فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۸۹۲۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۸-۱۱-۱۳۹۶
کد ۵۸۹۲۷۱
انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۸-۱۱-۱۳۹۶
نگاهی به مدیریت بحران به بهانه در برف ماندگان

دفترچه قرمز دایی

عصر ایران
دایی ، مدیریت بحران فامیل ماست و لفظ دایی یک علامت اختصاری است تا وسط مویه و کمر خم شدن، نگران از قلم افتادن خُرما وسط مراسم نباشیم.

عصر ایران؛ روح الله صالحی- صدایش می زنیم دایی، اما دایی واقعی هیچ کدام از هم شهری ها نیست. ربطش به همه آدم های اطراف و آشنایان این است که در مراسم ختم هر عزیزی که دستش از دنیا کوتاه می شود حضور دارد.

همیشه دفتر قرمز کوچکی توی جیبش هست با یک مداد. قبل از این که صاحب عزا از شوک در بیاید که با میهمان ها چه کنم، متن اعلامیه و رستوران و مداح و...همه حی و حاضر شده اند.

دایی ، مدیریت بحران فامیل ماست و لفظ دایی یک علامت اختصاری است تا وسط مویه و کمر خم شدن، نگران از قلم افتادن خُرما وسط مراسم نباشیم.

این روزها که زلزله و برف و خشکسالی و سانچی و پلاسکو و...افتاده اند وسط معرکه حس می کنم جای یک دایی که دفتر قرمز کوچکی داشته باشد کم است تا دفترش پر باشد از «پدر رفتی» یا «مادر که سایبان بود» و «هرگل به چمن بیشترمی دهد صفا» و...

چند ماه یقه آسمان را چسبیده بودیم برای نَمی باران و برف تا تب زمین را بخواباند . آسمان هم دست به جیب شد و برف آمد ،نه آن چنان که یاد قدیم ها بیفتیم که توی کوچه تونل می زدیم اما یاد دایی ،بله، افتادیم.

برف ،جاده ها و اتوبان ها را فلج کرد و شش ساعت توی سرما و اتوبان قم، ملت با چادر نشینان «ازگله» و «سر پل ذهاب» هم دردی اجباری کردند و دایی یی نبود انگار تا یک فنجان چای دیشلمه بدهد.

مدیریت بحران ما، مدام در حال غافل گیر شدن است انگار شبیه دالی گفتن با بچه هربار، اتفاقی از یک سمت سرش را بیرون می آورد و می گوید:دالی، مدیریت بحران هم چند سانتی از جایش می پرد و هاج و واج نگاه می کند.بدون این که بداند می خواهد چه کار کند دور خودش می چرخد و می چرخد.

اتوبوس به علت لغزندگی جان شش نفر را می گیرد.خیلی ها توی جاده می لرزند و ما نمی دانیم هم چنان دعا کنیم برف ببارد یا خدا یک دایی برای مان کنار بگذارد.

دایی و دفترچه قرمزش، مدیریت بحران است که انگار شب هوشیار می خوابد تا صبح نفر اول باشد که دارد انالله و انا الیه راجعون را بالای اعلامیه می نویسد.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: مدیریت بحران
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۳۵
غیر قابل انتشار:
ناشناس
Brazil
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
18
52
بسه
لطفا بس کنید از ناله و نفرین کردن و زجه زدن و وا مدیریت بحران کردن.
بحران از من و شما شروع میشود خودمان خرابکاری میکنیم و توقع داریم دایی جان بیابد مدیریتمان کند.
وقتی همه چیز ساده انگاری میشود و رانندگان بدون تجهیزات مناسب به جاده ها میروند توقع دارید مسئولان چکار کنند؟
وقتی از چند روز پیش هواشناسی پیشبینی روزهای برفی و زمستانی را کرده و عده ای بازهم بدون ساده ترین تجهیزات وارد راه ها میشوند مسئولان باید چکار کنند؟
همین وسط شهر عده ای باورشان نشده که ماشینشان بدون زنجیر راه نمیرود و برای خودشان و مردم مشکل ایجاد میکنند. مسئولان باید چکار کنند.
مطالعه جدید نشان داد: باکتری‌های روده و دهان میان افراد یک خانه منتقل می‌شوند برابوس وقتی موتور سیکلت سفارشی معرفی کند (+تصاویر) چگونگی یادگیری ریاضی در عصر هوش مصنوعی حقیقتی جالب درباره عطسه که سال ها اشتباه می دانستیم اسحاق دار: در نهایت پس از ۴۷ سال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا شکل گرفت ۵ نوشیدنی که فواید بیشتری نسبت به چای سبز برای فشار خون دارند پویش ملی «ققنوس» با مشارکت ۶۳۷۵ دانش‌آموز و معرفی ۱۰۰ اثر برتر یک حقوقدان: شرکت‌های اینترنتی باید در تصادفات پیک‌های موتوری شریک مسئولیت باشند این ابرخودرو حیرت‌انگیز با ۳۲۷ هزار قطعه لگو ساخته شده است!(+عکس) یکی از معروف ترین اسناد پایان جنگ جهانی دوم (+عکس) مرد جوان همسرش را درون تاکسی و در برابر فرزند16ساله اش به گلوله بست و بلافاصله خودش را هم کشت پشت حصارهای «گراند هتل» چه خبر است؟ تن آسانی، امری روان شناختی یا فلسفی؟ بقائی: پیشرفت های خوبی داشتیم اما تهدیدات ترامپ باعث شد ایران حاضر به ادامه نشست چهارجانبه نباشد معجزه چشمه آهنی در دل ویرانه‌های گیومری ارمنستان (+عکس)