فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۷۷۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۱۱-۰۳-۱۳۹۲
کد ۲۷۷۰۷۲
انتشار: ۰۸:۴۲ - ۱۱-۰۳-۱۳۹۲

ایرانیان رتبه سوم تنبلی اجتماعی جهان

ایسنا - بسیاری از عادت های فرهنگی و صفات اجتماعی ما ریشه در تنبلی اجتماعی دارد. ایرانی ها ضمن این که دارای میزان تنبلی بالاتر از متوسط جهانی هستند، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده اند.

در همین راستا در کشور ما فرهنگ یقه سفیدی پذیرفته شده، یعنی افراد درس می خوانند تا کار نکنند و اگر کسی درس نخواند باید کار کند، یعنی فرار کردن از کار و زحمت یک نوع زندگی است. این خصایص اخلاقی منفی در جامعه به یکی از ویژگی های رفتاری ناپسند تبدیل شده است.
 
در گذشته هر کسی که کار می کرد و بیشتر زحمت می کشید، زرنگ قلمداد می شد، اما امروزه برعکس زرنگی را می توان در عدم تمایل به درس خواندن در مدارس و دانشگاه ها و در کار اداری بعضی از کارمندان مشاهده کرد
 
میزان بالای تماشای تلویزیون در ایران به جای کتاب خوانی و تمایل زیاد به استخدام در دستگاه دولتی (پشت میزنشینی)، همچنین عدم تمایل برای کسب تخصص و مهارت و کارآفرینی و وجود تعطیلی فراوان سالانه از جمله ویژگی های دیگر است.
 
تقدیرگرایی (هجوم به فالگیران ، رمالان و...)، توجه افراطی به آینده، تمایل به کارهای زودبازده و یک شبه، خودمداری، فرار از مسئولیت به دلیل منافع فردی، احساس بی قدرتی و ناهنجاری معیارهای مناسبی برای ارزیابی میزان تنبلی فردی است.
 
ارزیابی که در این خصوص در تهران انجام شده نشان می دهد که: در نمونه گیری ازمیان سه هزار و ۳۲۸ نفر از جوانان مشخص شد که ۴۵ درصد از جوانان دچار تنبلی فردی بودند.
 
بر اساس این تحقیق، استقبال نکردن از تحصیل به دلیل کسب درآمد بیشتر و الگو قرار دادن دلالی به جای فعالیت مولد و کارآفرین نمونه بارز گسترش این رفتار در جامعه ما است.
 
روش های غلبه بر تنبلی
 
در صورت امکان، اول ببینید که چه مشکل و مسئله ای موجب عقب نگه داشتن شما شده است. معمولاً آن مشکل، کوچکتر از آن چیزی است که فکر می کردید و ساده تر از آنچه که فکر می کردید هم می توانید از عهده آن برآیید.
 
حالا به اهمیت آن مشکل یا هدف فکر کنید. آیا می توانید نادیده اش بگیرید؟ آیا می توانید آن را فراموش کنید و درعوض به دنبال یک رویکرد دیگر باشید
 
بعضی از آن هایی که فکر می کنند "تنبل" هستند، افسردگی ها و ناراحتی های دوران کودکی خود را دوباره شکل می دهند و زنده می کنند. هیچ نیازی به فرو رفتن در گذشته نیست. اما اگر احساس روزمرگی می کنید، فعالیتتان را بالا ببرید، یک کار تازه شروع کنید، و به خودتان بگویید"با وجود آن عادت قدیمی، الان می توانم از جایم بلند شوم و فرد مفیدی باشم".
 
تصمیم به شروع کار بگیرید. خواهید دید که خیلی راحت در جریان تمام کردن آن قرار خواهید گرفت.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
کارخانه‌ای که ثروت تولید می‌کند برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه‌ ممنوع شد آیا فیل‌ها می‌توانند زیر آب نفس بکشند و غواصی کنند؟ چرا گوگل نامگذاری نسخه‌های اندروید بر اساس دسرها را متوقف کرد؟ ۶۸درصد ایرانی‌ها به اینستاگرام بازنگشتند؟ قیمت طلا جهانی امروز دوشنبه ۱ تیر ۱۴۰۵ جلسه رئیس آلمانی بانک ملی ایران با اعضای اتاق تجارت؛ اوایل دهه ۱۳۱۰(عکس) سنگ تمام مکزیکی‌ها برای فوتبال ایران یافته جدید جیمز وب: تفاوت کابوس‌وار هوای صبح و عصر در غول گازی معروف تصویر لگویی از علیرضا بیرانوند با اشاره به بسته بودن تنگه هرمز چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی واریز نشده است؟ ۰.۹ درصد معتادان ایران «زن» هستند/ وجود بیش از ۳۳۰ میلیون معتاد در دنیا «علی الاصول» در پیام رهبری یعنی چه؟ راه‌اندازی سامانه «بینا» برای ثبت‌نام دانش‌آموزان/ برپایی کلاس‌های تقویتی برای ابتدایی‌ها روابط زن و شوهر و تناقض‌ های پنهان: چرا هم زمان هم خوشبخت‌ ایم و هم سردرگم؟