فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۷۷۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۴-۰۱-۱۴۰۰
کد ۷۷۷۳۹۹
انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۴-۰۱-۱۴۰۰

عربستان سعودی: رابطه ما با اسراییل به نفع منطقه است

عصر ایران
عربستان سعودی با وجودی که از روند عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسراییل حمایت می‌کند، اما تاکنون خود اقدام به عادی سازی رابطه با تل آویو نکرده است.

عربستان سعودی می گوید عادی سازی رابطه این کشور با اسراییل به نفع منطقه است.

به گزارش عصرایران، "فیصل بن فرحان آل سعود" وزیر خارجه سعودی در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد عادی سازی رابطه کشورش با اسراییل به نفع منطقه است.

او با اشاره به اینکه توافق برای عادی سازی رابطه عربستان سعودی با اسراییل تا حد زیادی به پیشرفت روند صلح بین اسراییل و فلسطین بستگی دارد، افزود: "عادی سازی وضعیت اسرائیل در منطقه منافع فوق العاده ای برای کل منطقه به همراه خواهد داشت."

"فیصل بن فرحان" وزیر خارجه سعودی/ عکس آرشیوی/ رویترز

عربستان سعودی: رابطه با اسراییل به نفع منطقه است

این دیپلمات سعودی افزود: "این امر [عادی سازی] از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بسیار مفید خواهد بود و این مهم تنها در صورت موافقت اسراییل با تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در چارچوب مرزهای سال 1967 با اسراییل امکان پذیر است".

تاکنون از میان کشورهای عربی منطقه غرب آسیا 2 کشور امارات متحده عربی و بحرین با امضای توافق نامه، رابطه خود را با اسراییل عادی کرده‌اند و مقامات تل آویو گفته اند طی هفته ها و ماه های آتی کشورهای عربی بیشتری رابطه خود با اسراییل را عادی خواهند کرد.

سودان و مغرب هم طی ماه های گذشته با امضای توافق های مشابهی روابط خود را با اسراییل عادی کرده اند.

عربستان سعودی که به نظر می رسد از روند عادی سازی رابطه کشورهای عربی با اسراییل به طور کامل حمایت می‌‍کند، اما تاکنون به طور رسمی و علنی اقدام به عادی سازی رابطه خود با تل آویو نکرده است؛ اما طی ماه های گذشته خبرهای زیادی درباره روابط پشت پرده و محرمانه دولت سعودی با اسراییل منتشر شده است.

در آذر ماه گذشته رسانه ها از سفر محرمانه و 5 ساعته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به شهر "نیوم" عربستان در ساحل دریای سرخ و دیدار او با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خبر دادند. این خبر به تایید رسمی دو طرف نرسید اما به طور رسمی تکذیب هم نشد.

توافق عادی سازی رابطه اسراییل با 4 کشور عربی در سال 2020 پس از توافق سال 1979 اسراییل با مصر و توافق سال 1994 تل آویو با دولت اردن برای عادی سازی رابطه، بی سابقه بوده است.

اسراییل هم اکنون با 6 کشور عربی مصر، اردن، امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش رابطه رسمی و عادی دارد و مقامات تل آویو گفته اند طی ماه های آینده چندین کشور عربی دیگر نیز با امضای توافق نامه رابطه خود را با تل آویو عادی خواهند کرد.

هنوز معلوم نیست که نام عربستان سعودی نیز در میان این کشورها باشد؛ اما مقامات سعودی پیشتر بارها اعلام کرده اند پیش شرط برقراری رابطه عادی آنها با اسراییل عقب نشینی تل آویو به درون مرزهای سال 1967 و به رسمیت شناختن کشور فلسطین درون مرزهای سال 1967 از سوی اسراییل است.

دولت اسراییل تاکنون نه تنها این 2 شرط را برآورده نکرده بلکه به طور فزاینده‌ای همچنان به شهرک سازی های غیرقانونی خود در اراضی اشغالی فلسطین در کرانه باختری ادامه می دهد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
6
1
سوال اینه رابطه شما با اسراییل به نفع منطقه است یا ایران؟
توافق چهارچوبی میان اسراییل و دولت لبنان چه مفادی دارد؟ سپاه: حمله به نقاط استقرار ارتش آمریکا در منطقه فرانسه با اقتدار صدرنشین شد؛ سنگال امیدوار به صعود، عراق با جام وداع کرد تظاهرات مردم لبنان در اعتراض به توافق دولت با اسرائیل حمله به ایست‌وبازرسی بانه با 2 شهید و 5 مجروح محسن رضایی: رهبر انقلاب در سلامت کامل هستند و اجازه مذاکرات را دادند/ خواهان آزار و اذیت ملت آمریکا نیستیم حمله آمریکا به سایت های موشکی، پهپادی و راداری در جنوب ایران / سپاه: پاسخ به تجاوز و حمله به نقاط استقرار ارتش آمریکا آخرین تیر پرسپولیس برای آسیایی شدن به سنگ خورد ترامپ: به آزار و اذیت مسیحیان در آمریکا پایان دادم؛ اکنون دین به کشور بازگشته است/ ایران هنوز می‌تواند موشک شلیک کند تشکر رئیس جمهور لبنان از آمریکا به خاطر میزبانی از مذاکرات با اسرائیل تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و امارات شنبه ادارات کدام استان‌ها با تأخیر شروع به‌کار خواهند کرد؟ محسن رضایی: اگر دشمن جنگ جدیدی آغاز کنند تلفات وسیع خواهند داد ادعای نتانیاهو: ارتش تا خلع سلاح حزب الله در لبنان باقی خواهد ماند کشته های زلزله ونزوئلا به ۹۲۰ تن افزایش یافت