کد خبر ۳۲۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۲۸-۱۱-۱۳۹۲
کد ۳۲۱۳۰۶
انتشار: ۰۸:۰۹ - ۲۸-۱۱-۱۳۹۲

برچسب‌های هشدار، این‌بار برای نوشابه‌ها

عصر ایران
علاوه بر این، در سال 2012 میلادی نیز «مایکل بلومبرگ»، شهردار وقت نیویورک‌سیتی با اعمال ممنوعیت فروش نوشابه‌های گازدار در رستوران‌ها تلاش کرد این نوشیدنی‌های سرشار از قند را از رستوران‌ها دور کند تا حجم قندی که ساکنان نیویورک مصرف می‌کنند، کاهش یابد.

مسئولان بهداشت و سلامت ایالت «کالیفرنیا» از اجرای طرح جدیدی خبر دادند که به موجب آن کارخانجات تولیدکننده نوشابه‌های گازدار باید روی محصولات خود برچسب‌های هشدار در مورد دیابت، چاقی و پوسیدگی دندان بچسبانند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه «هاروارد» از هر سه آمریکاییِ بالغ دو نفر به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند و این مسئله به طور میانگین 190 میلیارد دلار هزینه بر نظام بهداشتی دولت آمریکا تحمیل می‌کند.

در سال 2005 میلادی، دولت محلیِ کالیفرنیا فروش تنقلات را در مدارس این ایالت ممنوع کرد و همچنان در تلاش است تا با معضل چاقی در کودکان مبارزه کند. با این حال اتحادیه تولیدکنندگان نوشابه در آمریکا با این طرح مخالفت کرده و مدعی شدند این تصور که مصرف نوشابه‌های گازدار عامل صرف افزایش وزن است، صحت ندارد چرا که تنها 4 درصد از میانگین کالری موجود در رژیم غذایی مردم آمریکا به طور مستقیم از طریق مصرف نوشابه‌های گازدار وارد بدن آنها می‌شود. حتی در صورتی که این ادعا هم درست باشد، نوشابه‌های گازدار بر خلاف سایر خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های قندی هیچ ارزش غذایی دیگری ندارند.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال دیلی، در عین حال سایر کشورها نیز طرح‌هایی را برای ممنوعیت مصرف این نوشیدنی‌های پُرکالری اجرا کرده‌اند. اوایل سال جاری میلادی (2014)، مکزیک با هدف مبارزه با چاقیِ بی‌سابقه و رو به رشد که 32 درصد از جمعیت این کشور را درگیر کرده،‌ اقدام به وضع مالیات بر فروش نوشابه‌های گازدار کرد.

بنابر آماری که انستیتو ملی بهداشت عمومی مکزیک اعلام کرد از جمعیت 118 میلیون نفری مکزیک، هر نفر سالانه 163 لیتر نوشابه گازدار مصرف می‌کند که این رقم معادل نیم لیتر در روز است. در صورت وضع مالیات 10 درصدی، این رقم به سالانه 141 لیتر کاهش خواهد یافت و این اقدام به پیشگیری از بیش از 630 هزار مورد جدید ابتلا به دیابت منجر خواهد شد.

علاوه بر این، در سال 2012 میلادی نیز «مایکل بلومبرگ»، شهردار وقت نیویورک‌سیتی با اعمال ممنوعیت فروش نوشابه‌های گازدار در رستوران‌ها تلاش کرد این نوشیدنی‌های سرشار از قند را از رستوران‌ها دور کند تا حجم قندی که ساکنان نیویورک مصرف می‌کنند، کاهش یابد. اما در سال 2013 میلادی این اقدام با فرجام‌خواهی فروشندگان نوشابه‌های گازدار موقتا تعلیق شد تا مجددا در سال جاری این پرونده بازنگری شود.

اما حقیقت پشت پرده‌ی نوشابه‌های گازدار چیست؟ بنابر اعلام مجله آمریکایی «تغذیه بالینی»، افرادی که روزانه بیش از یک لیوان نوشابه گازدار می‌نوشند به طور جدی در معرض خطر سکته هستند. مصرف بیش از اندازه این نوشابه‌ها نه تنها منجر به چاقی می‌شود بلکه حتی یک لیوان نوشابه‌ در روز هم می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

ارسال به دوستان
چرا بعضی‌ها بعد از نوشیدن قهوه آرام می‌شوند و بعضی مضطرب؟ قراردادی که ایلان ماسک را نجات داد؛ کدام کشور آسیایی ناجی «اسپیس‌ایکس»‌ شد؟ چرا جنگنده اف ۳۵ موشک‌هایش را درون بدنه خود پنهان می‌کند؟ ایران قدیم؛ تصویری از یک «درویش خوش‌قیافه» در دوران قاجار مغز ما چگونه همزمان به دو زبان صحبت می‌کند؟ برندهای خودرویی با کمترین مشکل گزارش شده از سوی خریداران در سال ۲۰۲۶ (+ اینفوگرافیک) درخشش بیرانوند در جام جهانی؛ بهترین بازیکن زمین شد تیزبین ها مچ این ماهی پنهان کار را بگیرند! / رکورد 10 ثانیه رکوردداران حبس نفس با حضور یک قهرمان برهنه! (اینفوگرافیک) رقابت در عصر هوش مصنوعی: چه کسانی برنده خواهند بود؟ استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین برای تخمین هزینه پروژه های صنعتی آموزش زبان انگلیسی به سبک عصر ایران / درس پنجاه و شش واکنش نتانیاهو به شایعات تاثیرپذیری از دونالد ترامپ وقوع انفجار در تاسیسات گاز مایع راس لفان قطر گل آفساید طارمی؛ هیجان در نیمه نخست جدال ایران و بلژیک