فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۳۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۸ - ۲۰-۰۶-۱۳۹۷
کد ۶۳۰۹۱۱
انتشار: ۰۷:۱۸ - ۲۰-۰۶-۱۳۹۷

واردات 601 میلیون دلار گوشی از ابتدای رجیستری

عصر ایران
در سال ۱۳۹۶، ‌تعداد تلفن‌های وارد شده از مبادی گمرکی قبل از اجرای طرح ۱.۳ میلیون و بعد از اجرای طرح به دو میلیون افزایش یافته است که این رقم در سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱.۶ میلیون بوده که حاکی از موفقیت طرح رجیستری و افزایش تعداد تلفن همراه در میان مردم است.

واردات 601 میلیون دلار گوشی از ابتدای رجیستریپس از اجرای طرح رجیستری، تلفن‌های وارد شده از مبادی گمرکی در سال ۱۳۹۶ به دو میلیون افزایش یافته و این عدد در سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱.۶ میلیون بوده که حجم ارزی گوشی‌های واردشده از ابتدای اجرای طرح را به ۶۰۱ میلیون دلار می‌رساند.

به گزارش ایسنا، یکی از بازارهای مهم مورد نیاز مردم که هر روز بر اهمیت آن افزوده می‌شود، بازار تلفن‌های همراه با توجه به ضریب نفوذ بیش از ۱۱۰ درصدی آن و ارزش بالای چندین میلیارد دلاری آن است که نیازمند نظارت جهت پیشگیری و مقابله با فساد در آن است.

در گذشته، بیش از ۹۵ درصد این بازار به صورت قاچاق تأمین می‌شد که از حدود دو سال گذشته با همکاری وزارتخانه‌های اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ساماندهی این حوزه و مبارزه با قاچاق در قالب طرح ثبت تلفن‌های همراه (رجیستری) در مهر ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.

با اجرای طرح رجیستری (ثبت شماره گوشی‌های همراه) و مشمول شدن تمامی برندهای گوشی از ابتدای اردیبهشت‌ماه، صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال خواهند شد. طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت (رجیستری) تمامی گوشی‌هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کردند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشتند و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

مسوولان معتقدند آنچه اهداف اجرای طرح رجیستری موبایل در داخل کشور بوده تاکنون به صورت نسبی محقق شده است. زیرا در حال حاضر شاهد کم شدن قاچاق موبایل در ایران هستیم و شرکت‌های داخلی مجبورند از مجاری قانونی نسبت به واردات و خرید گوشی اقدام کنند و این موضوع به سود اقتصاد کشور است.

بر اساس آمار منتشره توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۱۳۹۶، ‌تعداد تلفن‌های وارد شده از مبادی گمرکی قبل از اجرای طرح ۱.۳ میلیون و بعد از اجرای طرح به دو میلیون افزایش یافته است که این رقم در سال ۱۳۹۷ تاکنون ۱.۶ میلیون بوده که حاکی از موفقیت طرح رجیستری و افزایش تعداد تلفن همراه در میان مردم است. حجم ارزی گوشی‌های واردشده نیز از ابتدای اجرای طرح ۶۰۱ میلیون دلار است که به درآمدزایی عمومی، سلامت بازار و به صفر رسیدن قاچاق در این عرصه منجر شده است.

در هر حال کارشناسان با تاکید بر تاثیر رجیستری در جلوگیری از قاچاق گوشی همراه بر این عقیده‌اند که یکی از اقدامات برجسته دولت در سنوات اخیر که واقعا قابل توجه بوده، رجیستری است؛ اینکه گوشی‌هایی که به صورت قاچاق وارد شوند، رجیستر نمی‌شوند. در نتیجه در بخش‌های دیگر هم باید رجیستری را به عنوان مدل موفق در نظر بگیریم و سایر سامانه‌ها را هم برای کنترل بازار، راه‌اندازی کنیم.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
جزئیات مسیرهای تشییع پیکر شهید در تهران و مشهد اعلام شد ماهی اوپاه را تا به حال دیده‌اید؟ یک استثنا در دنیای ماهی ها(+عکس) انتخاب داور فینال جام جهانی برای دیدار حساس ایران و مصر تعدیل گسترده پیش‌بینی قیمت جهانی طلا توسط دویچه بانک برنامه فعالیت میادین میوه و تره‌بار و مراکز عرضه دام در تاسوعا و عاشورا تریبون‌های پرهزینه خطر محرومیت دو ستاره تیم ملی در آستانه بازی حساس با مصر ترافیک تراکنش‌ها عامل کندی خدمات در برخی بانک‌های کشور اطلاعیه بانک مرکزی درباره رفع اختلال در سامانه‌های بانکی ناترازی ۶۰ هزار میلیارد تومانی در سازمان تأمین اجتماعی شروع فروش آریا اتوماتیک -تیر۱۴۰۵ (+زمان، شرایط ثبت نام) برنامه تعطیلی فرودگاه‌های تهران و مشهد برای مراسم تشییع رهبر شهید صدور مجوز اولیه پرواز فرودگاه کیش / بازگشت فعالیت‌های هوایی جزیره طی چند روز آینده سپند امیرسلیمانی و همسرش مونا کرمی هم مجری تلویزیون شدند پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر چین از تنگه تایوان عبور کرد