فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۴۱۰۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۸ - ۲۶-۰۳-۱۳۹۳
کد ۳۴۱۰۴۸
انتشار: ۲۰:۲۸ - ۲۶-۰۳-۱۳۹۳

ايران در قطب جنوب پايگاه تحقيقاتي ايجاد مي کند

رئیس پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی کشور از عزم جدی این پژوهشگاه برای راه اندازی پایگاه تحقیقاتی اقیانوس شناسی کشور در قطب جنوب با همکاری وزارت علوم و فناوری خبر داد و گفت: این پروژه در دستور کار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران (مانا) ،دکتر وحید چگینی اظهار داشت : به منظور ایجاد پایگاه تحقیقاتی اقیانوس شناسی در قطب جنوب، کارگروه تخصصی شامل شورای عالی اقیانوس شناسی ،شورای عالی صنایع دریایی، کمیته ملی اقیانوس شناسی ، اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهش ساحلی و دریایی و شبکه ملی پژوهش و فناوری اقیانوس شناسی تشکیل شده است.

چگینی خاطرنشان کرد: این کارگروه که با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم و فناوری برگزار می شود، ضرورت تشکیل پایگاه تحقیقاتی اقیانوس شناسی ایران در قطب جنوب را بررسی می کند.
به گفته وی، طرح کلی تشکیل پایگاه تحقیقاتی اقیانوس شناسی ایران در قطب جنوب در حال اصلاح است که پس از تکمیل نهایی برای تصویب در هیات دولت به وزیر علوم تقدیم خواهد شد.

این مقام مسئول در پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی کشور در ادامه به اعزام نیرو به قطب جنوب برای تربیت نیروهای متخصص در زمینه اقیانوس شناسی اشاره کرد و گفت: این امر در دستور کار پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه به منظور اعزام نیرو به قطب جنوب ابتدا باید عضو نهاد بین المللی مخصوصی باشیم ، گفت : برای این امر ابتدا باید به عنوان عضو غیر رسمی وارد این نهاد شویم و سپس تقاضای عضویت رسمی دهیم، قصد داریم افراد مختلف را با رشته های متفاوت برای تحقیق در دوره های سه یا شش ماهه به قطب جنوب اعزام کنیم.

وی با بیان اینکه هزینه اعزام نیرو به قطب جنوب بسیار بالا است، تصریح کرد : بخشی از اعتبارات لازم برای این امر با حمایت جامعه جهانی و در کمیسیون بین الدول اقیانوس شناسی تامین می شود.

رئیس پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوسی گفت : در آینده نزدیک دو نفر از اعضای هیات علمی موسسه ملی اقیانوس شناسی برای نخستین بار در کشور، به قطب جنوب اعزام می شوند.
وی با اشاره به اینکه عزم جدی برای ایجاد پایگاه تحقیقاتی اقیانوس شناسی ایران در قطب جنوب وجود دارد،خاطرنشان کرد: برای این امر طبق عرف بین الملل باید حداقل سه سال نیروهای کارشناس کشور،برای کسب تجربه مانند عادت به شرایط آب و هوایی و آشنایی با چگونگی ایجاد پایگاه در قطب جنوب حضور داشته باشند.

دکتر چگینی با بیان اینکه حداقل اعتبار لازم برای ایجاد پایگاه اقیانوس شناسی ایران در قطب جنوب،200 میلیارد تومان برآورد شده است، تصریح کرد: از آنجا که برای نخستین بار است که کشور ما در سرزمین دور اقدام به ایجاد پایگاه علمی می کند،انتظار می رود این طرح راهبردی در هیات دولت مصوب شود ؛ چرا که شاید دیگر چنین شرایطی برای این اقدام بزرگ بین المللی فراهم نشود.

رئیس پژوهشگاه ملی علوم جوی و اقیانوس شناسی تاکید کرد: بدون شک با راه اندازی پایگاه تحقیقاتی اقیانوس شناسی ایران در قطب جنوب ، شایستگی علمی کارشناسان ایرانی بیش از پیش به جهانیان معرفی خواهد شد.
برچسب ها: قطب جنوب
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
غیر قابل انتشار:
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
3
10
یوز پلنگ ایرانی و بقیه حیات وحش ایران را تکثیر کنیم ، با دویست میلیارد تومان ، حیات وحش بیمه میشوند ، قطب حنوب کاری به ما نداره عزیزان علوم تحقیقات و فناوری
ایران ۰ - ۳ آمریکا/ طلسم باخت‌های تیم ملی والیبال شکسته نشد روز عاشورا در لرستان (عکس) ادعای نتانیاهو: ما هنوز وظایفی داریم که باید در ایران انجام شود/ از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد فرانسه چند راکتور هسته‌ای را از مدار خارج کرد شیخ نعیم قاسم: صبر ما معادلات را تغییر می‌دهد انگلیس ۳۸۰ میلیون دلار برای تامین سوخت هسته‌ای و کمک به اوکراین اختصاص می‌دهد نحوه ثبت اعتراض به احکام مستمری و دریافت غیرحضوری فیش حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی هدف قرار گرفتن یک کشتی در جنوب شرق عمان وزارت دفاع عراق: انفجاری در انبار مهمات الحشد الشعبی رخ داده   از اتاقی ۹ متری تا باشگاهی برای رویاها؛ روایتی از 16 سالگی « کتابخانه روستایی فاطمه‌ها» معاون ترامپ: یادداشت تفاهم با ایران جلوی افزایش اختلاف ها را می گیرد رهبر انصارالله: حضور اسرائیل در سومالی‌لند را تحمل نمی‌کنیم پیام تسلیت و ابراز همدردی پزشکیان با دولت و ملت ونزوئلا در پی زلزله اخیر  مفقود شدن بیش از 21 هزار نفر در پی زلزله‌های ویرانگر ونزوئلا دمای هوا در استان بوشهر به مرز ۵۰ درجه رسید