۱۲ مرداد ۱۴۰۴
به روز شده در: ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۰:۱۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۴۵۱۸۵
تعداد نظرات: ۵۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۰-۰۴-۱۳۹۳
کد ۳۴۵۱۸۵
انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۰-۰۴-۱۳۹۳
دولت و شهرداری به توافق رسیدند

کاهش سقف جمعیت؛ کلید کاهش مشکلات تهران

اعضای شورای‌عالی شهرسازی سقف جمعیت‌پذیری شهر تهران را از 12 میلیون و 900 هزار نفر به 10 میلیون و 500 هزار نفر کاهش دادند تا جمعیت تهران در سال 1404 از سقفی که در طرح جامع آمده تجاوز نکند.
عصر ایران؛ علیرضا افشاری- شهردار تهران به تازگی در نشست شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور حاضر شد تا از نقشه‌ای که با مدیریت او در دولت قبل برای تهران طراحی شده بود دفاع کند اما در نهایت اشکالات طرح تفصیلی تهران را پذیرفت.

محمد باقر قالیباف، هفته پیش نیز درهمایش فعالان ساختمانی در قبال نقد وزیر راه ‌و شهرسازی درباره شیوه‌ کسب درآمد درشهرداری تهران موضع منفی نگرفت و عملا آن را پذیرفت.

 اعضای شورای‌عالی شهرسازی سقف جمعیت‌پذیری شهر تهران را از 12 میلیون و 900 هزار نفر- نرخی که در طرح تفصیلی آمده- به 10 میلیون و 500 هزار نفر کاهش دادند تا جمعیت تهران در سال 1404 از همان سقفی که در طرح جامع آمده تجاوز نکند. اعضای این شورا بر این باورند که با اصلاح صورت گرفته در سقف جمعیت‌پذیری شهر تهران، بی‌نظمی‌های ساختمانی در پایتخت را می توان مهار کرد.

 هر چند این کار اقدامی ریشه‌ای برای پاسخ به بسیاری از مشکلات شهر تهران به حساب می آید و چه بسا دیر شده باشد اما اجرای دقیق آن نیز مستلزم نظارت کافی است.

دو هفته قبل ودر هفتم تیر ماه 93 میزان مصرف روزانه آب در تهران به ۳‌ میلیون و ۲۲۵‌ هزار مترمکعب رسید که تا حداکثر توان آبرسانی شبکه‌ پایتخت در هر شبانه‌روز که ۳‌ میلیون و ۳۰۰‌ هزار مترمکعب است، فاصله چندانی ندارد.

 تهران از جمله کلان‌شهرهایی است که دارای تنش آبی اعلام شده و در مرز جیره‌بندی قرار دارد و در صورت افزایش دوباره‌ دمای هوا و مصرف بیش  از الگوی مصرف، احتمالاً مدیریت فشار آب به جیره‌بندی یا قطعی‌های پراکنده منجر خواهد شد.
 
از سوی دیگر، بازگشت آلودگی هوا آن هم در نخستین ماه تابستان در حالی است که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست پیش از این با تاکید بر توزیع بنزین پاک در تهران وضع هوای پایتخت را بهبودیافته توصیف می‌کردند. حالا در شرایطی که تهران بنزین نسبتاً پاک دارد، با وجود 80‌ هزار هکتار کانون ریزگرد که مدت‌هاست به علت خشکسالی و عدم مدیریت بهینه‌ی آب اطراف شهر تهران تشکیل شده‌اند، هوای چندان پاکی ندارد و میزان ذرات معلق در تعدادی از ایستگاه‌های آن حدود ۴ برابر حد مجاز اعلام شده است.
 
شرکت کنترل کیفیت هوا یازدهم تیرماه با اعلام این‌که شاخص کیفیت هوا ۹۰ واحد نسبت به دو روز پیش از آن افزایش داشته، هوای تهران را در وضع «هشدار» اعلام کرد. این در حالی است که روزها به سرعت می‌گذرند و زمستان آلوده سر می رسد.

هر چند پیامد برخی کارها مانند افزایش جمعیت تهران به کندی آشکارمی شود تاثیرات آنها عمیق و درازمدت است و شاهد کم‌آبی، شلوغی آدم و خودرو و ساختمان، و در نتیجه آلودگی هوا و افزایش بیماری‌های مرتبط و حتی  روحی ـ روانی هستیم.

