فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۱۱۷۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۲۴-۰۵-۱۳۹۴
کد ۴۱۱۷۸۰
انتشار: ۱۷:۴۳ - ۲۴-۰۵-۱۳۹۴

کمالوندی: از گزارش آژانس نگرانی نداریم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از ارائه مراتب مدنظر آژانس در چارچوب توافق اخیر میان دو طرف در وین خبر داد.

به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی بعدازظهر شنبه در نشستی که با حضور معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی و مشاور ریاست سازمان و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای برگزار شد، در پاسخ به این که قرار بوده است تا 24 مرداد در چارچوب توافق ایران و آژانس که یک ماه پیش در وین صورت گرفت، ایران اسناد و پاسخ‌های خود را در رابطه با ابعاد احتمالی نظامی به آژانس ارائه کند؟ گفت: ما اقدامات خودمان را انجام داده‌ایم و مراتب را در چارچوب زمانی که متعهد بودیم ارائه کردیم.

کمالوندی هم‌چنین در رابطه با سرنوشت ذخایر اورانیوم غنی شده ایران که بیش از 8 تن است گفت:‌ طبق برجام ما پذیرفتیم که 300 کیلو اورانیوم به طور ذخیره در کشور در مدت اجرای برجام داشته باشیم و برای مازاد آن سه راه پیش رو داریم. حالت اول این است که آن‌ها را به سوخت تبدیل کنیم. حالت دوم این که آن را صادر و در ازای آن مواد خام اولیه (اورانیوم طبیعی) بگیریم که با توجه به پیگیری‌هایی که با روسیه داشته‌ایم و صحبت‌های اولیه که انجام شده می‌توانیم این تعامل را با روس‌ها داشته باشیم و معادل اورانیوم غنی شده، اورانیوم طبیعی دریافت کنیم. البته هزینه‌ای که ایران صرف غنی‌سازی کرده است را در تلاشیم دریافت کنیم و حالت سوم رقیق‌سازی است که ترجیح ما چنین کاری نیست چرا که به صرفه نیست.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که گزارش بعدی مدیرکل آژانس بین‌المللی با توجه به تصویب قطعنامه 2231 به نظر پیچیده می‌آید و مشخص نیست که آژانس بین‌المللی در این گزارش درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از 14 جولای (روز توافق ایران و 1+5 بر سر برجام) به قطعنامه 2231 مراجعه می‌کند یا شش قطعنامه قبلی در شورای امنیت؟ گفت:‌ ما انتظار داریم آژانس آن چه که به او محول شده است و وظیفه‌اش است انجام دهد. ما همواره نسبت به استناد آژانس به قطعنامه‌های شورای امنیت اعتراض داشته‌ایم چرا که ما آن‌ها را قبول نداریم و یا این که همواره به آژانس گفته‌ایم می‌تواند به جای عنوان ابعاد نظامی احتمالی از عنوان مسائل گذشته و حال استفاده کند. اما متاسفانه این رویکرد را نداشته است.

کمالوندی گفت: البته آژانس بین‌المللی در تنظیم گزارش‌هایش سیاسی عمل می‌کند. وقتی آژانس به صورت غیرضروری به جزییات فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌پردازد هدفش القای برخی مسائل به ذهن مخاطب است و ما بارها نسبت به این رویکرد تذکر داده‌ایم. در عین حال معتقدیم موضوع هسته‌ای راهکار سیاسی دارد و اگر به سمت حل شدن این پرونده برویم در مسیر سیاسی خواهد بود.

وی ادامه داد: تلاش داریم آژانس با استفاده از فضای سیاسی ایجاد شده پس از توافق آژانس از اصطلاحات حقوقی و فنی با بار سیاسی کم‌تری استفاده کند و بر روی ریل تخصصی خود قرار گیرد. ما از گزارش آژانس نگرانی نداریم در عین حال که حتما پیگیر آن هستیم تا آژانس در ادبیات خود در گزارش‌های بعدی تجدیدنظر کند.



برچسب ها: کمالوندی ، آژانس
ارسال به دوستان
معماری فتوسنتز در خدمت هوای پاک شهرها (+عکس) خرابکاری ۲۰ میلیارد دلاری در پوشش ساخت «فیلم پورن»؛ چگونه اوکراین خط لوله نورد استریم را منفجر کرد؟ گروسی: تبادل اولیه برای بازرسی، با مقامات ایرانی انجام شده است چرا شرکت‌های هوش مصنوعی به استخدام فیلسوف‌ها روی آورده‌اند؟ افزایش کشته های زلزله ونزوئلا به ۲۳۵ نفر پیامک‌هایی با بیشترین میزان کلاهبرداری آزمایش «کلاهک جنگی با اهداف ویژه» در کره شمالی هشدار نبویان به تیم مذاکره: مطالبه‌گری را رها نخواهیم کرد شکار نیروی پنجم طبیعت؛ فیزیکدانان در آستانه حل بزرگ‌ترین معمای کیهان ۱۰ قانون رانندگی در کشورهای دیگر که آمریکایی‌ها از آن بی‌خبرند الهام از طبیعت برای فتح مریخ ۱۹ کشوری که تاکنون میزبان جام جهانی فوتبال بوده‌اند (+ اینفوگرافیک) قانون «۲۰، ۲۰، ۲۰ » برای خشکی چشم دیجیتال چیست؟ صدرنشینی مقتدرانه هلند، صعود ژاپن و لبخند سوئد؛ پرونده گروه F بسته شد «‌تهرانی ها در مراسم ظهر عاشورا در سبزه میدان»؛ سال ‌1270(عکس)