فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۵۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۳ - ۲۶-۰۵-۱۳۹۶
کد ۵۵۴۸۹۹
انتشار: ۰۷:۰۳ - ۲۶-۰۵-۱۳۹۶

ارتقاي امكانات با افزايش شهريه‌ها؟

روزنامه آفرینش نوشت:

هرچند سه ماهه تابستان و فراغتي كه براي دانشجويان- خصوصا دانشجويان خوابگاهي و دور از خانواده- فراهم مي‌كند، فرصتي است تا دانشجويان با روحيه‌اي شاداب‌تر و تازه‌تر، در مهرماه وارد محيط دانشگاه شوند؛ اما يكي از مسائلي كه معمولا، هر ساله اين احساس شادابي ناشي از استراحت در ايام تعطيل را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد، دغدغه افزايش شهريه‌هايي است كه به طور سالانه در دانشگاه‌هاي مختلف اِعمال مي‌شود.

اين است كه آغاز مهر براي بسياري از دانشجويان با كابوس بيشتر و بيشتر شدن شهريه‌هاي تحصيل گره خورده است. براساس آماري كه جديدا در رسانه‌ها منتشر شد؛ بيش از 80 درصد جمعيت دانشجويي کشور براي استفاده از خدمات آموزشي شهريه مي‌پردازند. درواقع، فقط بيست درصد از دانشجويان، شهريه‌اي نمي‌پردازند.

با توجه به اين آمار، هشتاد درصد از جمعيت دانشجويي ما هر ساله، با موضوعي به نام افزايش شهريه مواجه‌اند كه حداقل، اگر نگوييم براي همه آنها، اما براي بخش عظيمي از اين دانشجويان، دغدغه و نگراني‌اي بابت اين افزايش در ميزان شهريه‌ها وجود دارد. نگراني‌اي كه مي‌تواند تبعات و حواشي مختلفي را براي جامعه علمي ما در بر داشته باشد. اما گذشته از اين مسأله، يكي از موضوعاتي كه در حاشيه اين بحث مطرح مي‌شود، بحث چرايي افزايش ميزان شهريه‌هاست.

مسئولان عنوان مي‌كنند براي ارتقاي سطح خدمات خود و همينطور با توجه به افزايش هزينه‌ها به طور سالانه، ناچارند بر ميزان شهريه‌ها بيفزايند. اما آيا در مقابل، جمعيت دانشجويي ما هر ساله از خدمات بهتر و متفاوت‌تري هم برخوردار مي‌شود؟

متأسفانه در بسياري از محيطهاي دانشگاهي، عليرغم اينكه دانشجويان به طور سالانه، مبلغي بيش از سال گذشته به عنوان شهريه مي‌پردازند، كيفيت و كميت امكانات دانشجويي نه فقط تغيير مثبتي نمي‌كند، بلكه ضعف‌ها، مشكلات و كم و كاستي‌ها در بديهي‌ترين امكانات موردنياز يك محيط دانشگاهي، همچنان به قوت خود باقي است.

اگر مسئولان و دست‌اندركاران بخش‌هاي مختلف و از جمله بخش دانشگاهي، در قبال تصميمات خود و تغييرات جديدي كه ايجاد مي‌كنند، بتوانند به ارائه توضيحي منطقي و مستدل براي مخاطبان و افراد جامعه، برآيند، در موارد بسياري، جامعه اين تغييرات را خواهد پذيرفت. اما يكي از دلايل مهمي كه باعث مي‌شود دانشجويان همواره نسبت به افزايش شهريه‌هاي خود معترض باشند، بحث عدم تغيير در امكانات و حل نشدن مشكلات است.

درست است كه مسئولان، در مصاحبه‌ها و نشست‌هاي مختلف خبري، دليل افزايش شهريه را، پيوسته تلاش در جهت ارتقاي امكانات عنوان مي‌كنند، اما به نظر مي‎رسد واضح‌ترين، گوياترين و قابل قبول‌ترين توضيح، همانا تغيير يا عدم تغيير در سطح امكانات و رفع كمبودها در محيطهاي دانشگاهي باشد كه مي‌تواند افزايش شهريه‌ها را منطقي يا غيرمنطقي جلوه دهد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: دانشگاه ، شهریه
ارسال به دوستان
تاثیر شگفت‌آور یک ویتامین رایج بر یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های مغز انگلیس ۰-۰ غنا؛ سد دفاعی کی‌روش برابر ماشین موقعیت‌سازی سه‌شیرها کپسول زمان ۷۰۰هزار ساله؛ مدفوع سنجاب‌های کانادا اسرار حیات عصر یخبدان را آشکار کرد قلب خود را با این ماده مغذی بیمه کنید دختری از ایل شاهسون با لباس‌های سنتی در دوران قاجار(عکس) ۵ چهره ماندگار که راه زنان را به دنیای مهندسی گشودند(+عکس) از جنرال موتورز تا فورد؛ برندهایی که خودروهای نظامی را برای ارتش آمریکا ساختند(+عکس) حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود گروسی: ایده‌ای درباره محل احتمالی مواد غنی سازی شده داریم/ اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است ترامپ: شاید باید دوباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بشوم!