دو نوع کار اما می توان انجام داد:

1- کارهای کوتاه‌مدت. توجیه انجام کارهای کوتاه مدت، اضطراری بودن موضوع است. کارهایی چون  زوج و فرد کردن عبور خودروها و تعطیلی برخی مراکز آموزشی و تغییر ساعات اداری و بهینه کردن سوخت و...

(وقتی گفته می‌شود زوج و فرد کردن عبور خودروها راه‌حلی مقطعی است از این روست که با خارج نکردن خودروهای قدیمی از چرخه مصرف و افزایش رشد جمعیت شهر تهران، تا چند وقت دیگر تعداد خودروها با پلاک زوج یا فرد به تعداد کنونیِ کلِ خودروها خواهد رسید و احتمالاً در آن‌زمان شاهد طرح‌هایی مانند «تردد خودروهایی که پلاک‌شان به عدد 3 ختم می‌شود در روز سه‌شنبه مجاز است» خواهیم شد!)

2-کارهای اصولی و بااهمیتِ درازمدت؛ مهم‌ترین کاردر این زمینه تلاش برای کند کردن روندِ افزایشی نرخ جمعیت تهران و پیرامون و بالا بردن اشتغال و کیفیت زندگی در شهرهای دیگر است. تمرکز جمعیتی بیش از گنجایش در یک شهر، مادرِ همه  مشکلاتِ بعدی است و این مهم‌ترین موضوع مغفول برای تهران در این سال‌ها بوده است.
 
در یک دهه‌ گذشته جمعیت شهر تهران در هر چهارسو با شهرک‌سازی‌های گسترده و برج‌سازی‌های بسیار به شدت افزایش پیدا کرده است. شهرک‌سازی‌هایی که بی‌توجه به منابع محدود آب صورت پذیرفته و برج‌سازی‌هایی که در برابر جریان هوا قرار گرفته است.
 
حتی اگر به ‌فرض همه‌ درآمدِ حاصل از فروشِ تراکم و افزایش ساخت‌وساز صرفِ گسترشِ راه و پل‌ و پارک‌ در شهر شود باز  منطقی نیست چون از سوی دیگر به ترافیک و کمبود آب و آلودگی هوا دامن می‌زند.

