فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۱۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۰۳-۰۸-۱۴۰۲
کد ۹۱۳۰۳۰
انتشار: ۱۴:۲۹ - ۰۳-۰۸-۱۴۰۲

کاربردهای منظومه ماهواره‌ ای شهید سلیمانی چیست؟

کاربردهای منظومه ماهواره‌ ای شهید سلیمانی چیست؟
منظومه مخابراتی شهید سلیمانی در واقع اولین منظومه ماهواره‌ای ایران و جهان اسلام است که با تکیه بر توان داخلی ساخته خواهد شد و خدمات بسیار خوبی را به دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و مردم ارائه خواهد کرد.
منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی طرحی است که از سوی سازمان فضایی ایران تعریف شده و طی آن قرار است در حوزه ارتباطات به‌ویژه اینترنت اشیاء خدماتی را ارائه دهد.
 
به گزارش ایسنا، سازمان فضایی ایران در راستای ارائه خدمات فضاپایه در حوزه ارتباطات به خصوص اینترنت اشیاء، پروژه اولین منظومه ماهواره‌ای مخابراتی باند باریک را به نام «شهید سلیمانی» تعریف کرده و سپس با هدف تقویت بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه فضایی، مناقصه واگذاری این پروژه را برگزار کرد.
 
با انجام فرآیند مرحله اول مناقصه این پروژه مهم، ابتدا شرکت‌ها و کنسرسیوم‌های متقاضی واجد شرایط، شناسایی شدند و سپس با انجام مرحله دوم مناقصه برنده مناقصه که کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های خصوصی و دولتی است، انتخاب شد.
 
در حال حاضر با تعیین مجری و همچنین انجام اقدامات مربوط، قرارداد طراحی، ساخت، پرتاب، آزمون و تحویل در مدار منظومه مخابراتی اینترنت اشیاء (IOT) میان سازمان فضایی ایران و کنسرسیوم داخلی منعقد شده است.
 
منظومه مخابراتی شهید سلیمانی در واقع اولین منظومه ماهواره‌ای ایران و جهان اسلام است که با تکیه بر توان داخلی ساخته خواهد شد و خدمات بسیار خوبی را به دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و مردم ارائه خواهد کرد.
 
این منظومه در حوزه ارتباطات به‌ویژه اینترنت اشیاء کاربرد دارد، به این معنا که هر آنچه از اشیاء که قابلیت وصل شدن به این منظومه را داشته باشد، می‌توان با استفاده از ماهواره، کنترل کرد و برای آن شیء فرامین لازم کاربری را صادر کرد.
 
غیر از این مورد، در موارد مختلف دیگری مانند پایش آب و خارک، پایش جنگل‌ها، دمای هوا در مناطق آتش‌خیز، میزان خشکی یا رطوبت خاک و ... نیز با استفاده از سنسورهایی که متصل به این ماهواره هستند، می‌توان داده‌های مرتبط را با سرعت بسیار مناسبی جابجا کرد.
 
یکی دیگر از مهمترین کاربردهای این منظومه ماهواره‌ای، استفاده از سنسورهای ارتباطاتی آن برای رصد و پایش خطوط انتقال نفت و گاز است که با این روش، ایستگاه‌های کنترل خطوط به راحتی می‌توانند میزان فشار و یا وضعیت خطوط را با ارسال داده‌ با استفاده از ماهواره، به سرعت‌ترین زمان ممکن در تمام نقاط کشور حتی نقاط صعب‌العبور و خارج از شبکه‌های زمینی، انجام دهند.
 
به‌کارگیری ظرفیت منظومه مخابراتی شهید سلیمانی، به خوبی می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه ارتباطاتی کشور به خصوص در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور را رفع کند و ان‌شاءالله با تکمیل فرآیند ساخت ماهواره‌ها و پرتاب آنها، این امکان مهم برای شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی فراهم خواهد شد.
ارسال به دوستان
نتانیاهو: نیروهای ما در جنوب لبنان باقی می‌مانند و آزادی عمل کامل دارند سرویس و تمام‌کنندگی بلای جان والیبال ایران تهران/ حضور مهران غفوریان در مراسم عزاداری ظهر عاشورا پیشنهاد افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی اعتبار کالابرگ برخی دهک‌ها روی میز دولت بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا؛ حمایت از مذاکرات تهران-واشنگتن ایران ۰ - ۳ آمریکا/ طلسم باخت‌های تیم ملی والیبال شکسته نشد روز عاشورا در لرستان (عکس) ادعای نتانیاهو: ما هنوز وظایفی داریم که باید در ایران انجام شود/ از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد فرانسه چند راکتور هسته‌ای را از مدار خارج کرد شیخ نعیم قاسم: صبر ما معادلات را تغییر می‌دهد انگلیس ۳۸۰ میلیون دلار برای تامین سوخت هسته‌ای و کمک به اوکراین اختصاص می‌دهد نحوه ثبت اعتراض به احکام مستمری و دریافت غیرحضوری فیش حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی هدف قرار گرفتن یک کشتی در جنوب شرق عمان وزارت دفاع عراق: انفجاری در انبار مهمات الحشد الشعبی رخ داده   از اتاقی ۹ متری تا باشگاهی برای رویاها؛ روایتی از 16 سالگی « کتابخانه روستایی فاطمه‌ها»