فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۸۵۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۱۲-۱۲-۱۳۹۳
کد ۳۸۵۴۲۶
انتشار: ۱۵:۲۵ - ۱۲-۱۲-۱۳۹۳

اداره پست هم مردم را جریمه می کند!

عصر ایران
وقتی هم به متصدی باجه اعتراض می کنید که چرا به شما یادآوری نکرده است که اگر کدپستی را ننویسید، مشمول جریمه می شوید نه تنها پاسخ موجهی دریافت نمی کنید، بلکه در مقابل اعتراض به عملکرد پست برای درآمدزایی و نادرست بودن این روش، فقط لبخندی تحویل می گیرید.
جریمه شدن چه به حق، چه ناحق همیشه تلخ واعتراض برانگیز است.هر چند شاید این مقوله برای افرادی که از نظر مالی در وضعیت مناسبی قرار دارند، پول خردی بیش نباشد و نقش بازدارندگی آن محقق نشود اما برای اکثر افراد جامعه که سطح درآمدشان از وضعیت متوسط رو به پایین برخوردارند، به ناحق جریمه شدن هر قدر هم ناچیز، خیلی گران و سنگین است.باورتان می شود که اداره پست هم اجازه جریمه شما را دارد!

به گزارش جام جم آنلاین، بسیاری از ما آنچنان با شرایط جدید ارتباطات و انتقال پیام با کمک ایمیل و شبکه های اجتماعی عادت کرده ایم که کمتر زمانی به خاطر می آوریم که روزگاری برای رساندن یک سلام و احوالپرسی ساده مجبور بودیم پاکت و تمبری بخریم و با کمک دفاتر پست منتظر ارسال و دریافت پیام بمانیم اما این روزها اگر ادارات دولتی و خصوصی مجبورمان نکنند، سالی یکبار هم گذرمان به دفاتر پست نمی افتد اما اگر مجبور به حضور در این دفاتر شویم ممکن است با مسایلی مواجه شویم که از چرایی آن بی خبریم.

برخلاف گذشته که هزینه پست فقط به اندازه خرید یک تمبر و پاکت بود اما این روزها اول باید بندهای مربوط به صورتحساب اعم از 'کرایه پستی، غیراستاندارد، نرخ بیمه، آگهی تحویل، حق السهم پست، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه پستی (با مالیات) را پرداخت کنید تا اقدامات برای ارسال مرسوله پستی کلید بخورد.

تعجب شما وقتی برانگیخته می شود که می بینید هزینه پرداختی شما بیش از موارد ذکر شده در صورتحساب است و دلیل آن جریمه ای است که تا قبل از دریافت قبض از آن مطلع نبوده اید و تازه بعد از پرداخت و دریافت رسید، متوجه می شوید که 4900 ریال به خاطر ننوشتن کدپستی جریمه پرداخت کرده اید.

وقتی هم به متصدی باجه اعتراض می کنید که چرا به شما یادآوری نکرده است که اگر کدپستی را ننویسید، مشمول جریمه می شوید نه تنها پاسخ موجهی دریافت نمی کنید، بلکه در مقابل اعتراض به عملکرد پست برای درآمدزایی و نادرست بودن این روش، فقط لبخندی تحویل می گیرید.

*جریمه حق پست است


در اولین تماس با دفتر داود صبوحی - رییس مرکز بازرسی نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات (بر خلاف بسیاری از مدیران که از پاسخگویی به خبرنگاران فرار می کنند) با رویی گشاده مواجه می شویم و بعد از استماع صبورانه مشکل، خواستار ارسال رسید دفتر پست و رسیدگی به آن به عنوان شکایت مردمی می شویم.

وی در ادامه می گوید: ثبت کدپستی از سوی متقاضی دریافت خدمات پست بر اساس قانون الزامی است و همه دفاتر پست ملزم به اطلاع رسانی این امر به شهروندان هستند.

رئیس مرکز بازرسی نظارت مدیریتی و پاسخگویی به شکایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید می کند: متصدیان همه باجه های دفاتر پستی مکلفند در صورتی که مراجعی کدپستی خود را ثبت نکرده بود، ثبت آن را یادآوری و به وی متذکر شوند که در صورت درج نکردن کدپستی، بر اساس قانون جریمه می شوند و اگر فردی بدون دریافت این تذکر، جریمه شود، متصدی تخطی کرده است.

*اهمیت درج کدپستی همانند کد ملی

با وجود آن که محمد حسن ترابی- مدیرکل روابط عمومی شرکت پست تأکید بر نصب بودن اطلاعیه جریمه شدن مشتریان در صورت درج نکردن کد پستی بر دیوار دفاتر دارد اما مشاهدات خبرنگار جام جم آنلاین در دفتر پستی منطقه ناقض این تأکید است.

