فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۳۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۳-۰۲-۱۳۹۳
کد ۳۳۲۱۳۸
انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۳-۰۲-۱۳۹۳

تغذیه نامناسب، دلیل مرگ یک‌سوم ایرانیان

عصر ایران
تاکنون سلامت و امنیت غذایی را فقط به صورت سنتی نظارت کرده‌ایم اما مسائل مهمتری اکنون وجود دارد که با پیشرفت‌های فناوری و افزایش آگاهی مردم جهت نظارت‌ها تغییر کرده است و به سمت عاری بودن از آلودگی رفته است.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بیش از یک‌سوم مرگ و میرها در ایران، به دلیل بیماری‌های قلبی و سرطان است که عمدتاً به شیوه زندگی و نوع تغذیه وابسته است و اکنون سیر صعودی دارد.

به گزارش فارس، رسول دیناروند در مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ یکی از دغدغه‌های جدی مردم بحث سلامت و امنیت است و معمولاً در اولویت‌های اول تا سوم قرار دارد. در کشور ما نیز با فراز و نشیب‌هایی که این اولویت‌ها داشته این دغدغه وجود دارد و متولیان متعددی در این عرصه فعالیت کردند اما در بخش سلامت تولیت امر بر عهده وزارت بهداشت است.

دیناروند گفت:‌ تاکنون سلامت و امنیت غذایی را فقط به صورت سنتی نظارت کرده‌ایم اما مسائل مهمتری اکنون وجود دارد که با پیشرفت‌های فناوری و افزایش آگاهی مردم جهت نظارت‌ها تغییر کرده است و به سمت عاری بودن از آلودگی رفته است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ وزارت بهداشت موظف است به ابعاد سلامت و امنیت غذایی رسیدگی کند چرا که بیش از یک سوم مرگ و میرها به دلیل بیماری‌های قلبی و سرطان است که عمدتاً به شیوه زندگی و نوع تغذیه وابسته است و اکنون سیر صعودی دارد.

وی ادامه داد: نزولی کردن مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر کاری است که در دنیا انجام شده است و کشورها توانسته‌اند آن را متوقف کنند اما ما به آن حد نرسیده‌ایم در حالی که از وظایف وزارت بهداشت متوقف کردن آن است.

وی افزود: بیش از 40 درصد مردم اضافه وزن دارند. میانگین کالری دریافتی روزانه مردم 2800 است در حالی که میانگین آن باید 2400 باشد و این رقم کفایت می‌کند.

وی افزود: کمتر از 4 درصد مردم کالری کمتری دریافت می‌کنند که مشکلات ناشی از دریافت کم غذا در گذشته 15 درصد بوده است.

وی افزود: از 8 سال پیش سیاست‌های سلامت‌محور و اعطای نشان ایمنی آغاز شد تا از محصولات سلامت‌محور حمایت کند و بر غذاهایی که نگران سلامت آنها هستیم نظارت بیشتری شود.

دیناروند گفت: کاهش مصرف نمک، اسیدهای چرب و اشباع، کاهش قند و شکر به مواد غذایی از اولویت‌هایی است که پیگیری می‌شود و اگر آن را به حد مطلوب برسانیم سیر صعودی افزایش بیماری‌های وابسته به قلب را که سلامت را تهدید می‌کند می‌توانیم متوقف کنیم.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: تغذیه ، مرگ ، ایران ، سلامت
ارسال به دوستان
سیب هستید یا گلابی؟ ؛ شکل بدن شما چه چیزی درباره سلامتی‌تان می‌گوید؟ تاثیر شگفت‌آور یک ویتامین رایج بر یکی از کشنده‌ترین سرطان‌های مغز انگلیس ۰-۰ غنا؛ سد دفاعی کی‌روش برابر ماشین موقعیت‌سازی سه‌شیرها کپسول زمان ۷۰۰هزار ساله؛ مدفوع سنجاب‌های کانادا اسرار حیات عصر یخبدان را آشکار کرد قلب خود را با این ماده مغذی بیمه کنید دختری از ایل شاهسون با لباس‌های سنتی در دوران قاجار(عکس) ۵ چهره ماندگار که راه زنان را به دنیای مهندسی گشودند(+عکس) از جنرال موتورز تا فورد؛ برندهایی که خودروهای نظامی را برای ارتش آمریکا ساختند(+عکس) حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود گروسی: ایده‌ای درباره محل احتمالی مواد غنی سازی شده داریم/ اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است