کد خبر ۴۵۹۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۲ - ۱۶-۰۱-۱۳۹۵
کد ۴۵۹۹۰۰
انتشار: ۰۷:۳۲ - ۱۶-۰۱-۱۳۹۵

درآمد میلیاردی اپراتورها در نوروز بر باد رفت!

نوروز امسال در حالی سپری شد که حجم پیامک‌های منتقل شده از سوی اپراتورهای تلفن همراه طبق آنچه قابل پیش‌بینی بود، کاهشی چشمگیر داشت.

به گزارش ایسنا، طی سال‌های گذشته مرسوم بود که بسیاری از مشترکان تلفن همراه فراهم رسیدن ایام نوروز را از طریق پیامک به یکدیگر تبریک بگویند اما مدتی است با توجه به گسترش استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی موبایلی تبریک‌های نوروزی از شیوه‌ی پیامکی به شکل اینترنتی تغییر حالت داده است.

برهمین اساس سال گذشته نیز تعداد پیامک‌های نوروزی اپراتورهای تلفن همراه با کاهش همراه بود. اما امسال به نظر می‌رسد امسال این سیر کاهشی چنان چشم‌گیر شده که هیچ یک از اپراتور‌ها آماری در خصوص تعداد پیامک‌های نوروزی خود منتشر نکرده‌اند.

این اتفاق در حالی رخ داده که سال گذشته وزیر ارتباطات از ارسال 19 میلیارد پیامک نوروزی خبر داده بود، البته سال گذشته نیز استفاده از شبکه‌های موبایلی موجبات کاهش پیامک‌ها را فراهم آورده بود.

اما بحث تاثیر شبکه‌های موبایلی بر کاهش درآمد اپراتورها موضوع تازه‌ای نیست و تاکنون کشورهای مختلف در این باره تحقیقاتی انجام داده و بررسی‌هایی در این خصوص کرده‌اند.

براساس بررسی‌های صورت گرفته تا سال 2016 میلیادی حدود 11 تا 40 درصد مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در دنیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده خواهند کرد که این موضوع می‌تواند کاهش جدی درآمد‌های اپراتور همراه اول را به دنبال داشته باشد.

البته در ایران به نظر می‌رسد این آمار حتی بیش از ارقام مطرح شده باشد، چرا که به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به دنبال ارائه‌ی خدمات 3G توسط دو اپراتور اول کشور به یکباره تعداد استفاده‌کنندگان از گوشی‌های هوشمند در مدت کمتر از دو سال به بیش از 20 میلیون نفر رسید که این رقم به‌طور روزافزون در حال افزایش است و اگر تعداد افرادی که از طریق کامپیوتر از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند هم به آمار افزوده شود قطعا رقم بالاتری را در بر خواهد گرفت و قطعا استفاده این بخش از مشترکان از شبکه‌های موبایلی کاهش قابل توجهی در درآمد اپراتورها از محل پیامک‌های نوروزی خواهد داشت.

اما در کنار کاهش درآمد میلیاردی اپراتورها از محل پیامک‌ها؛ طی تعطیلات نوروز مصرف دیتای همراه در کشور رشد قابل توجهی داشته است به گونه‌ای که وزیر ارتباطات از رشد شش برابری مصرف دیتای موبایل نسبت به نوروز 1394 خبر داده و اینگونه اعلام کرده است که در روزهای پیک مشترکان یکی از سه اپراتور تلفن همراه حدود 700 ترا اینترنت مصرف کرده‌اند که این رقم در سال گذشته تنها 120 ترا بوده است.
برچسب ها: اپراتور ، موبایل ، نوروز ، پیامک
ارسال به دوستان
«دختران قاجاری در کلاس درس»؛ 130 سال قبل (عکس) عراقچی: تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد/ برخی پول های مسدود شده آزاد شدند / طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد معمای نام‌گذاری خودروهای مرسدس‌ بنز؛ هر حرف و عدد چه معنایی دارد؟ چوب گلف بوگاتی معرفی شد / تبدیل زمین گلف به پیست مسابقه (+عکس) چرا بعضی‌ها بعد از نوشیدن قهوه آرام می‌شوند و بعضی مضطرب؟ قراردادی که ایلان ماسک را نجات داد؛ کدام کشور آسیایی ناجی «اسپیس‌ایکس»‌ شد؟ چرا جنگنده اف ۳۵ موشک‌هایش را درون بدنه خود پنهان می‌کند؟ ایران قدیم؛ تصویری از یک «درویش خوش‌قیافه» در دوران قاجار مغز ما چگونه همزمان به دو زبان صحبت می‌کند؟ برندهای خودرویی با کمترین مشکل گزارش شده از سوی خریداران در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) درخشش بیرانوند در جام جهانی؛ بهترین بازیکن زمین شد تیزبین ها مچ این ماهی پنهان کار را بگیرند! / رکورد 10 ثانیه رکوردداران حبس نفس با حضور یک قهرمان برهنه! (اینفوگرافیک) رقابت در عصر هوش مصنوعی: چه کسانی برنده خواهند بود؟ استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین برای تخمین هزینه پروژه های صنعتی