البته این نکته را نباید از یاد برد که بخش بزرگی از ساخت ‌وسازهای مسکونیِ گسترده در شهر تهران کار شهرداری نیست و به نهادهای حکومتی یا وزارتخانه‌های دولتی،به‌ ویژه در دولت قبل، مربوط می‌شود. در این صورت نیز باز شهرداری مجوز می دهد و اگر هم تحت فشار این کار را می کند باید از طریق شبکه گسترده رسانه ای که در اختیار دارد  به مردم اطلاع دهد. 
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۶۸
غیر قابل انتشار: ۲۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
346
129
اگر دانشگاههای تهران دانشجوی شهرستانی نگیرند خودبه خود جمعیت کاهش پیدا می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
دانشگاه های تهران با پول تهرانی ها ساخته شده یا استاداش همه تهرانی هستند؟دولتی ها بودجه ها را در ادارات شهرستانها صرف کنند تا کسی مجبور نشه بیاد تهران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
اگه امکانات به شهرهای دیگر یکسان بدهند آن وقت کسی برای کار و امکانات بیشتر پایش به تهران باز نخواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
اگر دانشگاههاي تهران به ساير شهرها انتقال پيدا كنند هم از جمعيت تهران كاسته مي شود و هم عدالت آموزشي رعايت مي شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
اگه تو فاصله 500 کیلومتری شهر من هم دانشگاهی مثل دانشگاه های تهران بود، دیوانه نبودم خودمو آواره بدترین شهری که تا حالا دیدم کنم.
lمحمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
بیخیال بابا...
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
استاد 60% بودجه و امکانات مملکت به نوعی در تهران در حال گردش ... من شهرستانی در پی حق برخورداری از یک زندگی بهتر میام تهران، در سم که تموم شد می دونم تو شهرم هیچ خبری نیس خب میمونم...چون نا آشنام باید بیشتر زحمت بکشم اما کمتر در می آرم...بعدشم خونه ی دوغوز آباد تو میشه خدا تومن... طلبکارم هستی!!!؟؟؟
یه محصل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
آقای ناشناس محترم .مگه ما شهرستانی ها چه گناهی کردیم که نبایدتوی بهترین دانشگاه هذپای کشور درس بخونیم.
بهتره یه کم فکر کنی بعدحرف بزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
آفرین این هوشمندانه ترین نظری بود که تو زندگیم دیدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
در صورتی که دانشگاه های تهران رو به شهرستان ها منتقل کنند موافقم
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
پس ما کجا درس بخونیم؟؟؟
اول باید بیان به دانشگاهای شهرستانی برسن بعد. نمیشه که همه امکانات مال تهرانیا باشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
چه ربطی داشت , حالا مثلا دانشگاههای تهرون چقدر ظرفیت میگیره که بخواد برای تهرون مشکل ساز بشه؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
بعد این همه دانشجوی با استعداد شهرستانی چند سال دیگه زیردست نخبه هایی مثل شما باشن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
اگر هم اساتید شهرستانی جذب نکنند خود به خود دانشگاهی نمیماند تا دانشجوی شهرستانی بگیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
همچنين استخدام (بويژه در دستگاه‌هاى دولتى استانى) و سرباز (لااقل از استان‌هاى همجوار اعزام شوند).
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
ناشناس عزیز این گفته شما زمانی میسر است که دیگر دانشگاهها در شهرستانها را هم به سطح دانشگاههای تهران از نظرکمی و کیمفی ارتقاع دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
گل بود و به سبزه هم آراسته شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
بله فقط شماها برید شریف و تهران و امیرکبیر و ...
خاک عالم تو سرت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
این مطلب یه واقعیته که چتدتا از فامیلهای ما هم با هاش درگیرند.به طوری که با وجود تمام شدن درسشان در دانشگاه ازاد به هیچ وجه حاضر به برگشت نیستند.درصورتی کار هم برایشان در شهرمان هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
اصلا دانشگاهها را از تهران خارج کنیم
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
10
217
یکی از دوستان میگفت ما مردم تهران سحر شده ایم و هرچه آلودگی و فشار و شلوغی بیشتر بشه، بازم فکر میکنیم تو بهترین نقطه کشور زندگی میکنیم و کلی هم کلاس میزاریم که تهرانی هستیم!! واقعا راست میگفت.. یک سر بیان شهرای خلوت ببینین ملت چه زندگی ها میکنن .. درسته درامد پایینه ولی عوضش خرج، استرس و شلوغی، اعصاب خوردی و مشکلات عاطفی هم خیلی کمتره .. تازه امکانات شهری هم به نسبت جمعیت بیشتر از تهرانه والا.. خواهرزادم رفته یه مهدکودک داقون توی تهران پارس ماهی 600 هزار میده بعد ما توی شهرستان به بهترین مهد ماهی 60 تومن مدیم کلی هم راضی تر هستیم ...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
ما که از خدامونه شما راضی باشین و نیاین تهران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
اگه یه نفر تو شهرستان سکته کنه بیمارستان درست حسابی هست؟ مدرسه درست حسابی هست؟مترو اتوبوس امکانات تهران هست؟
شهرستانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
عزیز من
دلیل هجوم و ماندن مردم در تهران هزینه کردن تمام هزینه مملکت در تهران و نبود امکانات،شغل و دیگر مایحتاج زندگی در شهرهای دیگر است.
تا زمانی که دولتمردان ما از خودشان شروع نکنند درست نمی شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
محسن جون من یه شهرستانیم ( شمالی) که تو تهران درس خوندم .من ارزو دارم برگردم شمال اما از کجا نون در بیارم شکممو سیر کنم؟ خیر سرم منو شوهرم مهندسیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
1
103
اگربرنامه شهرهای پرجمعیت جهان نظیرنیویورک وپکن وکوالالامپورالگوقراربگیرد دیگرلزومی به تغیییرات سلیقه ای درزمانهای مختلف صورت نمی گیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
ما باید از مردمشون الگو بگیریم نه از شهرهاشون!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
جمعيت پايتخت آمريكا چند نفره؟
ببينم معلوماتت چقدره؟
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
8
204
امکانات تهران درهیچ شهرایران نیست باتوزیع عادلانه امکانات جمعیت ان نیزکاهش می یابد به دلیل تمرکزامکانات درتهران جمعیت بیشترمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
تمامی امکانات در کنار انواع آلودگی ها و کمبود منابع طبیعی دو کفه ترازوست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
1
45
چه ساز و کاری برای کنترل این روند وجود دارد؟
برنامه ها برای حفظ این میزان جمعیت چیست؟
یک تهرانی اصیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
47
117
خدا لعنت کند باعث و بانی این شلوغی تهران اونهمه باغ و خانه های زیبا برای پول کوبیدن و کردن برج تا از شهرستان بیان تهران بگن ما برج نشینیم
پاسخ ها
یک شهرستانی اصیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
آخه آقای اصیلی که به تهرانی بودنت مینازی
یک شهرستانی آرزوی اومدن به شهر شما رو نداره گلم
متاسفانه تمام امکانات تو اینجا متمرکزه، ملت مجبورن بیان اینجا.
در ضمن تهرانی بودن افتخار نیست جناب.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
تهرانی اصیل؟!؟!؟ کلا تا 200 سال پیش تهران یک ده بود عزیز من!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
اصیل یعنی چند سال؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
اصیل ینی باباش سربازی افتاده تهران بعد همونجا مونده اینم اونجا بدنیا اومده
mm2
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
ای تهرانی اصیل میشه بگید کار شما چیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
اصيل يعني بيشتر از 15 سال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
6 نسل تهرانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
می خواستید همه امکانات را برای خودتون نخواید.
farhang
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
ببشخید، اشتباه منفی دادم. صد در صد موافقم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
144
15
سلام : یک پیشنهاد !!!!! وزارت مسکن و شهر سازی همت کند البته نه بااین وزیر چون اینکاره نیست !!! در مسیر جاده تهران شمال دو یا سه شهرک مثل شهرک اکباتان البته با متراژ زیر بنای هر آپارتمان کمتر از 90 متر مربع احداث کند و بشرط اینکه کلیه بازنشستگان تهرانی !!خانه مسکونی خود را به فرزندان خود واگذار کنند که در تهران کاسبند و سر کار!! و یا بدهند اجاره تحت نظر !! بازنشستگان بروند در آن شهرکها برای باقی عمر هوا خوری البته با شرط ها و شرط ها !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
شما فامیلاتون تو کره شمالی نیستن؟
شهزستانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
سلام
خودت تنهایی به این نتیجه رسیدی؟
فراقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
1
8
کارخانجات خودروسازی را از تهران خارج کنید حداقل یک میلیون از جمعیت تهران کاسته می شود.
shiraz
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
0
7
تا وقتی نصف بودجه مملکت رو خرج 1 شهر می کنید، همین آش و همین کاسه
یحیی پدرامیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
0
8
من از خدامه که برم شهرستان خودمون. ولی فقط تهران کار دارم. اگر امکانات توزیع میشد مگه مریض بودم بمونم تو شهر غربت.

