فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۴۵۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۷-۰۶-۱۳۹۹
کد ۷۴۵۶۴۵
انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۷-۰۶-۱۳۹۹

تهدید 5 معدن طلای شرق کشور با خام فروشی

تهدید 5 معدن طلای شرق کشور با خام فروشیگنج طلایی به ارزش 2000 میلیارد ریال در یکی از بزرگترین معادن شرق کشور خوابیده و این تنها یکی از 5 معدن طلایی است که می‌تواند نان مردم خراسان جنوبی را سکه کند اما انچه که سبب شده بهره زیادی عاید از این گنج عاید ساکنان این سرزمین نشود، خام فروشی است.

این را فرماندار خوسف به ایسنا گفته و آن را یکی از نقاط ضعف توسعه معادن بخصوص معادن طلا در خراسان جنوبی دانسته است و البته تاکید کرده که می‌توان با جذب سرمایه‌گذارهای بومی و غیربومی و راه‌اندازی کارخانه‌های فرآوری، درآمدهای معدنی و سود حاصل از آن را به چندین برابر رساند.

محمد شفیعی به وجود پنج معدن طلا در شهرستان اشاره کرد و گفت: ایجاد کارخانه‌های فرآوری در معادن طلای کودکان، شادان و معدن قلعه زری در حال اجراست.

وی، سرمایه‌گذاری در معدن طلای شادان را بیش از 2000 میلیارد ریال با ذخیره معدنی ۲۷ میلیون تن اعلام کرد و گفت: تامین زمین برای کارخانه فرآوری این معدن در دست اقدام است و با راه‌اندازی آن برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود. معدن شادان از لحاظ ذخایر یکی از بزرگترین معادن شرق کشور است که غنای طلای آن ۰.۵۵ ppm است.

فرماندار خوسف با اشاره به معدن طلای کودکان به عنوان دیگر گنج طلایی شهرستان خوسف، گفت: مراحل راه‌اندازی کارخانه فرآوری و همچنین استحصال طلا در این معدن در حال انجام است که با راه‌اندازی آن‌ها برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی خواهد شد. اعتبار این طرح، ۲۹۶ میلیارد ریال است و با توجه به پیشرفت کاری ۵۰ درصدی و طبق برنامه زمان بندی شده کارخانه فرآوری طلای کودکان تا پایان سال به بهره‌برداری می رسد.

شفیعی با بیان اینکه پروانه بهره‌برداری معدن طلای خونیک در حال صدور بوده و ذخایر آن ۵۰۸ هزار تن است، افزود: معدن طلای کانسنگ مهرآباد نیز ۶۹۸ تن ذخایر دارد.

فرماندار خوسف با اشاره به ظرفیت‌های معدنی شهرستان خوسف، از تهیه طرح توسعه معدن مس قلعه زری به عنوان بزرگترین معدن زیرزمینی خاورمیانه خبر داد و گفت: با راه‌اندازی طرح توسعه معدن قلعه زری با اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومان برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی می‌شود. امیدواریم عملیات اجرایی کارخانه دوم تغلیظ معدن قلعه زری طی ۱۸ ماه آینده به بهره‌برداری برسد تا به ظرفیت اشتغالزایی شهرستان افزوده شود.

فرماندار خوسف، به وجود بزرگترین معدن دولومیت خاورمیانه در شهرستان خوسف اشاره کرد و ادامه داد: کار استحصال از این معدن نیز آغاز شده است.

وی با انتقاد از برخی سخت‌گیری‌ها نسبت به سرمایه‌گذاران گفت: با توجه به ظرفیت‌های سرشار معدنی و طبیعی خراسان جنوبی اگر روند اخذ مجوز در استان آسان‌تر شود، میزان سرمایه‌گذاری نیز افزایش دو برابری خواهد داشت.

فرماندار خوسف ادامه داد: این شهرستان با داشتن ذخایر بسیار خوب دارای رتبه اول کانی‌های فلزی استان را دارد.

وی با انتقاد از نوع نگاه برخی دستگاه‌ها به معادن بخش دولتی و خصوصی، گفت: مجوزهای برخی از معادن دولتی در کوتاه‌ترین زمان اخذ می‌شود، اما سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای دریافت مجوز با مشکلات زیادی روبرو هستند و این موضوع سبب فرار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌شود.

فرماندار خوسف یادآور شد: در مجموع شهرستان خوسف ۳۷ معدن دارد که به عنوان قطب معادن خراسان جنوبی لقب گرفته است و توجه هر چه بیشتر به این ظرفیت خدادادی می‌تواند در توسعه این شهرستان زرخیز اثرگذار باشد.

برچسب ها: معدن طلا ، خام فروشی
ارسال به دوستان
روایت خلبان آمریکایی از مشاهده آرایش «عروس‌دریایی» پهپادهای ایرانی قبل از سقوط فوتبال و اسطوره‌سازی مدرن اثبات ارتباط مصرف ویتامین C بر سلامت مغز اثرات تفاهم را سیاه و سفید تحلیل نکنیم؛ ایران برای مدتی وارد قاب خاکستری می شود آموزش زبان انگلیسی به سبک عصر ایران / درس پنجاه و هفت این نوشیدنی ساده‌ التهاب بدن را کاهش می‌دهد ۵ تا از قدرتمندترین تانک‌های جهان در سال ۲۰۲۶ (+عکس) قصه دنده مکانیکی «زنانه-مردانه» / مهندسی ظریف آمریکایی (+عکس) ۶ علت واقعی بوی بد پا؛ راهکار چیست؟ خودرو هاچ‌بک بهتر است یا سدان؟ بررسی تفاوت‌ها قبل از خرید عکس آتلیه‌ای یک خانواده تهرانی در دوران قاجار سیب هستید یا گلابی؟ ؛ شکل بدن شما چه چیزی درباره سلامتی‌تان می‌گوید؟ تاثیر شگفت‌آور یک ویتامین رایج بر یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های مغز انگلیس ۰-۰ غنا؛ سد دفاعی کی‌روش برابر ماشین موقعیت‌سازی سه‌شیرها کپسول زمان ۷۰۰هزار ساله؛ مدفوع سنجاب‌های کانادا اسرار حیات عصر یخبدان را آشکار کرد