فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۲۷۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۷-۰۲-۱۳۹۹
کد ۷۲۷۰۸۷
انتشار: ۱۲:۲۰ - ۱۷-۰۲-۱۳۹۹

ذخیره ارزی برای کرونا ریال شد

ذخیره ارزی برای کرونا ریال شدبعد از موافقت مقام معظم رهبری در رابطه با برداشت یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای کمک به جبران هزینه‌های کرونا، اولین معادل ریالی آن در اختیار دولت قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، هزینه‌های سنگین ناشی از شیوع ویروس کرونا و نیاز وزارت بهداشت به منابع مسائلی بود که تنها از کانال بودجه دولت امکان تامین نداشت و منابع دیگری برای جبران هزینه و همچنین حمایت از اقشار آسیب پذیر پیش بینی شد.

در همین جریان کمک از منابع صندوق توسعه ملی مطرح بود تا این که در اوایل فروردین ماه رئیس جمهور اعلام کرد که طی نامه‌ای درخواست برداشت یک میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی به منظور کمک به هزینه‌های ناشی از کرونا را مطرح کرده است و در ادامه نیز طولی نکشید که مقام معظم رهبری نیز با این درخواست دولت موافقت کردند و مجوز برداشت صادر شد.

حدود یک ماه از مجوز دولت برای برداشت منابع از صندوق توسعه ملی گذشت تا این که به تازگی نوبخت - رئیس سازمان برنامه وبودجه - اعلام کرد نخستین بخش از معادل ریالی یک میلیارد یورو توسط بانک مرکزی به حساب خزانه واریز شده است.

برداشت از صندوق توسعه ملی قرار بود برای تامین هزینه‌های وزارت بهداشت در جریان مقابله با کرونا و همچنین کمک به صندوق بیمه بیکاری مورد استفاده قرار بگیرد، از این رو نوبخت اعلام کرده که از وزیر بهداشت دعوت کرده است تا در جلسه‌ای اولویت‌های تخصیص منابعی که تا الان از صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته را تعیین کنند.

سالانه و براساس میزان تعیین شده در قانون بخشی از منابع ناشی از فروش نفت به عنوان ذخیره در صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد و منابع آن به صورت ریالی و ارزی و در چارچوب اساس‌نامه و در قالب تسهیلات در اختیار بخش‌های مقرر در قانون قرار خواهد گرفت. اما در این بین ممکن است تحت شرایطی دولت درخواست برداشت از منابع صندوق توسعه ملی را داشته باشد که در صورت صدور مجوز از سوی مقام معظم رهبری این اتفاق رخ خواهد داد. بعد از آن به میزان تعریف شده از ارز صندوق، از سوی بانک مرکزی به ریال تبدیل شده و معادل ریالی آن به خزانه واریز می‌شود تا دولت از آن استفاده کند.

این در حالی است که طبق قانون تبدیل منابع صندوق توسعه ملی به ریال براساس نرخ بازار نیما انجام می‌شود که در حال حاضر آن برای دلار کمتر از ۱۴ هزار تومان و یورو نزدیک به ۱۵ هزار تومان است.

اکنون بخش اول معادل ریالی یک میلیارد یورو در اختیار دولت قرار گرفته و به تدریج مابقی آن نیز تبدیل به ریال و به حساب خزانه واریز می‌شود تا بتواند برای بخش‌های تعریف شده مورد استفاده قرار دهد. معمولا برداشت از صندوق توسعه ملی برای دولت به صورت تسهیلات است و به تدریج به صندوق باز می‌گردد اما در رابطه با این یک میلیارد دلار هنوز سازوکار نحوه برداشت آن اعلام نشده است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: ذخیره ارزی ، کرونا
ارسال به دوستان
برابوس وقتی موتور سیکلت سفارشی معرفی کند (+تصاویر) چگونگی یادگیری ریاضی در عصر هوش مصنوعی حقیقتی جالب درباره عطسه که سال ها اشتباه می دانستیم اسحاق دار: در نهایت پس از ۴۷ سال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شکل گرفت ۵ نوشیدنی که فواید بیشتری نسبت به چای سبز برای فشار خون دارند پویش ملی «ققنوس» با مشارکت ۶۳۷۵ دانش‌آموز و معرفی ۱۰۰ اثر برتر یک حقوقدان: شرکت‌های اینترنتی باید در تصادفات پیک‌های موتوری شریک مسئولیت باشند این ابرخودرو حیرت‌انگیز با ۳۲۷ هزار قطعه لگو ساخته شده است!(+عکس) یکی از معروف ترین اسناد پایان جنگ جهانی دوم (+عکس) مرد جوان همسرش را درون تاکسی و در برابر فرزند16ساله اش به گلوله بست و بلافاصله خودش را هم کشت پشت حصارهای «گراند هتل» چه خبر است؟ تن آسانی، امری روان شناختی یا فلسفی؟ بقائی: پیشرفت های خوبی داشتیم اما تهدیدات ترامپ باعث شد ایران حاضر به ادامه نشست چهارجانبه نباشد معجزه چشمه آهنی در دل ویرانه‌های گیومری ارمنستان (+عکس) فرمانده روسی آتریاد تبریز و عده‌ای از سربازان روسی و ایرانی قزاقخانه در دوره قاجار(عکس)