در مورد ادامه تحصیل هم همینطوره. شما دانشگاه در حد شریف رو تو پنج تا شهر بزرگ بساز ببین باز هم دانشجوها میان تهران؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
0
4
راه کاهش جمعیت تهران ایجاد شغل در شهرستان ها است چون که اگر شهرداری تراکم هم در تهران نفروشد جمعیت در حاشیه تهران تمرکز می یابد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
0
4
تا زمانی کار کرد تهران بازار و در آمد است جذب جمعیت را نمی توان از آن گرفت کار کرد تهران تا عوض نشود و یا به شهرهای دیگر منتقل نشود این روند ادامه دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
0
6
بودجه و آبادانی و امکانات را عادلانه توزیع کنید خود بخود جمعیت توزیع خواهد شد
شاهکار
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
2
5
من نمیدونم وزارت نفت و زیر مجموعه ش تو تهران چیکار میکنند؟ با باقی وزارت خونه ها کاری ندارم، ولی از وزارت متبوع خودم که خبر دارم میتونم بگم هیچ توجیهی برای بودن هیچکدام از شرکت های نفتی تو تهران نیست! هر کدومشون رو بفرستن یه شهری تا هم تراکم تهران- ولو به اندازه تعداد نفرات خانواده های این افراد- کمتر بشه و هم شهرهای دیگه به رونقشون اضافه بشه.
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
2
48
مهمترین مشکل پایتخت ما بی فرهنگیه( البته فرهنگ درست استفاده کردن از لوازم نقلیه، آّب و ...). موقعی که تو تهران پول رو به صورت قلمبه گیر میارن به صورت قلمبه نیز خرج میکنن و عقده ها رو به راحتی به باد میدن... .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
4
5
باید جلوی مهاجرت به تهران را گرفت. دانشجو در شهر خودش درس بخواند یا اینکه بعد اتمام درس باید به شهرش بازگردد تهران داره می ترکه گنجایش نداره
شیطون
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
2
8
پس تکلیف وازکتمی چی میشه؟ ؟ ؟
پويا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
0
5
تنها راه، انتقال شركتهاي خودرو ساز به استانهاي ديگر است با اين كار با تمام مشاغل مرتبط حدوداً دو تا سه ميليون نفر جمعيت كم ميشوند در ضمن كارهاي خدماتي نيز سير نزولي به خود ميگيرد و مهاجرت بالعكس خواهد شد و هر ننه قمري با پولش راه نيمافته بياد تهران ساخت و ساز و كاسبي...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
1
6
جمعیت اگر قراره متخصص, متعهد, متقی و اندیشمند و قوی بار بیاد یک میلیاردش کمه ولی اگر قرار مثل علف هرز بار بیاد یک میلیونش هم زیاده.
hamid
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
0
5
تمام امكانات در تهران تجميع شده آنوقت توقع داريد تهران شلوغ نشود ، واقعا اين مطلب ساده نمي توانيد تشخيص دهيد امروزه مردم ارمان بايد راهي تهران شوند چرا چون بهترين دكترها در تهران هستند براي شغل بايد راهي تهران شوند چرا، چرا به شهرستانها نمي رسيد و در شهرستان شغل ايجاد نمي كنيد و امكانات نمي دهيد ؛ مگر مردم ديوانه هستند كه بيايند تهران .با تشكراز عصر ايرانكه مشگلات را پيگيري ميكند خواهشا چاپ كنيد
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
0
6
تا زمانی تمام امکانات برای تهرانه وضعیت مهاجرت به تهران هم سامان نمی گیره.تهران شده عین فوتبال که تمام بودجه ورزشی را داره جذب میکنه وبقیه رشته های ورزشی داره نابود میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
3
2
- دانشگاههای آزاد و دولتی را به تدریج از تهران خارج کنید
- ادارات اقماری و متمرکز در شهرهای هدف ایجاد کنید
- آب تهران را جیره بندی کنید
- قیمت مصالح را در تهران 10 درصد بیشتر از شهرستانها کنید
- مالیات را در تهران افزایش دهید
- به کسانی که از تهران به شهرستانها مهاجرت میکنند وام دهید

