کد خبر ۵۱۱۸۱۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۸-۰۹-۱۳۹۵
کد ۵۱۱۸۱۱
انتشار: ۰۸:۴۴ - ۲۸-۰۹-۱۳۹۵

چالش مانکن را باور کنیم یا 18 درجه را؟

عصر ایران
آلمانی ها می گویند ما هوای خوب یا بد نداریم، لباس پوشیدن خوب یا بد داریم. اشاره به این نکته است که هوا کار خودش را می کند و این وسط واکنش ما به آن اهمیت دارد.

عصرایران؛ اشکان امیدوار_از برکات شبکه های اجتماعی یکی هم شیوع خیره کننده چالش ها و کمپین هاست. در کسری از دقیقه موج آن همه گیر می شود. ایرانی جماعت هم خلاق و نکته پرداز. برای همین شاید اگر مسابقه چالش مانکن رتبه بندی و مدال داشت، حتماً یکی از بخت های ایستادن روی سکو ما بودیم!

اما چالش دمای 18 درجه چطور؟ اصلاً چقدر در مورد آن می دانیم؟ اهمیتی هم دارد؟ چیزی گیر ما می آید؟

سال گذشته معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ ای به معاونان ریاست‌ جمهوری، وزرای وزارتخانه‌ و استانداران سراسر کشور اعلام کرد: «نظر به افزایش میزان آلودگی هوا در کلانشهرها و دیگر شهرهای کشور و لزوم کاهش میزان مصرف انرژی که تاثیر بسیار زیادی در تولید آلودگی در بخش‌های مختلف صنعتی، خدماتی و اداری دارد و در راستای اجرای مفاد بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور و ماده ۱۵۰ قانون برنامه پنجم خواهشمند است دستور فرمایید در فصل زمستان ضمن انجام معاینه فنی موتورخانه‌‌ها دمای فضاهای بسته ساختمان‌های تابعه در کل کشور طی ساعات کاری در اتاق‌ها از ۲۱ درجه و در راهروها و فضاهای سرپوشیده از ۱۸ درجه سانتی گراد بیشتر نبوده و از روشن بودن دستگاه‌های گرمایشی و مصرف‌ کننده سوخت در روزهای تعطیل جدا خودداری شود.»چالش مانکن را باور کنیم یا 18 درجه را؟

او تصاویری را در کانال تلگرامی و اینستاگرام خودش منتشر کرد که علاوه بر نامه های رسمی و مکاتبات در این مورد، خودش هم در حال تنظیم دمای منزل روی 18 درجه سانتی گراد بود. شهیندخت مولاوردی؛ معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، محمود واعظی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیژن نامدار زنگنه؛ وزیر نفت و محمد جواد ظریف؛ وزیر امور خارجه، از کسانی بودند که این چالش را جدی گرفتند و به آن پیوستند اما به نظر می رسد بازخوردش اصلاً قابل قیاس با چالش مانکن و سطل آب یخ و ... نیست. چرا؟

آلمانی ها می گویند ما هوای خوب یا بد نداریم، لباس پوشیدن خوب یا بد داریم. اشاره به این نکته است که هوا کار خودش را می کند و این وسط واکنش ما به آن اهمیت دارد. اینکه چطور لباس بپوشیم. بسیاری از ما در زمستان فضای داخل خانه را به سونا تبدیل می کنیم. آنقدر که اکسیژن کم می آید و تنگی نفس می گیریم. بعد پنجره را باز می کنیم تا هوای تازه داخل بیاید و می گوییم: آخیش! داشتیم خفه می شدیم از گرما!

با سرد شدن هوا به صورت طبیعی میزان مصرف گاز در سطح کشور افزایش پیدا می کند اما هستند کسانی که بی اعتنا به این قضیه با همان تئوری همیشگی «کار خودشونه!» به توصیه های مصرف کمتر گاز گوش نمی دهند و می گویند ما روی بزرگترین مخازن گازی دنیا ایستاده ایم و چرا باید نگران باشیم. اصلاً  مصرف می کنیم، پولش را می دهیم!

اما مطالعات نشان می دهد که وقتی فضای داخل خانه را بی اندازه گرم می کنیم، مقاومت بدن را در مقابل سرما کاهش می دهیم و به محض بیرون آمدن از آن فضای حمام گونه، شانس ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا را هم به ویژه برای بچه ها افزایش می دهیم. این تنها یکی از مزایای متعادل کردن دمای خانه و پیوستن به چالش 18درجه است.

جدی گرفتن برخی چالش ها مانند دمای 18 درجه سانتیگراد قطعاً بیش از چالش مانکن و سطل آب یخ به سود خودمان و منابع حیاتی کشورمان است.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۱۴
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
2
33
بحث اعتماد بین مردم و مسئولین هست که متاسفانه .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
19
2
پولش رو میدیم خلوص موجود خخخ
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
1
24
البته اطلاع رسانی هم خوب نبوده چون من به شخصه این مطلب رو اینجا دیدم و اصلا راجع بهش جای ذیگه چیزی ندیدم.

ولی به نظر من ابن نوع کارها با اینکه خوب و مثبته ولی کافی نیست. برای اینکه یه موضوعی در جامعه جا بیفته احتباج به قانون و از اون مهمتر پیگیری و برخورد با قانون شکنان هست.

برای من سواله که چرا در مورد مصرف آب و گاز و برق قوانین سختگیرانه ای وجود نداره. مثلا میشه یه طرح پلکانی تهیه کرد که بر فرض کسی که از یه مقدار مشخصی آب یا گاز بیشتر مصرف کرد به ازای هر مترمکعب 100 هزارتومن جریمه بشه. توی این شرایط افراد مسولانه تر مصرف میکنند بعد از چند سال هم میتونیم امیدوار باشیم که این موضوع به فرهنگ تبدیل بشه. نسلهای بعد هم که توی این محیط بزرگ میشن الگوی بهینه مصرف توشون از ابتدا نهادینه میشه.

فکر میکنم هنوز این موضوع علی رغم اهمیتش دغدغه مسئولین نیست متاسفانه وگرنه درست کردنش کاری نداره
sam
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
7
10
من از یکی از اساتید هنر های رزمی ژاپنی شنیدم که میگفت گرما عمر رو کم و سرما بدن رو مقاوم تر میکنه.
ناشناس
France
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
1
29
طرح خوبیه ولی ما ایرانی ها کلاً دلمون می خواد شیرین کاری کنیم
مجید نوریان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
1
22
چالش ۱۸ درجه طرح خوبیه ولی چون توصیه ای است و مردم ما اعتماد ندارند زیرا که اغلب مسئولی که یک حرفی را زده و خودش به آن عمل نمی کند متاسفانه اینگونه طرح را که از سوی مسئولین توصیه می شود جدی نمی گیرند
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
1
11
راهکاری مناسب برای کاهش مصرف انرژی علاوه بر فرهنگ سازی از طریق صدا و سیما اینه که:
قانونی تصویب شود که شرکت هایی تخصصی زیر نظر سازمان مهندسی ساختمان، کار بهینه سازی انرژی ساختمان ها را (برای مثال 5 سال یکبار) انجام دهند و بودجه ای نیز برای آن در نظر گرفته شود.
۳ دلیل رایج برای افت فشار لاستیک (و نحوه تشخیص آن‌ها) «دختران قاجاری در کلاس درس»؛ 130 سال قبل (عکس) عراقچی: تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد/ برخی پول های مسدود شده آزاد شدند / طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد معمای نام‌گذاری خودروهای مرسدس‌ بنز؛ هر حرف و عدد چه معنایی دارد؟ چوب گلف بوگاتی معرفی شد / تبدیل زمین گلف به پیست مسابقه (+عکس) چرا بعضی‌ها بعد از نوشیدن قهوه آرام می‌شوند و بعضی مضطرب؟ قراردادی که ایلان ماسک را نجات داد؛ کدام کشور آسیایی ناجی «اسپیس‌ایکس»‌ شد؟ چرا جنگنده اف ۳۵ موشک‌هایش را درون بدنه خود پنهان می‌کند؟ ایران قدیم؛ تصویری از یک «درویش خوش‌قیافه» در دوران قاجار مغز ما چگونه همزمان به دو زبان صحبت می‌کند؟ برندهای خودرویی با کمترین مشکل گزارش شده از سوی خریداران در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) درخشش بیرانوند در جام جهانی؛ بهترین بازیکن زمین شد تیزبین ها مچ این ماهی پنهان کار را بگیرند! / رکورد 10 ثانیه رکوردداران حبس نفس با حضور یک قهرمان برهنه! (اینفوگرافیک) رقابت در عصر هوش مصنوعی: چه کسانی برنده خواهند بود؟