مدیر کل روابط عمومی شرکت پست نوشتن کدپستی از سوی مشتریان پست را به مثابه ثبت کدملی در فیش بانکی مهم عنوان می کند و مطلع بودن اکثر مردم نسبت به اهمیت نوشتن کدپستی را امری بدیهی می داند.

وی درباره دلیل ضرورت نوشتن کدپستی می گوید: درج کدپستی از نوشتن آدرس مقصد، مهم تر است چرا که گاهی تشابهات باعث بروز مشکل و به مقصد نرسیدن مرسوله می شود اما نوشتن کدپستی مانع بروز این مشکلات می شود.

*خطای متصدی و جیب شما


ترابی درباره دلیل اخذ جریمه در صورت درج نکردن کدپستی از مشتریان می گوید: در صورتی که مرسوله کدپستی نداشته باشد و آدرس هم اشتباه باشد این امر باعث تحمیل هزینه هایی به پست می شود به همین دلیل قانون به منظور کاهش هزینه ها این اجازه را به ما داده است تا در صورتی که کسی کدپستی به همراه نداشته باشد، جریمه آن را پرداخت کند. البته این جریمه باید بعد از اطمینان متصدی از همراه نداشتن کدپستی ثبت و اخذ شود و اگر این جریمه بدون یادآوری و تذکر به متقاضی اخذ شده باشد، تخطی صورت گرفته است و متصدی دفتر مربوطه باید پاسخگوی اشتباه خود باشد.

مدیر کل روابط عمومی شرکت پست درباره این گمان که پست به دنبال درآمدزایی از طریق اعمال این جریمه است، تأکید می کند: 4900 ریال مبلغی نیست که پست بخواهد در مظان چنین سوتفاهمی قرار گیرد. پست به دنبال چنین درآمد هایی نیست.

وی در برابر این پرسش که چرا شرکت پست بحث الزامی بودن کدپستی و جریمه شدن مشتریان در صورت درج نکردن آن را به صورت رسانه ای اطلاع رسانی نکرده است، می گوید: از طریق توزیع بروشور و باجه های پست این اطلاع رسانی انجام گرفته است و البته شما رسانه ها نیز باید ما را در اجرای این ماده قانونی کمک کنید.

از نگاه مسئولان پست دریافت 490 تومان مبلغ بسیار ناچیزی است که نمی تواند منبع قابل توجهی برای تامین بخشی از درآمد شرکت پست باشد اما نکته مهم آن است که این پولها در اثر تخطی متصدیان بر خلاف قانون از مردم اخذ می شود که همان پول زور گرفتن از مردم است و اگر حجم مرسولات روزانه و تعداد تخطی های خلاف قانون را به دست بیاوریم ، بی شک دریافتی می تواند به یک درآمد قابل توجه تبدیل شود و اگر قرار باشد هر سازمانی با کمک چنین اشتباهاتی از مردم پول دریافت کند، دیگر نمی توان به جاری بودن عدالت اجتماعی امید چندانی داشت.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: جریمه ، کدپستی ، اداره پست
ارسال به دوستان
مداحی ای اهل حرم میر و علمدار نیامد مجید بنی فاطمه اشک های مان را دریغ نکنیم: چرا بعد از گریه کردن آرام می گیریم؟ ترامپ، نتانیاهو را به قطع رابطه تهدید کرد: «همه از تو خسته شده‌اند» ۹ واقعیت شگفت‌انگیز درباره مغز که هنوز دانشمندان را شگفت‌زده می‌کند راز طول عمر از زبان جراح گوارش: ۹ میوه برتر برای سلامتی نصیحت روسیه به کشورهای عربی: اتحاد علیه ایران اشتباه است ۴۰ قطعه شعر تاسوعایی از شاعران معاصر چربی شکمی و دیابت نوع ۲ قطر: مخالف عوارض ایران بر تنگه هرمز هستیم / خط تماس مستقیم ایران - آمریکا برای تنگه هرمز / ممکن است کشورهای عربی خلیج فارس صندوق 300 میلیارد دلاری ایران را تامین می کنند این شهر خنک ایران مقصد محبوب گردشگران تابستانی شد(+عکس) ترامپ: ایران آماده امتیاز دادن بود، سنا کار را سخت کرد برج تلویزیونی ژیژکف؛ یکی از جالب ترین ها در جهان / سکوی پرتاب موشک نیست! (+تصاویر) آپارتمان مسکونی والا؛ معماری جالب هندسی در قم (+عکس) تصویری از پسر ناصرالدین شاه با لباس سنتی قاجاری اگر این داروها را می‌خورید، مراقب آفتاب باشید