فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۷۸۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۳-۰۱-۱۴۰۰
کد ۷۷۸۹۲۸
انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۳-۰۱-۱۴۰۰

زولبیا و بامیه 70 درصد گران شد

رئیس اتحادیه شیرینی ‌فروشان مشهد گفت: افزایش دستمزد نیروی کار و افزایش قیمت اقلامی همچون روغن و نشاسته باعث افزایش 70 درصدی قیمت زولبیا و بامیه در ماه رمضان امسال شده است.

محمد فرزانه در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با قیمت اقلام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: طبق سنوات گذشته از 15روز پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، در اتحادیه بازار را رصد و آنالیز می‌کنیم و قیمت‌های پیشنهادی خود را به اتاق اصناف و سازمان صمت جهت پیگیری و مطرح‌ شدن در کمیسیون‌های نرخ‌گذاری و نظارت ارسال می‌کنیم، تاکنون نامه‌ای در پاسخ به نامه نرخ‌های پیشنهادی زولبیا و بامیه و نان شیرمال ارسال نشده‌ و قیمت در هاله‌ای از ابهام است.

وی با اشاره  به اینکه نسبت به سال گذشته روغن مایع افزایش قیمت چشم‌گیری داشته یا مثلا امسال نشاسته کیلویی 14 هزار تومان خریداری می‌شود در حالی که سال گذشته کیلویی 6 هزار تومان بوده، ادامه داد: همچنین در خصوص بحث انرژی به تازگی خبری منتشر شده که با 7 درصد گرانی مواجه خواهیم ‌بود و از همه مهم‌تر، دستمزد نیروهای کار بیش از 40 درصد گران‌ شده ‌است.

رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان مشهد ادامه داد: تمامی این موارد باعث می‌شود تا در ماه مبارک رمضان  اقلامی مانند زولبیا تا حداقل 70 درصد افزایش قیمت داشته ‌باشیم. در حال حاضر قیمت هر کیلو زولبیا را 48 هزار تومان را درخواست ‌کرده‌ایم در حالی که در سال گذشته قیمت هرکیلو زولبیا 25 هزار تومان بوده ‌است.

وی افزود: روغن دولتی مانند یک لیتر بنزین دولتی شده است. از اسفندماه سال 99 به ما 20 تن روغن مایع داده‌اند؛ در حالی‌که 800 واحد قنادی در سطح  شهر  فعالیت  می‌کنند که به هر واحد تنها دو حلب روغن داده شده که به هیچ عنوان برای واحدهای صنف ما کافی نیست.

رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان مشهد مشهد درباره لزوم تخصیص روغن دولتی بیش‌تر به واحدهای این صنف بیان کرد: همکاران ما تا حدود 200 پرسنل در هر واحد خود دارند و ما بیش‌ترین کارآفرینی را در بین واحدهای صنفی داریم. ما به ازای هر واحد صنفی، بیش‌تر از 10 نفر اشتغال ایجاد کرده‌ایم؛ اما متاسفانه حمایتی که لازم است از این واحدها نمی‌شود. متاسفانه تمام روغن به سمت صنعت می‌رود و ما می‌بینیم که گاهی واحدهای صنعتی از واحدهای صنفی تعداد کارگر کم‌تری دارند؛ اما سهمیه روغن بیش‌تری دریافت می‌کنند و وام‌ها و انرژی‌های تبصره‌دار برای این واحدهاست.

وی ادامه داد: من از مسئولین دولتی سوالی دارم. اگر روغن نیست، پس نباید در بازار باشد؛ اما چرا ما بایستی در کف مصلی روغن 380 هزار تومانی بخریم و وقتی از کارخانه روغن می‌خواهیم کیلویی 350 هزار تومان قیمت می‌دهد. متاسفانه از اوضاع بازار بسیار سوءاستفاده می‌شود و امیدوارم که ارگان‌های مربوطه پیگیری بیش‌تری کنند تا ما هم بتوانیم مانند واحدهای صنعتی روغن دولتی دریافت کنیم.

فرزانه با تاکید بر خرید مردم از واحدهای مجاز تصریح‌ کرد: همکاران ما در حال حاضر حتی 15 درصد سود واقعی خود را نمی‌گیرد؛ چرا که اقبال به خرید وجود ندارد و مردم قدرت خرید خود را به دلیل تورم و گرانی از دست داده‌اند. از مردم می‌خواهیم که جهت حفظ سلامت خود از واحدهای مجاز خرید کنند و از هایپرمارکت‌ها، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها، نانوایی‌ها و فروشگاه‌ها غیر مرتبط با قنادی به هیچ وجه خرید نکنند؛ چرا که شیرینی آن‌ها در کارگاه‌های زیرزمینی ساخته‌می‌شود و تخلف در این حوزه علی‌رغم پیگیری‌ها به‌شدت زیاد شده‌است.

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان مشهد عنوان کرد: خوشبختانه از سال گذشته واحدها با فضای مجازی بیش‌تر مانوس شدند و در این راستا خود را تجهیز کردند، بیش‌تر واحدها به صورت آنلاین نیز فعالیت می‌کنند و فروش دارند و اجناس خود را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به فروش می‌رسانند.

ارسال به دوستان
عقب­‌نشینی قیمت طلا در بازار جهانی محرم سبز؛ نذر حسینی با چاشنی مسولیت زیست محیطی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ جست‌وجوهای گوگل برای بیت‌کوین از تب‌وتاب افتاد چرا کافئین در چای و قهوه اثر متفاوتی دارد؟ هشدار پلیس فتا البرز درباره سایت‌های شرط‌بندی در جام جهانی قطار زرهی لیبلی؛ نگهبان خطوط راه‌ آهن ایتالیا (+عکس) تصادف زنجیره‌ای در جاده آرادان به سرخه/ ۱۲ مصدوم چگونه یک دانشمند مسلمان نظریه پزشکی اروپا را قرن‌ها پیش به چالش کشید؟ تقویت استخوان‌ها با یک خوراکی ساده و شیرین حسین شریعتمداری خطاب به تیم مذاکره: واقعا می خواهید تنگه هرمز را باز کنید و بازرسان آژانس را بپذیرید؟ راز قتل زن جوان در خیانت شوهرش نهفته بود استراتژی جدید پورشه: فروش خودرو کمتر و درآمدزایی بیشتر ارزش واقعی دارایی های بلوکه شده ایران چقدر است؟/ پول‌ها کجاست؟ سوریه وارد جنگ با حزب الله می شود؟ قاب دونفره رزیتا غفاری و رضا کیانیان در حاشیه جنجالی‌ترین سریال سال (+عکس)