۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۵۱۵۲۷
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۰۸-۰۵-۱۳۹۶
کد ۵۵۱۵۲۷
انتشار: ۱۱:۵۳ - ۰۸-۰۵-۱۳۹۶

آقای صالحی! در این یک فقره حق با احمدی نژاد بود

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- «یک پرونده قدیمی با امارات داشتیم درباره سه جزیره ایرانی که همیشه مطرح می‌شد.ما توافق کرده بودیم که این مسئله را طبق پیشنهاد ایران براساس تفاهم جلو ببریم. در یک مقطعی آنها برای مدتی سکوت کرده بودند و برخلاف رویه معمول موضوع جزایر را در نشست‌های شورای همکاری خلیج‌فارس مطرح نمی‌کردند.

بله، بیش از یک سال سکوت کردند، به این اعتبار که هر دو طرف برای مذاکرات دوجانبه اعلام آمادگی کرده بودیم وداشتیم آماده مذاکره می‌شدیم که سوءتفاهم برطرف شود و بیش از یک سال هم آنها ادعایشان را در شورای همکاری و اتحادیه عرب تکرار نکردند که یک باره  من از اخبار صدا و سیما متوجه شدم آقای احمدی‌نژاد به ابوموسی رفته است. وزیرخارجه امارات فکر کرد من مطلعم در حالی‌که من از اخبار فهمیده بودم.
 
او تماس گرفت و گله فراوان کرد. واقعا داشتیم به‌طور آرام در جهت حل و فصل قضیه حرکت می‌کردیم، در اینکه این جزایر سرزمین ایران است که اصلا تردیدی نیست بلکه ما می‌خواستیم سوءتفاهم را به‌صورت دوجانبه رفع کنیم.»

این موارد را آقای علی اکبر صالحی وزیر خارجه دولت احمدی نژاد که در دولت فعلی هم به عنوان رییس سازمان انرژی اتمی حضور دارد و به تازگی مطرح کرده است.
 
 خوانندگانی که با نوع تحلیل ها و جهت گیری های این قلم آشنایند احتمالا تصور می کنند قرار است با یک مقاله دیگر در نقد عملکرد 8 ساله احمدی نژاد رو به روشوند اما نه! اتفاقا این بار می خواهم بگویم در این فقره خاص  وعجالتا فقط در این فقره خاص حق با احمدی نژاد بود. در چرایی این ادعا این نکات را می توان مطرح کرد:


 آقای صالحی! در این یک فقره حق با احمدی نژاد بود


1- اگر ابوموسی بخشی از خاک ایران است لزومی ندارد رییس جمهور مملکت با وزیر خارجه هماهنگ کند. به شِقّ دیگر نمی پردازیم چون ابوموسی را جزئی از ایران می دانیم.

2- آقای صالحی ظاهرا عادت دارد از رییسان خود انتقاد کند و این رفتار را درباره هر سه رییس جمهوری که با آنها کار کرده انجام داده است.

در دوره آقای خاتمی زبان به انتقاد از پیمان سعدآباد گشود در حالی که از سال 78 تا 83 نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و مرسوم نیست نماینده یک دولت در برنامه تلویزیونی از موضع رییس جمهور و رییس خود انتقاد کند.

در دولت کنونی هم موضعی گرفت که با تذکر رییس جمهور روحانی رو به روشد و حال همین رویه را در قبال رییس سابق خود به کار گرفته است.

3- نکته اصلی اما این است که احمدی نژاد در هر چه توهم داشت درباره «جهان اسلام» توهم نداشت و می دانست که اختلافات کشورهای اسلامی زیادتر از اشتراکات آنان است.

مردمان کشورهای اسلامی مسلمان هستند اما کشورهای اسلامی هویت خود را بر پایه اختلافات اخذ کرده اند نه اشتراکات و از این رو این ادعا گزاف نیست که ایران و امارات نمی توانند - آری نمی توانند- بر سر جزایر به توافق برسند و امید آقای صالحی واهی بوده است.

چون ایران می گوید سه جزیره از آن ماست و هر سخنی جز این مانند زمزمه ای که در دولت سازندگی چندی درگرفت با واکنش شدید افکار عمومی مواجه می شود و امارات هم می گوید سه جزیره از آن ماست و قدرت های بزرگ هم دوست دارند این استخوان لای زخم باقی بماند تا هر گاه خواستند دست به تحرکات و تحریکات منطقه ای بزنند.

