فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۱۸۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۳۱-۰۶-۱۳۹۴
کد ۴۱۸۵۹۴
انتشار: ۰۸:۰۹ - ۳۱-۰۶-۱۳۹۴

ویندوز، متهم اصلی آلودگی شبکه های موبایل

عصر ایران
یافته های آزمایشگاه امنیتی شرکت Alcatel-Lucent نشان می دهد که ابزارهای مجهز به سیستم عامل ویندوز، علت 80 درصد آلودگی های مشاهده شده در سخت افزارهایی است که برای اتصال به اینترنت از شبکه های موبایل استفاده می کنند.

مایکروسافت گرچه فقط چند درصد از بازار موبایل را در اختیار دارد، اما تازه ترین تحقیقات نشان می دهد که همین بخش کوچک در عمده آلودگی های بدافزاری ناشی از شبکه های موبایل نقش زیادی دارد.

یافته های آزمایشگاه امنیتی شرکت Alcatel-Lucent نشان می دهد که ابزارهای مجهز به سیستم عامل ویندوز، علت 80 درصد آلودگی های مشاهده شده در سخت افزارهایی است که برای اتصال به اینترنت از شبکه های موبایل استفاده می کنند. در عین حال سهم سیستم عامل اندروید از کل آلودگی ها از 50 درصد به زیر 20 درصد رسیده است. در این خصوص سهم iOS (سیستم عامل اپل) و دیگر سیستم عامل ها مجموعا به زحمت به چند درصد می رسد.

موسسه تحقیقاتی مزبور این آمار را بر اساس جمع آوری داده ها از تعداد زیادی شبکه موبایل و خط ثابت و بررسی و تحلیل ترافیک داده های بیش از 100 میلیون دستگاه مختلف، به دست آورده است.

اغلب آلودگی هایی که لابراتوار Alcatel-Lucent در ابزارهای ویندوزی کشف کرده است، از نوع تبلیغ افزارهای موجود در بازی ها و نرم افزارها بودند.

این آمار بالای آلودگی ناشی از دستگاه های ویندوزی، با توجه به سهم اندک سیستم عامل شرکت مایکروسافت در حوزه موبایل، قابل تعمق است. طبق پیش بینی موسسه IDC، سهم اسمارت فون های مبتنی بر ویندوز به زحمت به 2.6 درصد مجموع گوشی های هوشمند خریداری شده تا پایان سال 2015 می رسد.

کارشناسان Alcatel-Lucent در تحلیل این تناقض می گویند که آنچه در این میان مغفول مانده این است که به واقع هر روز دستگاه های ویندوزی زیادی افزون بر ابزارهایی که به صورت رسمی مجهز به ویندوز موبایل هستند، به شبکه های موبایل متصل می شوند. تعداد زیادی رایانه شخصی با سیستم عامل ویندوز در جهان وجود دارد که از طریق دانگل یا مودم وای فای سیار یا با اتصال رایانه به گوشی، به شبکه های موبایلی متصل می شوند. این همان علت آمار بالای آلودگی از طریق ابزارهای ویندوزی، است.

بررسی ها نشان می دهد هم اکنون از هر 1000 ابزار موبایلی شش دستگاه دارای آلودگی های ویندوزی هستند. تعداد دستگاه های اندرویدی آلوده یک سوم این میزان است که از لحاظ امنیتی دستاورد خوبی برای توسعه دهندگان این سیستم عامل در گوگل محسوب می شود.

آلکاتل لوکنت در گزارش خود یکی از علل بهبود اندروید را برنامه هایی می داند که گوگل از سال 2012 به اجرا درآورده است، از جمله تلاش جدی برای حذف اپلیکیشن های آلوده یا مشکوک از فروشگاه اینترنتی خود و نیز افزودن قابلیت تایید برنامه در اندروید که از نسخه 4.2 اندروید (جلی بین) اجرا شد. در قابلیت Verify Apps هر زمان که کاربری بخواهد برنامه ای را دانلود کند، آن را نخست با پایگاه داده خود در گوگل مقایسه و بررسی می کند و اگر برنامه خطرناکی تشخیص داد، امکان دانلود اپلیکیشن را مسدود می کند.

مایکروسافت هم از سال 2011 برنامه حفاظتی مشابهی را به اجرا درآورده که چندان موفق نبوده است. از آن هنگام در نرم افزار Internet Explorer فناوری SmartScreen تعبیه شد که هویت و سابقه هر برنامه را قبل از دانلود بررسی می کند.

شایان ذکر این که ویندوز به واسطه فراگیرتر بودن در میان کاربران خانگی و شرکتی، نسبت به سیستم عامل های دیگر چون OS X اپل و لینوکس، از دیرباز سیستم عامل محبوب و مورد توجه هکرها، ویروس نویس ها و تبهکاران سایبری بوده است.

منبع: ایرنا

برچسب ها: ویندوز ، موبایل
ارسال به دوستان
«گفتند باید بروید»/ کارت قرمز هتل به جنگ‌زدگان عقب­‌نشینی قیمت طلا در بازار جهانی محرم سبز؛ نذر حسینی با چاشنی مسولیت زیست محیطی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان/ جست‌وجوهای گوگل برای بیت‌کوین از تب‌وتاب افتاد چرا کافئین در چای و قهوه اثر متفاوتی دارد؟ هشدار پلیس فتا البرز درباره سایت‌های شرط‌بندی در جام جهانی قطار زرهی لیبلی؛ نگهبان خطوط راه‌ آهن ایتالیا (+عکس) تصادف زنجیره‌ای در جاده آرادان به سرخه/ ۱۲ مصدوم چگونه یک دانشمند مسلمان نظریه پزشکی اروپا را قرن‌ها پیش به چالش کشید؟ تقویت استخوان‌ها با یک خوراکی ساده و شیرین حسین شریعتمداری خطاب به تیم مذاکره: واقعا می خواهید تنگه هرمز را باز کنید و بازرسان آژانس را بپذیرید؟ راز قتل زن جوان در خیانت شوهرش نهفته بود استراتژی جدید پورشه: فروش خودرو کمتر و درآمدزایی بیشتر ارزش واقعی دارایی های بلوکه شده ایران چقدر است؟/ پول‌ها کجاست؟ سوریه وارد جنگ با حزب الله می شود؟