فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۴۰۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۱۴-۱۱-۱۴۰۲
کد ۹۴۰۶۳۵
انتشار: ۱۵:۰۹ - ۱۴-۱۱-۱۴۰۲

پرتاب ماهواره ناهید ۲ و ظفر ۲ در سال آینده

پرتاب ماهواره ناهید ۲ و ظفر ۲ در سال آینده
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه تا کلاس هزار برای تست و تجمیع ماهواره از دیگر اقدامات این سازمان است و قرار داد ماهواره ناهید ۳ وپارس ۳ نیز منعقد شده است.

رییس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره ظفر ۲ و همچنین ماهواره ناهید ۲ با وزن ۱۲۰ کیلوگرم در حال تست نهایی است و سال آینده پرتاب می‌شوند.

به گزارش مهر، حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران در مراسم روز فناوری فضایی که امروز صبح با حضور رئیس جمهور در محل پژوهشگاه فضایی ایران برگزار شد با اشاره به دستاوردها و گزارش پیشرفت صنعت فضایی در دولت سیزدهم و دو پرتاب موفق ماهواره ثریا با ماهواره بر قائم ۱۰۰ و ماهواره مهدا به همراه دو ریز ماهواره با ماهواره بر سیمرغ به فضا گفت: در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ پرتاب ماهواره‌هایی از نمونه کیفی ماهواره طلوع ۳ داشتیم و در فرودین سال ۱۴۰۲ توسعه پایگاه چابهار اتفاق افتاد این پایگاه اکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. امیدواریم تا سال آینده به صورت عملیاتی از این پایگاه استفاده کنیم. همچنین در خرداد سال ۱۴۰۲ قرارداد با بخش خصوصی منعقد شد و خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای صورت گرفت تا بخش خصوصی رونق بگیرد و در شهریور سال ۱۴۰۲ طراحی منظومه باریک باند اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه حجم قراردادهای صنعت فضایی در این دولت بیشتر از تمام قراردادهایی است که حتی با دانشگاه‌ها داشتیم افزود: در مهر ماه ۱۴۰۲ عملیات تزریق ماهواره نور ۳ با ماهواره بر قاصد در مدار قرار گرفت. همچنین در مهر ماه سال ۱۴۰۲ پیشرفت پایگاه‌هایی فضایی اتفاق افتاد. اگر بخواهیم منظومه سازی کنیم باید به سمت پایگاه‌های فضایی برویم که بتوانند ماهواره‌ها را در مدارهای مختلف قرار دهند.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه تا کلاس هزار برای تست و تجمیع ماهواره از دیگر اقدامات این سازمان است و قرار داد ماهواره ناهید ۳ وپارس ۳ نیز منعقد شده است.

سالاریه در ادامه گفت: پیش بینی ما این است که اولین ماهواره خورشید آهنگ ما در سال آینده از پایگاه چابهار پرتاب شود.

وی ادامه داد: در آذر ماه سال ۱۴۰۲ کپسول زیستی با پرتابگر سلمان انجام شد و در دی ماه سال ۱۴۰۲ ثریا به عنوان یک ماهواره تحقیقاتی و مخابراتی با پرتابگر قائم ۱۰۰ با موفقیت در مدار قرار گرفت و بعد از یک هفته تزریق موفق چندگانه سه ماهواره مهدا کیهان و هاتف به فضا بود که با پرتابگر سیمرغ رکورد زد.

سالاریه با بیان اینکه سه ماهواره در حال حاضر به پایان رسیده‌اند، گفت: ماهواره ظفر ۲ با وزن ۵۰۰ کیلوگرم یک ماهواره از نوع سنجشی است و در دانشگاه علم و صنعت اجرا شده است که می‌تواند منظومه ماهواره‌ای باشد و سال آینده این ماهواره پرتاب می‌شود. همچنین ماهواره پارس ۱ امسال در مدار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ماهواره ناهید ۲ با وزن ۱۲۰ کیلوگرم و با عمر مداری ۲ سال در حال تست نهایی است و سال آینده پرتاب می‌شود که مأموریت این ماهواره توسعه تکنولوژی زیر سیستم‌های حساس ماهواره و اینترنت اشیا است که تجهیزات آن روی ماهواره ناهید ۱ نصب شده است.

سالاریه در پایان گفت: پرتاب بلوک انتقال مداری سامان ۱ نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان است که این سامانه مأموریت انتقال محموله‌ها تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارد و می‌تواند مسیر رسیدن به مدار ژئو را هموار کند. می‌توان گفت در حال حاضر این سامانه در مرحله تست‌های سیستمی است.

ارسال به دوستان
سیب هستید یا گلابی؟ ؛ شکل بدن شما چه چیزی درباره سلامتی‌تان می‌گوید؟ تاثیر شگفت‌آور یک ویتامین رایج بر یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های مغز انگلیس ۰-۰ غنا؛ سد دفاعی کی‌روش برابر ماشین موقعیت‌سازی سه‌شیرها کپسول زمان ۷۰۰هزار ساله؛ مدفوع سنجاب‌های کانادا اسرار حیات عصر یخبدان را آشکار کرد قلب خود را با این ماده مغذی بیمه کنید دختری از ایل شاهسون با لباس‌های سنتی در دوران قاجار(عکس) ۵ چهره ماندگار که راه زنان را به دنیای مهندسی گشودند(+عکس) از جنرال موتورز تا فورد؛ برندهایی که خودروهای نظامی را برای ارتش آمریکا ساختند(+عکس) حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود گروسی: ایده‌ای درباره محل احتمالی مواد غنی سازی شده داریم/ اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است