آبِ ما و کشورهای منطقه به سه دلیل مشخص به یک جو نمی رود و باقی همه تعارفات دیپلماتیک است. وزیر خارجه و مقامات دیگر البته باید در پی تنش زدایی و صلح و دوستی و آشتی و تعارفات و تظاهرات مرسوم باشند ولی این که تصور کنیم امارات از ادعای سه جزیره دست بر می دارد و سعودی ها با ما متحد می شوند خام دستانه و خیال بافانه است.

برای این ادعا سه دلیل مشخص می توان آورد:

نخست این که حاکمان این گونه کشورها همه از نوعی توهم رنج می برند که گاه خود را در قالب رویای رهبری جهان عرب و در هیات  جمال عبدالناصر نشان می دهد و زمانی دیگر در توهمات معمر قذافی.

یک بار با صدام حسین روبه رو می شویم و در حال حاضر هم این توهم به جان رجب طیب اردوغان افتاده که در رویای احیای امپراتوری عثمانی است. وقتی با توهم طرف باشید استدلال و مذاکره ره به جایی نمی رود. 

وجه اختلافی دوم در باور مذهبی عربستان سعودی و امارات است. وهابی گری نه بخشی از هویت آنان که همه هویت ایشان است. یادمان باشد که راست گرایان مذهبی در منطقه قدرت را به دست گرفته اند.

حتی اسراییل هم از این قاعده مستثنا نیست. بارز ترین ویژگی راست گرایان مذهبی این است که اجازه سازش و کوتاه آمدن نمی دهند و به فرض حاکمان امارات بخواهند بر سر جزایر سه گانه گوتاه بیایند آن گاه بعید نیست جان خود را بر سر این توافق بدهند.

البته حالا که روابط ایران و سعودی تیره و در واقع قطع است و امارات هم متحد سعودی هاست که قضیه روشن است. در شرایط عادی هم راست گرایان مذهبی اجازه هیچ کوتاه آمدنی را نمی دهند.

در دوران ملک فیصل اجازه تأسیس کانال تلویزیونی داده شد. سنتی ها در اعتراض تظاهرات کردند. پلیس سرکوب کرد و یک نفر کشته شد و برادر مقتول بود که ملک فیصل پادشاه عربستان سعودی را از پا درآورد. یا در اسراییل که بود که اسحاق رابین را کُشت؟ یک یهودی سنتی مذهبی به نام ایگال امیر.

 امارات هم از این قاعده مستثنا نیست و به فرض که روابط بهبود یابد و به فرض که بخواهند کوتاه بیایند باید در انتظار واکنش هایی از این دست باشند.

نکته سوم هم این است که گول ظواهر را نخوریم. چون ما با فرهنگ قبیلگی رو به رو هستیم. نه با یک تمدن. وقتی همین حالا به اتیوپی پول می دهند تا روی رود نیل سد النهضه را احداث کند که مصر را - که حالا با سرنگونی مُرسی و روی کار آمدن سیسی متحدشان هم هست - دچار مشکلات جدی می کند یا تا مراکش برای قطر محموله غذایی می فرستد منطقه «صحرا» را از نقشه مراکش حذف می کنند خوش خیالی است اگر فکر کنیم از سه جزیره کوتاه بیایند.

بهترین موضع در قبال موضوع سه جزیره یا رژیم حقوقی دریای خزر نیز مسکوت گذاشتن قضیه است چون هر توافقی به زیان ما تمام می شود.

بنا براین جناب صالحی، اجازه دهید بگوییم در این یک فقره حق با احمدی نژاد بود!

• در نگارش این مقاله از پاره ای اطلاعات منطقه ای و عربی دکتر محمد مسجد جامعی در یک پژوهش مستند و مفصل و البته درباره موضوعی دیگر بهره برده ام.


ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۵۳
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
China
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
10
184
اصلا باز شدن باب مذاکره در این مورد یعنی معامله کردن. مگر غیر از معامله کردن دلیل دیگری برای مذاکره می توان دید؟ معامله بر سر خاک کشور یعنی خیانت.
محمد
Germany
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
131
28
نه اتفاقا این مورد هم از بیتجربگی احمدینژاد بود که بدون هماهنگی با وزیرش کاری را انجان داد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
16
94
خیلی تحلیل جالبی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
23
82
عصر ایران و طرفدار حق!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
10
92
دمتون گرم، حرف حق را گفتید
عرفان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
6
56
ممنون که بالاخره یکی به این موضوع اشاره کرد: "آقای صالحی ظاهرا عادت دارد از رییسان خود انتقاد کند."
انگار این امر تبدیل به هدف و انگیزه اصلی آقای صالحی شده. انتقادات اتقاقا به قدری غیر منصفانه است که نه تنها باعث نمیشه گمان آزادمردی ایشون رو به ذهن متبادر کنه که این ظن رو ایجاد میکنه که ایشون به کارای خودشون مطمئن نیستند و با این انتقادات میخوان از خودشون سلب مسئولیت کنن و خودشون رو از نتیجه قضیه مبری جلوه بدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
65
19
با این نوع نگاه در باب مذاکره که بنده هم موافقم، مذاکره با آمریکا و اروپا هم غیرممکن است که چنین نیز هست. کجای دنیا قبیله ای رفتار نمی شود؟ قبیله یعنی منافع. هرکسی در مقابل منافع دیگری قرار بگیرد او همه ی توان خود را برای در هم شکستن به کارخواهد گرفت
عصر ایران دقت کنید در مذاکره با اروپا یا امریکا بحث ادعای سرزمینی مطرح نیست.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
38
6
در این مورد حتی نباید بحثی شود مگر ابوموسی مسکونی نیست.
اگر هست(که بنده اطلاع ندارم) خودشان را جزو کدام کشور می دانند؟
ناشناس
Malaysia
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
3
82
ابوموسی و مشهد و اصفهان فرقی ندارند برای ما . رییس جمهور ما برای شهر به شهر رفتن کسی را لازم ندارد
ژورنالیست
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
21
10
اینی که شما نوشتی روی کاغذه فقط

باید دید آیا در اجرا مرکز دیپلماسی کشور توان پیاده سازی رو داره ؟؟!! من بعید میدونم به هزار و یک دلیل . . . که میدونم چون منتشر نمیکنید منم وقت تلف نمیکنم برای تایپ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
7
17
مذاکره برای منافع است. ما مذاکره می کنیم تا منافع مان را تامین کنیم. با کسی که قبیله ای رفتار می کند و هیج حقی برای طرف مقابلش قایل نیست،‌مذاکره بی معناست. اگر یک طرف امتیازی می دهد از سر ترس و حفظ باقی مانده ی منافع است. پس در مذاکره منافع تامین نمی شود. منافع یا رفتار قبیله ای تامین می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
1
1
نظر روی نظر کار نمی کند


مذاکره برای منافع است. ما مذاکره می کنیم تا منافع مان را تامین کنیم. با کسی که قبیله ای رفتار می کند و هیج حقی برای طرف مقابلش قایل نیست،‌مذاکره بی معناست. اگر یک طرف امتیازی می دهد از سر ترس و حفظ باقی مانده ی منافع است. پس در مذاکره منافع تامین نمی شود. منافع یا رفتار قبیله ای تامین می شود


برای اون نظری است که عصر ایران جواب داده
خبازي مقدم خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
2
33
شما را به خدا در باره اين جزاير كوتاهي نكنيد تا مثل خزر قرباني نشويم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
1
12
درسته.
ایرانی
-
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
7
20
دکتر صالحی فقط وفقط واسش پست و مقام مهمه وبس...حالا هر دولتی با هر گرایشی باشه ..واسش تغییر دیدگاه هم کار یک ثانیه ست.... او یک لم داره که روحانی فهمید هر جا بیش از گلیمش پا دراز کرد باید تشر زد تا خودشو جمع کنه...
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
10
11
عصر ایران را به به خاطر نظرات واقع گرایانه ـ بدون حب و بغض جناحی ـ دوست داریم. این بار هم برای او منافع ملی مهم است و لذا با همه انتقاداتی که در مسائل گوناگون به احمدی نژاد داشت ، در این مورد حق را به احمدی نژاد داد و این یعنی حق نگری
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
4
22
با تحليل شما موافقم . من دانش آموخته روابط بين المللم و تحليل شما را منطقي و علمي مي دانم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
12
22
در خاورمیانه همیشه باید دست پیش را گرفت.
ایران باید مدعی کل خاک امارات و مسقط و بحرین ...همه بشود .تا این کشورها سرجایشان شاید بنشینند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
این طرز فکر شما که متاسفانه فکر بیشتر نخبه های ایرانی هم هست به زودی ایران رو دچار بزرگترین تحقیر تاریخیش میکنه.
اميني
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
38
18
درود بر احمدي نژاد فرزند خلف ايران زمين

