فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۸۷۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۲-۱۲-۱۳۹۳
کد ۳۸۷۱۴۶
انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۲-۱۲-۱۳۹۳

توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال

عصر ایران
وی افزود: در این طرح در هر منطقه‌ای که وزارت نیرو آب غیرمتعارف در اختیار ما قرار دهد زمین را در اختیار مردم، تشکل‌ها و جوامع محلی برای زراعت چوب قرار می‌دهیم.
قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال با مصوبه هیات وزیران و برنامه‌ریزی برای توسعه 300 هزار هکتاری زراعت چوب در رسیدن به خودکفایی در این زمینه خبر داد.

ناصر مقدسی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران بهره‌برداری و قطع درختان جنگل‌های شمال متوقف می‌شود و تنها برای درختان آفت‌زده، بیمار، شکسته، افتاده و... مجوز بهره‌برداری داده می‌شود که حتی در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که در این زمینه نیز روند کاهشی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم هیچ کس حق برداشت و قطع درخت سالم را ندارد، افزود: زراعت چوب یکی دیگر از برنامه‌های سازمان‌ جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است که می‌تواند در ایجاد اشتغال و تقویت صنایع سلولزی موثر باشد.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه بهترین جایگزین برای بهره‌برداری چوب از جنگل‌های شمال که توقف آن در دستور کار دولت قرار دارد زراعت چوب است، ادامه داد: برنامه‌ریزی‌ها در این سازمان به گونه ای است که بتوانیم تا سطح زراعت چوب در کشور تا 300 هزار هکتار و با استفاده از آب‌های غیرمتعارف افزایش دهیم.

به گفته مقدسی روزانه سه تا چهار میلیون متر مکعب فاضلاب در پایتخت تولید می‌شود که می‌توان بدون هیچ مشکلی از این آب‌های غیرمتعارف به جای تولید سبزی و صیفی در جنوب تهران که تبعات و مضرات بهداشتی و زیست محیطی دارد، در توسعه جنگل‌ و زراعت چوب استفاده کرد.

وی افزود: در این طرح در هر منطقه‌ای که وزارت نیرو آب غیرمتعارف در اختیار ما قرار دهد زمین را در اختیار مردم، تشکل‌ها و جوامع محلی برای زراعت چوب قرار می‌دهیم.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: در حال حاضر حدود 220 هزار هکتار در کشور زیر کشت زراعت چوب قرار دارد و اگر با توسعه حدود 300 هزار هکتاری بتوانیم سطح آن را تا حدود 500 هزار هکتار افزایش دهیم در صنایع و منابع سلولزی به خودکفایی می‌رسیم و از واردات بی نیاز می‌شویم.

مقدسی تاکید کرد: اگر بتوانیم در تامین منابع سلولزی به خودکفایی برسیم می‌توان منابع جنگلی را برای کارکردهای سلامت، اکولوژیک، تامین آب و حفاظت خاک و ... نگه داشت.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
پزشکیان: بدون وا دادن وارد مذاکرات شدیم / لبنان را به خاطر ایران کوتاه آمدند / گشایش‌های خوبی ایجاد شده راز پنهان در ریه‌های فرعون؛ مصریان باستان چگونه آناتومی بدن را با سیاست گره زدند؟ یادداشتی که تیم ملی ایران هنگام ترک لس‌آنجلس در رختکن استادیوم از خود به جای گذاشت روزنامه جمهوری اسلامی: در مملکت حسینقلی خانی ما مداح و مجری حتی چاقو بر گلوی رئیس جمهور می‌گذارند! معجزه این غذاها برای سلامت روده؛ روزانه چقدر مجاز به مصرف هستیم؟ رشد اقتصادی ایران به ۰.۲ درصد رسید حمله ارتش آمریکا به یک شناور در کارائیب از سواچ تا هشتگ 6؛ اسمارت و تلاش برای خلق زیبایی در دنیای سدان ها (+تصاویر) دیدنی های امروز؛ از انقلاب تابستانی تا مذاکرات چهارجانبه در سوئیس برج میلاد تاسوعا و عاشورا تعطیل است؟ نزاع و درگیری مسلحانه در دهلران/ ۲ کشته و ۳ مصدوم نخست وزیر بریتانیا استعفا کرد غریب‌آبادی برای انجام مذاکرات فنی در سوئیس ماند زنان و مردان اروپایی در کنار نقش‌برجسته «چشمه‌علی شهرری» در دوران قاجار (عکس) در دوره صفوی لباس عزای مردم در محرم آبی بود!/ دولت صفوی با قمه‌زنی مخالف بود