فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۸۹۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۶-۰۶-۱۳۹۵
کد ۴۸۹۸۳۵
انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۶-۰۶-۱۳۹۵

غول افلیج

نجات بهرامی* در سایت فانوس نوشت:
تردیدی نیست که نظام اداری ما از نظر بزرگی و گستردگی و طول و عرض ، به هیات یک غول عظیم الجثه درآمده است اما در عین حال، قدرت ، هوشیاری و عملکرد این غول را هم ندارد . به همین خاطر تعبیر «غول افلیج» تعبیری مناسب و درخور برای آن به نظر می رسد.

اما چرا چنین تشبیهی برازنده بوروکراسی ناکارآمد ماست ؟ در پاسخ باید گفت ، سیستم اداری ما غول است زیرا :‌

۱- بسیاری از ساختمان های بزرگ شهر با تعداد بیشماری دفتر و دستک و اتاق و پارکینگ و … را به خود اختصاص داده است .

۲- در هر ساختمان صدها مدیر وجود دارند و برای هر مدیر ، ماشین و راننده و مسئول دفتر و چند کارشناس و نیروی خدماتی و … در نظر گرفته شده است .

۳- هر بخش و اداره ای در این سازمانها و نهادها قصد دارد توانایی و کارآیی خود را از طریق برگزاری همایش هایی کشوری و استانی به دیگران نشان دهد. در این همایش ها امکانات زیادی بسیج شده و در نهایت منابع فراوانی به هدر می رود چرا که معمولا اینگونه همایش های دولتی دستاوردی جز دور هم نشینی چند روزه مدیران و چند سخنرانی کسل کننده و تقدیم لوح یادبود و کارت خرید و … در بر ندارند.

۴- امورات زندگی مردم و ریز و درشت معیشت و کسب و کار آنها در لابلای چرخ دنده های این سیستم گرفتار است و افراد برای هر کنش اقتصادی ، فرهنگی ، هنری و اجتماعی خود نیازمند تشکیل پرونده و محتاج یکی از نهادها و ادارات خواهند شد و ناچارند مراحل پیچیده و زمان بری را طی کنند.

۵- ما با کوهی از آیین نامه و دستورالعمل و بخشنامه مواجه هستیم که دست پخت همین سازمانهای دولتی است . راه حل فوری و ساده این نهادها برای حل مشکل ، تولید بیشتر و بیشتر بخشنامه ها و دستورالعمل هاست که این امر خود باعث سردرگمی بیشتر و عملکرد متناقض ادارات در استانها و مناطق شده و قربانی اصلی آن هم مردم و متقاضیان خواهند بود.

اما چه دلایلی در اثبات فلج بودن این غول وجود دارد ؟

۱- فرایند انجام امور اعم از بررسی تقاضاها و صدور مجوزها و … بسیار طولانی ، خسته کننده و غیر شفاف بوده و در بسیاری از مواقع در یک سازمان که اهداف و ماموریتهای مشخصی هم برای آن ترسیم شده است،بخش ها و ادارات مختلف همین سازمان با یکدیگر درگیر بوده و تکلیف ارباب رجوع و متقاضیات هم غالبا با کرام الکاتبین خواهد بود.

۲- علیرغم اینکه در هر حوزه ای از حیات اجتماعی  با چندین نهاد مسئول و متولی سرو کار داریم ، با وجود این دیده می شود که در نهایت این رابطه ، لابی و لینک های افراد است که کار آنها را به سرانجام می رساند و آنها را از هفت خوان روند اداری نجات می دهد. سوال این است که پس این همه دستگاه متولی با انبوهی از قوانین و آیین نامه ها دقیقا کارشان چیست ؟ امروزه مردم برای کوچکترین مساله ای به دنبال یافتن رابطه و مرتبط شدن با افرادی در سازمان مربوطه می گردند چرا که از پیگیری امور از طرق عادی ناامیدند . چنین رابطه ای می تواند برای ثبت نام فرزندشان در مدرسه محل باشد! و یا تسریع در سیر پرونده ای که در دستگاه قضایی دارند.

*سردبیر سایت فانوس

**عنوان این یادداشت برگرفته از نام کتابی است از محمود طلوعی که در انتقاد از سیاست های آمریکا نوشته شده است .

برچسب ها: نظام اداری
ارسال به دوستان
تقویت استخوان‌ها با یک خوراکی ساده و شیرین حسین شریعتمداری خطاب به تیم مذاکره: واقعا می خواهید تنگه هرمز را باز کنید و بازرسان آژانس را بپذیرید؟ راز قتل زن جوان در خیانت شوهرش نهفته بود استراتژی جدید پورشه: فروش خودرو کمتر و درآمدزایی بیشتر ارزش واقعی دارایی های بلوکه شده ایران چقدر است؟/ پول‌ها کجاست؟ سوریه وارد جنگ با حزب الله می شود؟ قاب دونفره رزیتا غفاری و رضا کیانیان در حاشیه جنجالی‌ترین سریال سال (+عکس) یکی از مشهورترین تصاویر تانک واژگون در تاریخ جنگ‌ ها «ماری‌جوآنا» در ایران قانونی می‌شود؟ یک گروه موسیقی در ایران دوران قاجار (عکس) جاده چالوس از ساعت ۹ صبح یک‌طرفه شد/ممنوعیت تردد از شمال به جنوب تا تخلیه بار ترافیکی عرق‌ریزی کلافه‌تان کرده؟ این راهکارها را امتحان کنید آقای پلیس! مرا به خاطر قتل هووی مادرم دستگیر کنید؛ دارم از عذاب وجدان می میرم مونا ؛ یک نام جدید برای شاسی بلند جدید کمپانی چینی (+عکس) کشف یک «اَبَر انگل» عجیب برای نخستین بار (+عکس)