فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۳۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۹ - ۰۲-۱۱-۱۴۰۲
کد ۹۳۷۴۳۵
انتشار: ۱۸:۲۹ - ۰۲-۱۱-۱۴۰۲

ورود یک میلیارد یورو شمش طلا به کشور

ورود یک میلیارد یورو شمش طلا به کشور
هفته گذشته اولین حراج حضوری شمش طلا در قالب رفع تعهد ارزی در مرکز مبادله ارز و طلا برگزار شده و در این حراج، ۱۰ کیلوگرم شمش با عیار ۹۹۵ در هزار عرضه شد که توسط چهار گروه تولیدی خریداری شد. صادرکنندگان بخش خصوصی که فرآیند احراز هویت و رفع تعهد صادراتی‌شان در مرکز مبادله انجام شده بود، این عرضه را انجام دادند.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در سال جاری بیش از یک میلیارد یورو شمش طلای استاندارد سوئیسی به کشور وارد شده، گفت: طلای وارد شده باید شناسنامه دار باشد و رهگیری شود که کجا مصرف می‌شود که البته این موضوعات از ابتدا هم در دستور کار بوده و در حال حاضر در حال اجرا شدن از سوی بانک مرکزی است.
 
به گزارش ایسنا، هفته گذشته اولین حراج حضوری شمش طلا در قالب رفع تعهد ارزی در مرکز مبادله ارز و طلا برگزار شده و در این حراج، ۱۰ کیلوگرم شمش با عیار ۹۹۵ در هزار عرضه شد که توسط چهار گروه تولیدی خریداری شد. صادرکنندگان بخش خصوصی که فرآیند احراز هویت و رفع تعهد صادراتی‌شان در مرکز مبادله انجام شده بود، این عرضه را انجام دادند.
 
با وجود این، عرضه شمش طلا از سوی صادرکنندگان که قصد رفع تعهد ارزی داشتند، مخالفانی داشت. طبق گفته‌های اصغر بالسینی -سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران- مخالفت با عرضه طلا در مرکز مبادله از سوی کسانی که در فرآیند قاچاق یا فروش مجدد این شمش‌ها در کشور دخیل بودند، صورت می‌گیرد، در حالی که صادرکنندگانی ‌که واقعا به‌دنبال رفع تعهد ارزی بودند، از این امکان استقبال کردند.
 
اشاره بالسینی به افرادی است که در این مدت برای دور زدن رفع تعهد ارزی، اقدام به اجاره شمش طلا و واردات چندین‌باره شمش کرده و طلا را به خارج از کشور قاچاق می‌کردند. رکوردشکنی واردات ۱۳ تن شمش طلا در ۸ ماهه امسال به عنوان ششمین کالای وارداتی، این موضوع را تایید می‌کند.  
 
در این رابطه مهدی ضیغمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به امکان واردات طلا برای کمک به رفع تعهد ارزی صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی، گفت: بحث عرضه طلا در مرکز مبادله ارز و طلا و بورس کالا که قابلیت رهگیری داشته باشد، از ابتدا بوده است.  
 
وی در ادامه این موضوع را تایید کرد که در مواردی در رابطه با واردات طلا برای رفع تعهد ارزی تخلفاتی صورت گرفته که با آنها برخورد شده است، گفت: پیشنهاد سازمان توسعه تجارت هم این بوده که در بستری بر واردات طلا نظارت و مشخص شود توسط چه افرادی خریداری می‌شود. به عبارت دقیق‌تر باید طلا شناسنامه دار باشد و رهگیری شود که کجا مصرف می‌شود. البته این موضوعات از ابتدا هم در دستور کار بوده و در حال حاضر در حال اجرا شدن از سوی بانک مرکزی است.
 
رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با مخالفت تجار با عرضه طلا در مرکز مبادله، گفت: زمانی که این موضوع اعلام شد بسترهای اجرایی هنوز فراهم نشده بود. اما در روزهای اخیر بانک مرکزی در جلسات مشترک اعلام کردند که به زودی می‌توانند طلا را تحویل بگیرند.
 
به گفته این مقام مسئول در سال جاری بیش از یک میلیارد یورو شمش طلای استاندارد سوئیسی به کشور وارد شده است.
برچسب ها: شمش طلا ، یورو
ارسال به دوستان
تویوتای دست‌ساز و کمیاب ژاپنی / ترکیب چهره کلاسیک با موتور افسانه‌ای (+عکس) گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید