فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۶۵۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۳-۰۲-۱۳۹۵
کد ۴۶۵۷۵۲
انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۳-۰۲-۱۳۹۵

18 درصد دختران ایرانی قلیان می کشند

عصر ایران
استعمال سیگار در مردان نصف و از 54 درصد به 26 درصد و در زنان از 22 درصد به 18 درصد رسیده است.
دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران به مصرف قلیان در بین مردم به خصوص نسل جوان اشاره کرد و گفت: 18 درصد دختران ایرانی قلیان می کشند که رقم قابل تاملی است.

 محمدرضا مسجدی امروز دوشنبه درهمایش روز جهانی آسم دربیمارستان امام خمینی (ره) تهران افزود: براساس مطالعه ای، 43 درصد دختران و 64 درصد پسران گفته اند كه گاه گاهی قلیان مصرف می كردند كه به احتمال زیاد برخی از آنها به دام اعتیاد می افتند.

وی بااشاره به اینكه توتون قلیان اصلا استاندارد ندارد،اظهاركرد: اغلب توتون قلیانی كه در ایران مصرف می شود از توتون های خراب سیگار تهیه می شود كه باید معدوم شود، اما آنها را پس از تركیب با مواد افزودنی مختلف در اختیار مردم قرار می دهند.

دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران تاكید كرد كه موضوع قلیان و بیماریهای ناشی از آن در 10 تا 20 سال آینده در كشور به موضوع بسیار جدی تبدیل خواهد بود و مسئولان از همین حالا باید به فكر چاره باشند.

وی با شاره به اینكه در كشور ما تقریبا 12 تا 14 درصد افراد سیگار مصرف می كنند اظهار كرد: در ایران حدود 22 درصد مردان و 3 درصد خانم ها سیگار مصرف می كنند.

مسجدی با اشاره به اینكه 15 درصد پسران دبیرستانی گفته اند روزانه سیگار مصرف می كنند، افزود: 51 درصد دانش آموزان سابقه مصرف قلیان و 31 درصد سابقه مصرف سیگار را دارند.

وی ادامه داد: هر 6 ثانیه یك نفر در جهان به اثر استعمال دخانیات فوت می كند و سالانه نزدیك به شش میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماری ناشی از مصرف دخانیات فوت می كنند كه 70 درصد این رقم مربوط به كشورهای در حال توسعه است.

دبیر كل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به اینكه این رقم تا 2030 به حدود 8 میلیون نفر خواهد رسید، گفت: 65 میلیارد نخ مصرف سیگار در كشور می باشد و 65 هزار مرگ ناشی از مصرف سیگار است.

مسجدی ادامه داد: روزانه 100 میلیارد ریال صرف مصرف سیگار در كشور می شود كه با اضافه شدن قلیان این رقم خیلی بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینكه در آمریكا از سال 2013 تا 2015 میلادی 43 درصد استعمال دخانیات در دبیرستان ها كاهش یافته است، افزود: در این كشور از سال 1968 مبارزه با دخانیات را آغاز شده است.

دبیركل جمعیت مبارزه بااستعمال دخانیات ایران گفت: این اقدام سبب شده تا استعمال سیگار در مردان نصف و از 54 درصد به 26 درصد و در زنان از 22 درصد به 18 درصد برسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به قانون منع استفاده از دخانیات در فضای بسته اشاره كرد و گفت: این قانون در سال 1385 درمجلس تصویب شده است، ولی تاكنون به نحو صحیح اجرایی نشده است .

مسجدی به تدوین برنامه 10ساله پیشگیری از بیمارهای غیرواگیر در كشور اشاره كرد و گفت: این برنامه در خصوص پیشگیری و كنترل بیماری های قلب و عروق، مزمن تنفسی، سرطان و دیابت تهیه شده است.

دبیر كل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران یكی از اقدامات مهم این برنامه را كاهش 30 درصد استعمال دخانیات در كشور اعلام كرد .
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: قلیان ، ایران ، سیگار
ارسال به دوستان
نگاهی به طراحی موزه سرالوس اثر آلوارو سیزا (+عکس) ادعای اسرائیل: ۶ عضو حزب الله را هدف قرار دادیم محاکمه روحانی حامی بشار اسد / اتهام: حمایت از سرکوب مخالفان بشار اسد / شیخ حسون در لباس زندان و قفس متهم (+عکس) نمایش هلیکوپتر کبری با دندان های تیز در داکسفورد (+عکس) اعتراف دبیرکل ناتو؛ پای اروپا به جنگ علیه ایران باز شد نگین معماری مدرن کپنهاگ (+عکس) سازمان بین‌المللی دریانوردی عملیات تخلیه کشتی‌ ها از تنگه هرمز را متوقف کرد هشدار ایران درباره استفاده از مسیرهای دیگر در تنگه هرمز لیبرمن: نتانیاهو اسرائیل را به سوی جنگ داخلی می‌کشاند شغل رویایی دهه 80 میلادی؛ داستان خواندنی مشاوران تلفنی نینتندو (+فیلم و عکس) هشدار نهاد مدیریت بر آبراه خلیج فارس نسبت به تبعات تردد از مسیرهای غیرمجاز  اجلاس انرژی بریکس در هند؛ فرصتی راهبردی برای بازگشت ایران به بازار جهانی نفت ایتالیا: در جنگ علیه ایران مشارکت نکردیم برنامه اعزام ارتش دانمارک به تنگه هرمز تماس تلفنی عراقچی - وزیر خارجه عمان / برنامه گفت‌وگو برای تعیین اداره آینده تنگه هرمز