فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۲۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۲۹-۰۷-۱۳۹۴
کد ۴۲۵۵۱۹
انتشار: ۰۸:۴۱ - ۲۹-۰۷-۱۳۹۴

وجود بیش از حد سم در 8 محصول پرمصرف

عصر ایران
بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد که میزان باقیمانده سموم در برخی محصولات کم و در حد یک درصد تولیدات آن محصول است اما در برخی محصولات دیگر این میزان زیاد و در حدود 30 درصد تولیدات زراعی آن محصول است.
رئیس سازمان غذا و دارو از وجود باقیمانده بیش از حد مجاز نیترات و سموم کشاورزی در برخی محصولات زراعی پر مصرف هشدار داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید اصول بهینه استفاده از سموم را به کشاورزان آموزش دهد.

به گزارش ایرنا، رسول دیناروند افزود: سازمان غذا و دارو در آخرین پایش خود برای بررسی باقیمانده سموم کشاورزی، 8 محصول زراعی پر مصرف را بررسی کرد. نتیجه بررسی ها نشان داد که در 8 درصد این محصولات باقیمانده سموم کشاورزی بیش از حد مجاز است که وضعیت نگران کننده ای است.

وی ادامه داد: محصولاتی که در آخرین پایش وزارت بهداشت بررسی شدند شامل پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی، برنج، خیار و چند میوه پر مصرف بودند و در پایش جدیدی که به تازگی شروع شده، 30 محصول کشاورزی بررسی می شود و نتیجه این ارزیابی نیز تا پایان امسال اعلام می شود.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت اضافه کرد: اگر نتیجه این پایش نیز شبیه ارزیابی قبلی باشد، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این حوزه باید اقدامات جدی تری را برای پیشگیری از باقیماندن سموم در محصولات کشاورزی انجام دهد.

دیناروند گفت: بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد که میزان باقیمانده سموم در برخی محصولات کم و در حد یک درصد تولیدات آن محصول است اما در برخی محصولات دیگر این میزان زیاد و در حدود 30 درصد تولیدات زراعی آن محصول است.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: با این وجود مسئله ای که بیشتر وزارت بهداشت را نگران کرده بالا بودن میزان نیترات در برخی محصولات کشاورزی است که میزان آن به مراتب بیش از سموم آفات نباتی است.

وی از بیان نام محصولات کشاورزی که نیترات بالا دارند خودداری کرد و گفت: باقیمانده سموم کشاورزی و نیترات در تولیدات زراعی عوارض و اثرات کوتاه مدت ندارند، اثرات خطرناک این سموم در طی زمان و طولانی مدت بروز می کند.

دیناروند در پاسخ به این پرسش ایرنا که برای کاهش این خطرات چه برنامه ای وجود دارد، توضیح داد: وزارت بهداشت نتایج بررسی های خود را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است و به مسئولان این دستگاه اعلام کردیم که وضعیت محصولات کشاورزی از نظر باقیمانده سموم نامناسب است و به خصوص باقیمانده نیترات در این محصولات بالاست که قاعدتا باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: انتظار اینکه وزارت بهداشت وارد این عرصه شود و همه کالاها و محصولات کشاورزی را مانند کالاهای صنعتی بررسی کنیم و قبل از ورود به بازار مجوز بدهیم، به هیچ عنوان شدنی نیست.

دیناروند گفت: سالانه بیش از 100 میلیون تن محصولات کشاورزی شامل انواع میوه ها، سبزی ها و صیفی جات در کشور تولید می شود و در هیچ جای دنیا نیز امکان شناسنامه دار کردن و بررسی همه این محصولات و صدور مجوز قبل از ورود به بازار وجود ندارد و چنین کاری انجام نمی شود.

وی افزود: راه حل این است که وزارت جهاد کشاورزی به کشاورزان آموزش دهد که سم را به موقع و بجا مصرف کنند، از سموم غیر مجاز استفاده نکنند، بیش از جد مجاز از سموم استفاده کنند و یکسری اصول بهینه کشاورزی را رعایت کنند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود گروسی: ایده‌ای درباره محل احتمالی مواد غنی سازی شده داریم/ اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است ترامپ: شاید باید دوباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بشوم! تجارت سیاه جسد؛ چرا اشراف اروپایی مومیایی های مصر را می خوردند؟ / مهمانی های مومیایی گشایی چگونه برگزار می شدند درگذشت آذر عظیما؛ بانوی پیشکسوت آواز ایران بررسی اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صمت نعیم قاسم: اسرائیل راهی جز عقب‌نشینی از لبنان ندارد امیر پوردستان: مصلحت ایجاب کند، با عملیات‌ پیش‌دستانه دشمن را به‌شدت غافلگیر می‌کنیم پزشکیان پاکستان را ترک کرد نوحه دامن کشان رفتی دلم زیر و رو شد