره پیوستن بازرسان آمریکایی به آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت‌وگوی تلفنی عراقچی با وزیر خارجه عربستان آقای میثاقی برای افکار عمومی ارزش قائل باشید کتاب‌های فلسفی در کتابخانه رهبر شهید (+عکس) صادرات صنایع دفاعی و هوافضایی ترکیه به 6.7 میلیارد دلار رسید سقوط طلا به زیر ۴۰۰۰ دلار؛ پایین‌ترین سطح از آبان ۱۴۰۴ نجات یک قلاده شغال گرفتار در استخر نفتی در امیدیه ادعاهای جدید نتانیاهو: کار اسرائیل در لبنان تمام نشده است/ به ایران اجازه هسته ای شدن نمی دهم آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت هشدار تازه اروپا به ایرلاین‌ها؛ از آسمان ایران و لبنان دوری کنید