جمعیت تهران از نصف هم کمتر خواهد شد
زندگی شخصی پپ گواردیولا در آستانه بحران؛ نگرانی‌ها از تاثیر بر منچسترسیتی معاون وزیر خارجه: واکنش ایران به فعال‌شدن «اسنپ بک» قاطع است/ مستندسازی خسارات جنگ ۱۲روزه تقریباً به پایان رسیده و گزارش آن آماده است انتقاد از خرید جدید استقلال؛ آیا آسانی یک ریسک بزرگ است؟ تماشاگران زخم، وارثان شرم/ غزه می‌سوزد و ما لایک می‌کنیم بازگشت درگیری‌ها به السویداء سوریه وزارت خارجه آمریکا: باب دیپلماسی رو به ایران باز است پایان کار فرشاد احمدزاده در پرسپولیس؛ هاشمیان روی نام او خط کشید تصویب حذف ۴ صفر از پول ملی در کمیسیون اقتصادی مجلس اسرائیل: رسیدگی به پرونده های دعوا در پناهگاه ها در زمان جنگ 12 روزه با ایران  ۵ مشابهت وزارت صمت دولت پزشکیان و وزارت صمت دولت احمدی‌نژاد  تنبیه داوران کم‌کار در لیگ برتر؛ معدل کمتر از ۸ به معنای سقوط به دسته پایین‌تر است پیرپسر؛ جدال عشق و نفرت استقلال خوزستان در تهران؛ غدیر اهواز زیر کشت می‌رود غیبت موجه؛ جست‌وجویی بی‌سرانجام در برهوت روایت اهدای دان یک تکواندو به دو مجری تلویزیون در مراسم بزرگداشت شهدا