فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۸۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۳ - ۱۵-۰۵-۱۳۹۲
کد ۲۸۹۴۸۱
انتشار: ۲۳:۳۳ - ۱۵-۰۵-۱۳۹۲

سهمیه بندی داروی تزریقی بیماران تالاسمی

عصر ایران
وی ادامه داد: وقتی میزان توزیع داروی بیماران تالاسمی نسبت به سال‌های قبل ۵ میلیون تنزل پیدا می‌کند بیانگر این است که دارو به اندازه کافی در اختیار بیماران قرار نگرفته است.
رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: توزیع داروی تزریقی بیماران تالاسمی از ۱۰ میلیون دوز در سال۸۸ به ۵ میلیون دوز در سال ۹۲ رسیده است.

"مجیدآراسته" در گفت و گو با ایلنا در مورد آخرین وضعیت دارویی بیماران تالاسمی گفت: اگرچه واردات تعدادی داروی خارجی را داشته‌ایم و مقداری دارو هم در داخل کشور تولید شده‌است اما اکنون در خیلی از مراکز، دارو به اندازه نیاز بیماران وجود ندارند، از همین رو دارو را سهمیه‌بندی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: به طور مثال اگر بیماری در ماه ۱۰۰ تا۱۲۰ دارو نیاز داشته باشد در بهترین وضعیت امکان تامین ۴۰تا۵۰ و در بیشتر موارد ۲۰ تا۳۰ دارو را دارد.

آراسته با تاکید بر اینکه دارو به اندازه نیاز بیماران تالاسمی در اختیار داروخانه‌ها قرار نمی‌گیرد، افزود: بزرگ‌ترین نگرانی ماا ین است که اگر این وضعیت ادامه پیداکند طی چند ماه آینده به شدت با عوارض بیماری تالاسمی به دلیل درمان ناقص بیماران رو به رو خواهیم بود.

وی با ابراز تاسف از اینکه براساس تعداد واقعی بیماران دارو درخواست و سهمیه‌بندی نمی‌شود، افزود: ۲۰هزار بیمار تالاسمی داریم که ۱۲تا ۱۳هزار نفر از آنها داروی تزریقی و بقیه داروی خوراکی مصرف می‌کنند و تعدادی هم شاید نیاز به دارو نداشته و یا نسبت به سایر بیماران کمتر به دارو نیاز دارند.

آراسته با اشاره به اینکه درسال‌های ۸۵، ۸۶، ۸۷ و۸۸ سیر صعودی مصرف داروهای تزریقی را داشتیم، افزود: به طوری که در آن سال‌ها حداقل بین ۹ تا۱۰ میلیون دوز، داروی تزریقی مصرف بیماران تالاسمی بوده است که این نشان می‌دهد بیماران تالاسمی کمتر از این نمی‌توانند دارو مصرف کنند. این درحالی است که درسال‌های۹۰ و ۹۱ داروی تزریقی ما ۵ میلیون دوز توزیع شده است.

وی ادامه داد: وقتی میزان توزیع داروی بیماران تالاسمی نسبت به سال‌های قبل ۵ میلیون تنزل پیدا می‌کند بیانگر این است که دارو به اندازه کافی در اختیار بیماران قرار نگرفته است.

رئیس انجمن تالاسمی ایران خاطر نشان کرد: از آنجایی که در سال‌های اخیر مصرف داروی بیماران تالاسمی به ۵ میلیون کاهش پیدا کرده و کسی هم چیزی نگفته است، ملاک درخواست دارویی برای بیماران تالاسمی در امسال‌‌ همان میزان داروی توزیعی سال گذشته است.

آراسته افزود: مسئولان این طور فکر کردند چون در سال گذشته ۵ میلیون دارو توزیع کرده‌ایم و مشکلی هم نبوده است پس الان هم توزیع ۵ میلیون دارو کافی است در حالی که مشکلات بسیاری به وجود آمده اما به مسئولان منتقل نشده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه ملاک مصرف دارو بیماران تالاسمی در سال ۹۲ میزان داروی توزیعی یکی دو سال اخیر است، افزود: این درحالی است که ملاک باید نیاز واقعی بیماران تالاسمی باشد.

آراسته خاطر نشان کرد: وقتی می‌گوییم ۲۰ هزار بیمار تالاسمی داریم که از بین آن‌ها ۱۲هزار نفر نیاز به داروی تزریقی دارند یعنی این تعداد نه حالا درحد ایده آل آن که ۱۲۰ واحد دارو است بلکه در حد متوسط بین ۸۰ تا۱۰۰ واحد دارو در ماه نیاز دارند که براین مبنا درسال حدود۱۰تا۱۲میلیون دوز در سال، داروی تزریقی لازم داریم که این میزان معمولی دارو نیز برای بیماران فراهم نیست.

وی تاکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ما این است که افرادی که در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند آشنایی کاملی با مشکلات بیماری تالاسمی ندارند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
سفر به جهنم شیشه ای مکزیک (+تصاویر) ویدیوی جدید ترامپ خبرساز شد؛ ادعاهای تند درباره برنامه هسته ای ایران بقائی: صلح واقعی تنها با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود تغییر محسوس تخصیص ارز صنعت از شنبه/ تامین 2 میلیارد دلار در گام اول حمله پهپادی اسرائیلی به دو خودرو در جنوب لبنان مالیات ستانی از خانه های خالی/ فقط 7 میلیارد تومان در سال 1404 ادعای ترامپ درباره پیوستن بازرسان آمریکایی به آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت‌وگوی تلفنی عراقچی با وزیر خارجه عربستان آقای میثاقی برای افکار عمومی ارزش قائل باشید کتاب‌های فلسفی در کتابخانه رهبر شهید (+عکس) صادرات صنایع دفاعی و هوافضایی ترکیه به 6.7 میلیارد دلار رسید سقوط طلا به زیر ۴۰۰۰ دلار؛ پایین‌ترین سطح از آبان ۱۴۰۴ نجات یک قلاده شغال گرفتار در استخر نفتی در امیدیه ادعاهای جدید نتانیاهو: کار اسرائیل در لبنان تمام نشده است/ به ایران اجازه هسته ای شدن نمی دهم آمریکا فعالیت سفارت خود در کویت را از سر گرفت