فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۷۷۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۸-۰۴-۱۳۹۸
کد ۶۷۷۶۷۱
انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۸-۰۴-۱۳۹۸

مرگ 5 نفر به دلیل تب کریمه کنگو از ابتدای امسال

مرگ 5 نفر به دلیل تب کریمه کنگو از ابتدای امسال

رییس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ضمن اعلام ابتلای ۵۴ تن در کشور به تب کریمه کنگو از ابتدای امسال و جان باختن پنج تن از آنها، روش‌های انتقال این ویروس را توضیح داد و نسبت به رعایت موازین بهداشتی جهت جلوگیری از انتقال آن تاکید کرد.

دکتر بهزاد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، بیماری‌های زئونوز را بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان معرفی کرد و گفت: زئونوز بیماری‌های عفونی هستند که قابلیت انتقال بین انسان و حیوانات بویژه مهره داران را دارند. حدود ۶۰ درصد از بیماری‌های شناخته شده در انسان از طریق حیوانات به وجود آمده و حدود ۷۵ درصد بیماری‌های نوظهور و جدید در انسان منشأ حیوانی دارند. این بیماری‌ها قابلیت انتقال به دو روش مستقیم و غیر مستقیم به انسان را دارند.

وی در ادامه بیماری تب کریمه کنگور را یک بیماری ویروسی خون‌ریزی دهنده معرفی کرد و گفت: نام تب کریمه کنگو از آن جهت به آن نسبت داده می‌شود که شروع علائم این بیماری ویروسی با تب همراه است و اولین بار در شهر کریمه کشور روسیه این بیماری شناخته شده است. در کشور ما نیز این بیماری از سال ۷۸ مشاهده شده و تا کنون ۱۴۲۴ مورد ابتلای به این بیماری گزارش شده است و ۱۹۰ مورد آن منجر به مرگ شده است.

رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در ادامه استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، کرمان، اصفهان، فارس و مازندران را به ترتیب دارای بیشترین موارد ابتلاء به تب کریمه کنگو معرفی کرد و افزود: در طی ۲۰ سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان به تنهایی ۸۵۱ مورد شاهد ابتلاء به این بیماری بوده‌ایم. این بیماری در فصول گرم سال بروز و شیوع بیشتری پیدا می‌کند؛ چراکه فصل شروع فعالیت کنه‌ها است.

وی در خصوص نحوه انتقال این ویروس به انسان گفت: این ویروس از چهار طریق به انسان منتقل می‌شود؛ هنگامی که کنه برای خونخواری از یک دام به بدنش می‌چسبد، ویروس به دام منتقل شده و اگر انسان در تماس با خون و ترشحات خونی دام قرار گیرد، شانس ابتلاء به بیماری در او به وجود می‌آید. در همین زمینه یکی از گروه‌های پرخطر، کارکنان کشتارگاه‌ها هستند. روش دیگر انتقال به شکل مستقیم از کنه به انسان و روش چهارم انتقال از انسان ناقل به انسان سالم است.

امیری درباره روش‌های پیشگیری از ابتلاء به تب کریمه کنگو نیز گفت: مهم‌ترین رکن آن است که دام‌ها قبل از ذبح تحت نظارت سازمان دامپزشکی باشند و همچنین مردم از خرید گوشت غیربهداشتی خودداری کنند. مصرف گوشت اگر درست طبخ نشده باشد و همچنین مصرف جگر خام شانس ابتلاء به این بیماری را افزایش می‌دهد. همچنین گوشت دام پس از ذبح بهتر است به مدت ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتی گراد در یخچال نگه‌داری شود تا میزان ph آن کاهش یافته و اگر ویروسی در آن هست از بین رود.

وی در پایان با اشاره به اینکه در سال ۹۷ تعداد ۸۴ مورد ابتلاء به تب کریمه کنگو و هشت مورد فوت ناشی از این بیماری داشته‌ایم، افزود: یکی از مهم‌ترین تأکیدات ما ارائه آموزش‌های لازم به پرسنل کشتارگاه‌ها است تا از این طریق بتوانیم شاهد کاهش آمار ابتلاء به این بیماری باشیم. کارکنان این مراکز باید در استفاده از وسایل حفاظت شخصی و رعایت قرنطینه دام مشکوک به آلودگی به ویروس و... اهتمام ورزند.

ارسال به دوستان
در این روستای ایران استفاده از تلویزیون و نوشیدن چای ممنوع بوده!(+عکس) تانک جدید با برجک متفاوت و قابلیت همکاری با پهپاد(+عکس) داروهایی که موجب سفتی صبحگاهی دست‌ها می‌شوند «آلبر کامو» و راز دهان‌هایی که می‌خندند ایران شجاعانه جنگید، اما فرانسه در لحظات حساس برنده شد خنک ترین روستای یزد کجاست؟؛ ۹ جای خنک‌ و دیدنی یزد برای سفرهای تابستانی + آدرس صعود دراماتیک سوئیس و کانادا و احتمالا بوسنی ۷ کشته در ۲ تصادف در هرمزگان ادعای ترامپ: ایران امتیازهای بسیار بزرگی می دهد؛ خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد! فیزیکدانان در آستانه حل بزرگ‌ترین معمای کیهان/ شکار نیروی پنجم طبیعت پزشکیان: ایران امروز در منطقه به عنوان یک قدرت دیده می شود تهدید روبیو علیه ایران: به تعهدات عمل نکنید، ترامپ گزینه‌های زیادی دارد 3 نکته درباره سفر پزشکیان به پاکستان قوه قضائیه: آزادی بیش از ۲ هزار زندانی در تهران با همت خیرین در سال گذشته هشدار دستگاه قضا نسبت به فریب شرط‌بندی‌های جام جهانی ۲۰۲۶