فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۵۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۰۵-۰۷-۱۳۹۳
کد ۳۵۷۶۸۰
انتشار: ۱۴:۰۷ - ۰۵-۰۷-۱۳۹۳

مرگ 157 زن باردار در شش ماهه اول 93

عصر ایران
وی با اشاره به این که در شش ماهه اول سال جاری 157 مورد فوت ثبت شده است، افزود: در سال گذشته 291 مادر در اثر بارداری و زایمان فوت کرده‌اند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت تقویت نظام مراقبت مادران را یکی از برنامه‌های طرح تحول سلامت خواند و گفت: جلوگیری از سزارین‌های بی‌مورد و رسیدن به شاخص مطلوب 25 تا 30 درصد، یکی از اهداف این طرح است.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری در کنگره ملی راهکارهای ارتقای سلامت و کاهش مرگ و میر مادری با اشاره به ماموریت وزارت بهداشت در کاهش مرگ و میر مادران باردار گفت: هرچه یک جامعه عقب مانده‌تر باشد میزان مرگ و میر مادران در اثر بارداری و زایمان بیشتر خواهد بود.

سیاری بر بهبود شیوه زندگی افراد که باعث سلامت جسمی، روانی و اجتماعی می‌شود تاکید کرد و افزود: بهبود سبک زندگی باعث ارتقای کیفیت زندگی افراد و کاهش ابتلا به بیماری‌ها نیز می‌شود.

وی با اشاره به این که در شش ماهه اول سال جاری 157 مورد فوت ثبت شده است، افزود: در سال گذشته 291 مادر در اثر بارداری و زایمان فوت کرده‌اند.

معاون بهداشت اولین عامل مرگ مادران باردار را خونریزی عنوان کرد و گفت: مادر بارداری که کم خونی دارد خطر مرگ آن 8 برابر می‌شود. بنابراین لازم است که همه مادران قرص آهن مصرف کنند.

وی در ادامه افزود: اکلامپسی (فشار خون بالا وابسته به بارداری)، پره اکلامپسی (علاوه بر فشار خون بالا، وجود پروتئین در ادرار، افزایش ناگهانی وزن)، عفونت، بیماری‌های قلبی، آمبولی و بیماری‌های زمینه‌ای به ترتیب دیگر عوامل مرگ در مادران باردار است.

سیاری با اشاره به اینکه مراقبت از مادران باردار در روستاها نسبت به شهر فعال‌تر است، افزود: با فعال کردن خدمات از طریق تغییر ماموریت کارشناس سلامت بهداشت خانواده در روستاها، درصدد هستیم که برای هر 3تا4 هزار نفر یک کارشناس مراقب سلامت که کارشناس آموزش دیده بهداشت خانواده است، در نظر گرفته شود.

معاون بهداشت در ادامه از تقویت نظام مراقبت مادران بویژه در بارداری‌های پرخطر خبر داد و افزود: تقویت برنامه مراقبت مادران، اجرای برنامه سلامت باروری در یک الگوی صحیح، افزایش آگاهی خانواده در مورد عوارض بارداری و زایمان و شیوه برخورد مناسب با آن، افزایش پوشش مراقبت‌های پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان از دیگر برنامه‌های تحول سلامت مادران است.

سیاری در بخش دیگری از سخنان خود، بر جلوگیری از سزارین‌های بی‌مورد و رسیدن به شاخص مطلوب 25 تا 30 درصد تاکید کرد و گفت: بر اساس ثبت سامانه کشوری میزان سزارین در سال گذشته 54 درصد بوده است و در سال 93 میزان سزارین در کشور به 52 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در سال 92 شهر زابل با 21 درصد سزارین، کمترین و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و استان گیلان با 75 درصد سزارین بیشترین میزان سزارین را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون بهداشت در ادامه یکی دیگر از بزرگ‌ترین تحولات برنامه سلامت مادران را توجه به تجهیز و تدارک بیمارستان‌ها به دارو و ملزومات برای فوریت‌های مامایی و زایمان عنوان کرد و گفت: شناسایی به موقع وجلوگیری از تاخیر در تصمیم‌گیری و ارجاع موارد پرخطر، عدم تاخیر در ارائه خدمات درمانی به مادران در بیمارستان‌ها و مراکز زایمانی و بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی از دیگر برنامه‌های تحول سلامت مادران است.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند تیراندازی در کانادا؛ یک افسر پلیس هدف قرار گرفت صهیونیست‌ها بیش از 11 هزار منزل لبنانی را ویران کردند تاریکخانه ساترا به روان جامعه آسیب می‌زند! سفر قالیباف و عراقچی به عمان آرژانتین۲-۰ اتریش/حتی یک دقیقه از آخرین رقص بهترین بازیکن تاریخ را از دست ندهید چرا بازی ایران بلژیک مساوی شد؟