فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۹۰۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۸-۰۱-۱۳۹۴
کد ۳۹۰۲۵۳
انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۸-۰۱-۱۳۹۴

پاکستان خرید گاز از قطر را آغاز کرد

عصر ایران
شرکت قطرگاز نخستین محموله ال.ان.جی خود را به شرکت دولتی نفت پاکستان فروخت. این محموله ال.ان.جی در بندر راس لفان بارگیری شد.
دولت پاکستان که همچنان به بهانه کمبود بودجه از احداث خط لوله واردات گاز از ایران خودداری می کند، خرید گاز از قطر را با تحویل گرفتن اولین محموله ال.ان.جی، رسما آغاز کرد.

به گزارش ایرنا، پاکستان در اواخر سال 1393 قرارداد واردات ال.ان.جی را از قطر امضا کرد و قرار شد که نخستین کشتی حامل ال.ان.جی وارد بندر کراچی پاکستان شود.

دولت پاکستان به دنبال واردات روزانه ٢٠٠ میلیون فوت مکعب گاز به صورت ال.ان.جی از قطر است و در نظر دارد حجم واردات خود را به ٤٠٠ میلیون فوت مکعب در روز افزایش دهد.

شرکت قطرگاز نخستین محموله ال.ان.جی خود را به شرکت دولتی نفت پاکستان فروخت. این محموله ال.ان.جی در بندر راس لفان بارگیری شد.

در حالی که پاکستان با بی اعتنایی به قرارداد واردات گاز از ایران برخورد و اجرای آن را به پایان تحریم ها موکول کرده، قرار است سالانه ٣ میلیون تن ال.ان.جی از قطر وارد کند.

پاکستانی ها که باید تا پایان دسامبر 2014 خط لوله واردات گاز از ایران را احداث می کردند، به جای اجرای مفاد قرارداد، تنها وعده های تکراری داده اند.

مقامات پاکستانی، یکبار احداث این خط لوله را به دریافت وام از ایران مشروط کردند و چندی بعد وعده دادند که قرار است از منابع مالی چینی ها برای اجرای این پروژه بهره بگیرند.

اما آنها در جدیدترین موضع گیری خود، اجرای این پروژه را به پایان تحریم ها مشروط کرده و آب پاکی را به روی دست دولت ایران ریخته اند.

با این وجود، شرکت قطر گاز براساس قراردادی، صادرات ٣ میلیون تن.ال.ان.جی در سال به ارزش ٢٢ میلیارد دلار را از این ماه (مارس) به پاکستان امضا می کند.

پاکستان قرار است ٣ میلیون تن ال.ان.جی را از طریق یک واحد شناور تبدیل ال.ان.جی در نزدیکی کراچی دریافت کند.

براساس قراردادی که در سال 1387 میان ایران و پاکستان به امضا رسید باید تا دسامبر سال 2014 میلادی گاز ایران به پاکستان ارسال شود.

کار ساخت بخشی از خط لوله که در خاک ایران قرار دارد تقریبا به پایان رسیده، اما اسلام آباد تاکنون از ساخت این خط لوله خودداری کرده و صرفا در 21 اسفند ماه سال 1391 ساخت نمادین این خط لوله را کلنگ زنی کرد.

با پایان مهلت پاکستان برای احداث خط لوله واردات گاز از ایران در دسامبر 2014، تهران می تواند برای طلب خسارت تاخیر در ساخت این خط لوله به مراجع داوری بین المللی شکایت کند.

خرم دستگیرخان وزیر بازرگانی پاکستان در جدیدترین موضع گیری در خصوص احداث این خط لوله اظهار داشته است: پاکستان از پروژه خط لوله گازی آی پی کنار نکشیده است و به محض برداشته شدن تحریم ها که مانع اجرای پروژه شده، اسلام آباد این طرح را پیگیری می کند.

براساس این قرارداد، در ازای هر روز تاخیر، پاکستان باید جریمه ای بین 2 تا 8 میلیون دلار به ایران پرداخت کند.
برچسب ها: پاکستان ، گاز ، قطر
ارسال به دوستان
تویوتای دست‌ساز و کمیاب ژاپنی / ترکیب چهره کلاسیک با موتور افسانه‌ای (+عکس) گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید