فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۵۹۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۱۷-۰۹-۱۳۹۹
کد ۷۵۹۵۹۷
انتشار: ۱۳:۲۵ - ۱۷-۰۹-۱۳۹۹

کرونا؛ مهمان دورهمی‌های "یلدا"

کرونا؛ مهمان دورهمی‌های
موارد بیماری در حال حاضر رو به کاهش است. به هیمن ترتیب با رعایت و همکاری مردم می‌توانیم بیماری کرونا را به تدریج جمع کنیم، اما اگر مردم رعایت نکنند، ممکن است مجددا در زمستان دچار مشکل شویم.

طولانی ترین شب سال در پیش است؛ آیین ایرانی ها در شب چله، دورهمی است؛ در کنار بزرگترها، همراه با حافظ خوانی، شعر و خنده و هندوانه و انار و...؛ اما امسال قرار است یلدایی کرونایی را بگذارانیم؛ یلدایی که بتوان خاطره اش را سال ها بعد نقل کرد و شاد بود از اینکه در یلدای ۱۳۹۹ کسی را به خاطر کرونا از دست ندادیم...

به گزارش ایسنا، با وجود همه محدودیت‌های اعمال شده، کرونا همچنان روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از هموطنان‌مان را از بین می‌برد، هنوز بسیاری از شهرها قرمز هستند و روند صعودی دارند. طبق گفته وزارت بهداشتی‌ها هرچند که روند بستری مبتلایان به کرونا با اجرای محدودیت‌های هوشمند در کشور، اندک کاهشی داشته است، اما هنوز شرایط در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور شکننده و آسیب‌پذیر است و کوچکترین بی‌توجهی می‌تواند به بهای گزاف از دست دادن جان تمام شود.

همچنان بیم می‌رود تا کرونا تحت تاثیر برخی عادی ‌انگاریها، پیک زمستانه هم داشته باشد. به گفته کارشناسان سلامت پیک پاییز کرونا بسیار سنگین بود. به طوری که بخش‌های کرونای بیمارستان‌ها پر شده بودند و جان کادر درمان به لب رسیده بود، اما با اجرای محدودیت های هوشمند که همچنان ادامه دارند، مقداری از باری که بر دوش بیمارستان‌ها و کادر بهداشت و درمان بود کاسته شد. البته هنوز شرایط پایدار نشده و گواه آن هم مرگ روزانه حدود ۳۰۰ هموطن‌مان است. بنابراین هنوز باید در برابر کووید-۱۹ هوشیار بود.

اما، این روزها می‌بینیم که برخی که البته تعدادشان هم کم نیست، در تدارک جشنی برای طولانی‌ترین شب سال هستند. جشنی که در صورت برگزاری دورهمی و مهمانی برای آن چه بسا که به عزا بدل شود؛ چراکه به گفته دکتر علیرضا رییسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، با توجه به سرد شدن هوا و فصل زمستان، مهم ترین عامل ایجاد بیماری و انتشار آن دورهمی های خانوادگی است.

رییسی همچنین تاکید کرده است که دورهمی‌ها می توانند تا ۵۱ درصد عامل انتشار بیماری کووید-۱۹ باشند.

بر همین اساس دکتر مسعود مردانی-عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با ایسنا، ضمن هشدار نسبت به خطر عادی انگاری کرونا و احتمال بروز پیک مجدد این بیماری در زمستان، گفت: توصیه من این است که مردم همچنان به همکاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی حداقل تا پایان سال ادامه دهند تا به تدریج واکسن و داروهای جدید برای کرونا به کمک‌مان آید.

وی افزود: موارد بیماری در حال حاضر رو به کاهش است. به هیمن ترتیب با رعایت و همکاری مردم می‌توانیم بیماری کرونا را به تدریج جمع کنیم، اما اگر مردم رعایت نکنند، ممکن است مجددا در زمستان دچار مشکل شویم.

مردانی تاکید کرد: در آستانه شب یلدا به عنوان طولانی ترین شب سال هستیم که این شب را به همه مردم تبریک می‌گویم. مردم می‌توانند در شب یلدا به صورت آنلاین از طریق شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر تماس برقرار کنند. چراکه برگزاری دورهمی در این شرایط ممنوع است.

وی گفت: باید توجه کرد که طبق آخرین مقالات ۵۰ درصد موارد ابتلا درون خانوادگی به دنبال برگزاری دورهمی‌ها است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: یلدا ، کرونا
ارسال به دوستان
چرا گوگل نامگذاری نسخه‌های اندروید بر اساس دسرها را متوقف کرد؟ ۶۸درصد ایرانی‌ها به اینستاگرام بازنگشتند؟ قیمت طلا جهانی امروز دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵ جلسه رئیس آلمانی بانک ملی ایران با اعضای اتاق تجارت؛ اوایل دهه ۱۳۱۰(عکس) سنگ تمام مکزیکی‌ها برای فوتبال ایران یافته جدید جیمز وب: تفاوت کابوس‌وار هوای صبح و عصر در غول گازی معروف تصویر لگویی از علیرضا بیرانوند با اشاره به بسته بودن تنگه هرمز چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی واریز نشده است؟ ۰.۹ درصد معتادان ایران «زن» هستند/ وجود بیش از ۳۳۰ میلیون معتاد در دنیا «علی الاصول» در پیام رهبری یعنی چه؟ راه‌اندازی سامانه «بینا» برای ثبت‌نام دانش‌آموزان/ برپایی کلاس‌های تقویتی برای ابتدایی‌ها روابط زن و شوهر و تناقض‌ های پنهان: چرا هم زمان هم خوشبخت‌ ایم و هم سردرگم؟ شگفتی بدن انسان؛ دلیلی که ریه ها غرق نمی شوند بهترین شهرهای دایره‌ای جهان در سال ۲۰۲۶ کدامند؟ روزنامه اطلاعات: آقای دولت! طاقت مردم دارد تمام می شود؛ با حذف یارانه نان؛ پاس گل به دشمن ندهید