کد خبر ۳۳۶۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۲ - ۳۰-۰۲-۱۳۹۳
کد ۳۳۶۹۱۶
انتشار: ۱۷:۲۲ - ۳۰-۰۲-۱۳۹۳

برنج‌های وارداتی در انبارها سمی می‌شوند

عصر ایران
نگهداری بیش از اندازه برنج در انبار نتیجه ای جز آلوده شدن برنج را ندارد ضمن اینکه یکی از دلایل اعلام آلودگی برنج های واردتی نیزحتی اگر خود برنج آلوده نباشد می تواند نگهداری بیش از حد در انبار باشد.
رییس انجمن برنجکاران با اشاره به اینکه سرانه مصرف سالیانه برنج هر ایرانی 36 کیلوگرم است، گفت: در حال حاضر یک میلیون 400 هزار تن برنج مازاد بر نیاز وارد کشور می شود که با تلنبار شدن در انبارهای غیر فنی، آلوده به سموم مختلف و فلاتوکسین شده و تبدیل به برنج آلوده و مسموم می‌شوند.

به گزارش ایلنا، جمیل علیزاده شایق رییس انجمن برنجکاران در خصوص وضعیت برنج های وارداتی و تداوم این روند گفت: آمار دقیق سه ماهه اول واردات سال جاری هنوز مشخص نیست اما سال گذشته ۲ میلیون تن واردات داشتیم که بیش از نیاز کشور بود و همچنان کسی پاسخگو نیست.

واردات برنج ادامه دارد

وی میزان تولید برنج را در داخل کشور ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: طبق آمار وزارت بهداشت هر ایرانی روزانه ۹۸ گرم برنج مصرف می کند که بطور متوسط سرانه مصرف در ماه حدود ۳ کیلو و بطور سالیانه ۳۶ کیلوگرم می شود که با این محاسبه تولید داخل تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارتن کسری دارد اما با احتساب ۲ میلیون برنج وارداتی باضافه تولید داخل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن برنج مازاد است.

علیزاده مبدا واردات برنج را عمدتا از هند و سپس پاکستان و تا حدی تایلند و ویتنام عنوان کرد و افزود: معلوم نیست برای مازاد برنج چه اتفاقی می افتد زیرا نهایتا تا یکسال می تواند در انبار ها نگهداری شود در حالی که انبارهای کشور فنی نیستند و توان نگهداری طولانی مدت برنج را ندارند.

برنج های وارداتی مازاد در انبار ها سمی می شوند


وی گفت: نگهداری بیش از اندازه برنج در انبار نتیجه ای جز آلوده شدن برنج را ندارد ضمن اینکه یکی از دلایل اعلام آلودگی برنج های واردتی نیزحتی اگر خود برنج آلوده نباشد می تواند نگهداری بیش از حد در انبار باشد.

رییس انجمن برنجکاران افزود: با توجه به اینکه انبارهای کشور فنی نیست مجبورند انبار ها را بر علیه موش و آفات سم پاشی و یا ضد عفونی کنند ضمن اینکه در نگهداری طولانی مدت نیز خطرات رطوبت و آفلاتوکسین وجود داشته و برنج را آلوده می کند.

کم آبی، برنج ایرانی را تهدید می کند


وی در خصوص کشت امسال برنج نیز گفت: امسال خطر کم آبی برنج ایرانی را تهدید می کند بطوری که شالیکاران در سواحل گیلان و مازندران و استان گلستان با کمبود آب برای آبیاری مزارع مواجهند.

علیزاده افزود: اگر در خرداد ماه بارندگی خوبی نداشته باشیم بخشی از شالیزار ها خشک می شوند و این در حالی است که وزارت نیرو هم برنامه ای برای آبرسانی به مزارع شمالی کشور ندارد.

وی گفت: در دهه های گذشته با ایجاد آب بند و جمع آوری آب های سرگردان اقدام به پرورش ماهی و اردک می کردند و در زمان کشت نیز در صورت کمبود بارندگی از این آب برای آبیاری شالیزار ها استفاده می کردند اما الان فقط منتظر بارش​های جوی یا بدنبال سدسازی هستند که قطعا این اقدام سرانجامی جز اتفاقی که برای دریاچه ارومیه و بختگان افتاد نخواهد داشت.
برچسب ها: برنج ، مسموم ، وارداتی
ارسال به دوستان
۳ دلیل رایج برای افت فشار لاستیک (و نحوه تشخیص آن‌ها) «دختران قاجاری در کلاس درس»؛ 130 سال قبل (عکس) عراقچی: تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد/ برخی پول های مسدود شده آزاد شدند / طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد معمای نام‌گذاری خودروهای مرسدس‌ بنز؛ هر حرف و عدد چه معنایی دارد؟ چوب گلف بوگاتی معرفی شد / تبدیل زمین گلف به پیست مسابقه (+عکس) چرا بعضی‌ها بعد از نوشیدن قهوه آرام می‌شوند و بعضی مضطرب؟ قراردادی که ایلان ماسک را نجات داد؛ کدام کشور آسیایی ناجی «اسپیس‌ایکس»‌ شد؟ چرا جنگنده اف ۳۵ موشک‌هایش را درون بدنه خود پنهان می‌کند؟ ایران قدیم؛ تصویری از یک «درویش خوش‌قیافه» در دوران قاجار مغز ما چگونه همزمان به دو زبان صحبت می‌کند؟ برندهای خودرویی با کمترین مشکل گزارش شده از سوی خریداران در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) درخشش بیرانوند در جام جهانی؛ بهترین بازیکن زمین شد تیزبین ها مچ این ماهی پنهان کار را بگیرند! / رکورد 10 ثانیه رکوردداران حبس نفس با حضور یک قهرمان برهنه! (اینفوگرافیک) رقابت در عصر هوش مصنوعی: چه کسانی برنده خواهند بود؟