فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۷۸۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۸-۰۳-۱۳۹۲
کد ۲۷۸۳۴۷
انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۸-۰۳-۱۳۹۲

رژیم سخت لاغری اجباری برای بانک‌ها !

عصر ایران
اکنون از حدود 30 بانک کشور به جرئت می‌توان گفت که بانک واقعاً خصوصی نداریم و آنها هم که مدعی خصوصی هستند سهام عمده‌شان در اختیار نهادهایی چون تأمین اجتماعی و غیره است.
روزنامه جوان نوشت: سال 91 را نمی‌توان سال آرام و خوبی برای شبکه بانکی دانست. سالی پر از خطرات ادغام و انحلال، تغییرات عمده هیئت مدیره‌ها، نرخ سود‌های الاکلنگی و تورم باعث شد که بسیاری از بانک‌ها زودتر از موعد رژیم لاغری بگیرند.

در طول سال‌های گذشته و به ویژه همین دو سال اخیر کسی نمانده که مشکلات تمام اقتصاد کشور را شبکه بانکی نداند. بیکاری، تورم، نقدینگی، عدم تولید، التهاب در بازار سکه و طلا و غیره همه تقصیر بانک‌هاست!

اما واقعاً بانک‌ها وضعشان به این میزان خوب است و قدرتمند‌انند که اقتصاد را بیچاره کرده‌اند؟در ابتدا باید از مسئولانی که طی این سال‌ها بانک‌های مخرب را بنگاه اقتصادی می‌نامند پرسید، بانک‌ها در کشور واقعا بانک هستند؟

اکنون از حدود 30 بانک کشور به جرئت می‌توان گفت که بانک واقعاً خصوصی نداریم و آنها هم که مدعی خصوصی هستند سهام عمده‌شان در اختیار نهادهایی چون تأمین اجتماعی و غیره است.

پس باید گفت که شبکه بانکی بیشتر از اینکه مال شرکت‌ها و افراد حقیقی باشد، مال دولت و شبه دولتی‌هاست. ضمن اینکه رویه غلط ایجاد بانک از سوی هر نهاد و شرکت بزرگی باعث شده رقابت از بازار بانکی خارج و رفاقت جایگزین آن شود. اما همین بانک‌های دولتی و شبه دولتی و تا حدودی بانک‌های خانوادگی تازه فهمیده‌اند که اوضاع آنچنان که می‌گویند نیست و درون گود، خبرهای دیگری است. هزینه پول بالا رفته و تحریم‌ها باعث شده تعدادی از بانک‌ها منبع درآمد کلان خود را از معاملات ارزی از دست بدهند. مشکلات بسیار دیگری نیز هست که اکنون بانک‌ها مجبور شده‌اند برای مقابله با آن رژیم لاغری سفت و سخت تری بگیرند تا حداقل در این بازار بی‌رحم دوام بیاورند.

بی خود نیست که مؤسسات اعتباری و تعدادی از بانک‌ها چاره‌ای جز افزایش نرخ سود بانکی حتی تا مرز 25 درصد را برای بقا نمی‌بینند. هر چند که خود این موضوع عاملی برای ورشکستگی و افزایش میزان تعهدات مالی برای این مؤسسات و بانک‌ها در آینده خواهد شد.

مشکلات چیست؟

اما در این بین تعدادی از مشکلات برای شبکه بانکی وجود دارد که تقریباً برای همگان یکسان است. افزایش نرخ تورم باعث شده که میزان هزینه‌های اداری و تشکیلاتی بالا برود. بنابراین هر چه تورم افزایش پیدا کند، بانک مجبور می‌شود هزینه‌های اداری را کمتر کند و شاید هم بیشتر به فکر شعب بدون نیروی انسانی و الکترونیک بیفتد کاهش نرخ مؤثر کارمزدهای شتاب به دلیل اجرای طرح شاپرک هم منبع درآمدی بانک‌ها را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است.

افزایش نرخ سود علی‌الحساب پس از آزاد‌سازی نرخ‌گذاری و تشدید رقابت میان مؤسسات و بانک‌ها هم معضل فعلی شبکه بانکی شده است. کاهش چشمگیر درآمدهای کارمزدی ناشی از گشایش اعتباری به دلیل جایگزینی حواله و نیز دریافت پیش ‌دریافت‌های 100 درصدی از مشتریان براساس دستور‌العمل‌ها نیز مشکل دیگری است که این روزها بانک‌ها با آن مواجه هستند. این مشکلات عمده سبب شده که بانک‌ها در میان دوراهی اجرای کامل سیاست‌های سفت و سخت بانک مرکزی و رعایت نرخ سود بانکی کمتر از تورم و تأمین هزینه‌ها و سهامداران بمانند، پس راهی جز گرفتن رژیم و حذف برخی هزینه‌های رفاهی و اداری ندارند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
۵ نوشیدنی که فواید بیشتری نسبت به چای سبز برای فشار خون دارند پویش ملی «ققنوس» با مشارکت ۶۳۷۵ دانش‌آموز و معرفی ۱۰۰ اثر برتر یک حقوقدان: شرکت‌های اینترنتی باید در تصادفات پیک‌های موتوری شریک مسئولیت باشند این ابرخودرو حیرت‌انگیز با ۳۲۷ هزار قطعه لگو ساخته شده است!(+عکس) یکی از معروف ترین اسناد پایان جنگ جهانی دوم (+عکس) مرد جوان همسرش را درون تاکسی و در برابر فرزند16ساله اش به گلوله بست و بلافاصله خودش را هم کشت پشت حصارهای «گراند هتل» چه خبر است؟ تن آسانی، امری روان شناختی یا فلسفی؟ بقائی: پیشرفت های خوبی داشتیم اما تهدیدات ترامپ باعث شد ایران حاضر به ادامه نشست چهارجانبه نباشد معجزه چشمه آهنی در دل ویرانه‌های گیومری ارمنستان (+عکس) فرمانده روسی آتریاد تبریز و عده‌ای از سربازان روسی و ایرانی قزاقخانه در دوره قاجار(عکس) آلپاین A290؛ تلفیق میراث رالی با فناوری الکتریکی (+عکس) یکی از زیباترین صورت های مرسدس بنز از HWA EVO (+عکس) تهدید رئیس جمهور به مرگ چه پیامدهایی دارد؟ کاتیدید برگ‌مانند ؛ سخت است باور کنید که برگ نیست! (+عکس)