آقاي نويسنده، جهت قلم خود را براي هميشه به جانب حق برگردانيد

همه ي حرفها كه عليه احمدي نژاد كرديد و خواهيد كرد باطل است و روزي بايد پاسخگوي اين حرفهايتان باشيد.
داوود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
7
8
اصل مذاکره برای هر موضوعی مصداق دارد و کشورهای زیادی هم برای حل اختلاف مرزی مذاکره میکنند و ایران هم در مورد جزایر سه گانه ضمن تاکید بر حق مالیکت این سه جزیره بارها گفته آماده ایم با مذاکره اختلافات را حل کنیم
دنبال ایجاد تغییرات به نفع مردم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
4
13
سلام. همه اینها به کنار، چرا وزیر کشور عوض نمی شود ؟ ایشون به انتخابات تعرض کرد، به قانون اعدام قاچاقچیان مواد مخدر تعرض کرد
تا کی ... ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۸
19
22
این تحلیل واقعا کوته بینانه و بسیار احساسی است.همان چیزی که معمولا آحاد مردم دوست دارند بشنوند.
این موضوع اتفاقا هم قابل مذاکره است و هم حل شدنی.احمدی نژاد همواره پوپولیستی عمل میکرد نه از روی عقل و منطق.
بابک
Germany
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
2
6
جناب خدیر

هر انچه که به خود می پسندی را برای دیگران هم بپسند.
ما باید حرفها، دلایل و مدارک طرف مقابل را هم ببینیم و بشنویم.

با مذاکره میتوان طرف مقابل رو قانع کرد
مذاکره نباشه تنش و جنگ میاد وسط!

لطفا احساسی حرف نزنید!
سندباد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
6
3
و البته همنطور که بدرستی گفتید جزایر حق غیر قابل مذاکره و مسلم ما هستند ای کاش با کمی تعقل و تفکر متوجه میشدید که انرژی هسته ای که ضامن قدرت و امنیت کشور بود نیز حقی غیر قابل مذاکره و مسلم بود که به لطف تدبیر و مذاکره دولتمردان از کف برفت
متاسفانه با. طرز فکر توام با ترس (که برادر مرگش می خوانند) که در این دولت نفوذ کرده دیر نباشد که خاک پاک کشور هم به ثمن مذاکره از دست برود.
تا دیر نشده باید فکری. کرد و شاید تجدید نظری
گالاتاسرای قهرمانی تراکتور را تبریک گفت (+عکس) واکنش مهدی پزشکیان به قهرمانی تراکتور (+عکس) ورود رودرانر به خط تولید انبوه؛ سلاح جدید آمریکا(+فیلم و عکس) جواهر معماری؛ یک اتاق مطالعه سلطنتی(+عکس) علی مطهری : آیت الله مطهری نسبت به نفوذ تفکرات انحرافی در میان گروه های مبارز هشدار می داد علیرضا افتخاری: از احمدی نژاد خیلی ناراحتم شمس آذر صفر- تراکتور ۴ / جام بیست‌وچهارم مسافر تبریز شد محسن برهانی: ستاد امر به معروف صلاحیت ارسال پیامک ‎حجاب ندارد چه برسد به شناسایی افراد بی‌حجاب واشنگتن : دیگر برای میانجیگری مذاکرات اوکراین و روسیه به دور دنیا سفر نمی‌کنیم نتانیاهو : حمله ما به کاخ ریاست جمهوری دمشق پیام آشکاری به نظام سوریه بود بخشدار هرمز : غارت خاک هرمز کذب است / مافیا نمی‌خواهد گردشگری در هرمز رونق بگیرد حذف نیمی از اپ‌های پلی استور توسط گوگل واکنش مشاور وزیر خارجه به ادعای برخی رسانه‌های غربی در مورد فعالیت های هسته‌ای ایران نماینده مجلس : پیوستن به پالرمو و CFT راه دور زدن تحریم‌ها را می‌بندد اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان درباره جمع‌آوری کمک های مردمی
نظرسنجی
به نظر شما هدف ستاد امر به معروف از ارسال پیامک های حجاب به موبایل های مردم چیست؟