فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۰۴۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۷-۰۸-۱۳۹۲
کد ۳۰۴۶۳۵
انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۷-۰۸-۱۳۹۲

کشف یک آتشفشان زیر یخ های قطب جنوب

دانشمندان درحال بررسی یخ قطب جنوب برای تحقیقات خود بودند که ناگهان به طور اتفاقی به یک سری سرنخهای عجیب رسیدند که در نهایت مشخص شد یک آتشفشان جدید زیر یخ یک کیلومتری قطب جنوب قرار دارد.

به گزارش مهر، کشف این آتشفشان که هنوز برای آن نامی انتخاب نشده در مجله دیروز زمین شناسی نیچر منتشر شد.

سرنخ این اتفاقها به ژانویه 2010 باز می گردد، هنگامی که یک تیم از دانشمندان دو خط متقاطع زلزله نگار در این منطقه نصب کردند تا این دستگاه نوسانات سطح زمین را اندازه گیری کند. این دستگاه ها با استفاده از اختلالات ایجاد شده توسط زلزله های دور از یخ و سنگهای عمیق در غرب قطب جنوب تصاویری را ثبت می کرد.

براساس اظهارات دانگ وینز استاد علوم زمین و سیارات در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس و یکی از محققان اصلی این پروژه، هدف اصلی وزن کردن صفحه یخی برای بازسازی تاریخ اقلیمی قطب جنوب بود اما دانشمندان برای انجام این کار باید به این اطلاعات دست می یافتند که چگونه پوسته زمین به وزن این یخ پاسخ می دهد و این امر به سرد بودن، گرم بودن، روان بودن و یا غلیظ بودن پوسته زمین ارتباط داشت.

این اطلاعات لرزه نگاری به دانشمندان این امکان را می داد که از ویژگیهای پوسته زمین یک نقشه تهیه کنند. در همین اثنا یک نرم افزار تشخیص رویداد خودکار برای جمع کردن اطلاعات غیر عادی مورد استفاده قرار گرفت. وقتی که این نرم افزار دو انفجار مربوط به زلزله را بین ژانویه 2010 و مارس 2011 ثبت کرد، یکی از محققان متوجه شد صدای عجیبی در استخوانهای زمین به گوش می رسد.

این محقق و همکارانش با قطعیت به این نتیجه رسیدند که یک آتشفشان جدید یک کیلومتری زیر یخ درحال شکل گیری است. مدلهای رایانه ای جهانی این نوسانات و لرزشها را به حرکت صفحه یخ نسبت می داد، اما مشخص شد در اعماق 25 تا 40 کیلومتری زیر سطح اتفاقات دیگری در جریان است.

تصاویر ثبت شده توسط رادار هم یک لایه خاکستر زیر یخ را نشان می دهد. بهترین گمانه زنی دانشمندان این بود که این خاکسترها متعلق به کوه Waesche به عنوان یک آتشفشان در نزدیک کوهستان سیدلی در قطب جنوب است، اما مسئله مهم اینجا بود که دانشمندان حتی نمی دانستند آخرین باری که کوه Waesche فعال بوده چه زمانی بوده است و لایه خاکستری آن نشان می داد که از زمان انفجار این آتشفشان 8 هزار سال می گذرد.

درحال حاضر دانشمندان تخمین زده اند که یک انفجار بزرگ که انرژی هزاران برابر بیشتر از انفجارهای معمولی آزاد می کند برای شکستن یخ روی آتشفشان مورد نیاز است. از سوی دیگر انفجار زیر این یخها و جریان گرمای که پس از آن ایجاد می شود می تواند یخهای بسیاری را آب کند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: قطب جنوب ، آتشفشان
ارسال به دوستان
۵ چهره ماندگار که راه زنان را به دنیای مهندسی گشودند(+عکس) از جنرال موتورز تا فورد؛ برندهایی که خودروهای نظامی را برای ارتش آمریکا ساختند(+عکس) حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود گروسی: ایده‌ای درباره محل احتمالی مواد غنی سازی شده داریم/ اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است ترامپ: شاید باید دوباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بشوم! تجارت سیاه جسد؛ چرا اشراف اروپایی مومیایی های مصر را می خوردند؟ / مهمانی های مومیایی گشایی چگونه برگزار می شدند درگذشت آذر عظیما؛ بانوی پیشکسوت آواز ایران بررسی اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صمت نعیم قاسم: اسرائیل راهی جز عقب‌نشینی از لبنان ندارد امیر پوردستان: مصلحت ایجاب کند، با عملیات‌ پیش‌دستانه دشمن را به‌شدت غافلگیر می‌کنیم