فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۵۵۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۳ - ۱۴-۱۱-۱۳۹۱
کد ۲۵۵۴۹۲
انتشار: ۱۹:۱۳ - ۱۴-۱۱-۱۳۹۱

فعالیت ۱۵ هزار عطاری غیر مجاز در كشور

عصر ایران
وی افزود: در حال حاضر بیش از 800 قلم فرآورده طبیعی و گیاهی دارای پروانه ساخت در كشور داریم كه به مصرف بیماران می‌رسد در حالی كه تا سال 84 حدود 380 قلم دارو و فرآورده‌های طبیعی و دارویی تولید می‌شود.
دبیر انجمن داروهای گیاهی اعلام كرد: ‌از میان بیش از ۲۰ هزار عطاری در كشور با شناسایی و بررسی مشخص شد كه ۴ هزار و ۷۰۰ عطاری به صورت مجاز در ۱۵ استان كشور فعالیت می‌كنند و بقیه غیرمجاز به تجویز دارو اقدام می‌كنند.

جعفر میرفخرایی امروز در مراسم افتتاح خط تولید گیاهان دارویی افزود: استفاده مطلوب، منطقی و بهینه از منابع موجود بسیار كم‌هزینه‌تر و ساده‌تر از صنایع دارویی شیمیایی است.

وی افزود: داروهای گیاهی ضمن تأمین نیازهای بهداشتی و درمانی مردم از خروج منابع ارز جلوگیری می‌كند و مانع گسترش وابستگی به خارج از كشور شود.

دبیر انجمن داروهای گیاهی از تدوین دستورالعمل آموزشی عطاری‌ها خبر داد و گفت: امروزه علم و تخصص لازم را در حوزه گیاهان دارویی داریم و فقط در شرایط تحریم نیازمند عزم ملی هستیم.

سید حمیدرضا بهشتی، رئیس هیئت مدیره شركت دارویی تولید كننده این داروها نیز گفت: داروهای شیمیایی پرمصرف تا پایان سال به صورت داروی گیاهی وارد بازار می‌شوند.

وی ادامه داد: 14 اقلیم در كشور شناسایی شده و بیش از 8گونه گیاهی با خواص دارویی متفاوت در كشور وجود دارد كه می‌توانیم از تنوع اقلیمی، زیستی و گونه گیاهی استفاده كنیم.

بهشتی گفت: متأسفانه تاكنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به طور بهینه استفاده كنیم سهم داروهای گیاهی در كشور بسیار ناچیز است و این در حالی است كه بازار كشورهای غربی در فرآوردهای دارویی 20 درصد است.

وی افزود: به واسطه تلاش‌هایی كه انجام شده میزان سهم كشور در مصرف داروهای گیاهی 10 برابر شده و از ۳ دهم درصد در چند سال گذشته به 3 درصد افزایش یافته است.

وی مشكل اصلی در تولید داروهای گیاهی را تبدیل فرمولاسیون‌ها به قرص و شربت عنوان كرد و گفت:‌ بهتر است به جای صادرات برگ، ساقه و ریشه گیاهان آنها را به دارو و محصول نهایی تبدیل و صادر كنیم.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 800 قلم فرآورده طبیعی و گیاهی دارای پروانه ساخت در كشور داریم كه به مصرف بیماران می‌رسد در حالی كه تا سال 84 حدود 380 قلم دارو و فرآورده‌های طبیعی و دارویی تولید می‌شود.

بهشتی تصریح كرد: در حال حاضر 76 واحد تولیدی در زمینه‌ داروهای گیاهی فعالیت می‌كنند كه 43 مورد از آنها صرفاً تولیدكننده گیاهان دارویی هستند.

وی افزود:‌ داروهای گیاهی هزینه كمتری را به اقتصاد خانواده‌ها تأمین می‌كند و فاقد عوارض داروهای شیمیایی هستند و به ۳ دلیل بیمه‌ای، مؤثر بودن و با صرفه بودن مورد استقبال فراوانی قرار گرفتند.

امروز با حضور احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و دارو خط تولید قرص ویتامین ث و آسپرین گیاهی افتتاح شد.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور تایید شد دلاور دوستانیان کارگردان مستند درگذشت درخشش هاکی‌بازان ایرانی در روسیه؛ کسب دو مدال نقره جام تات‌نفت شکست تیم ملی هندبال ساحلی ایران در نخستین دیدار جهانی تصمیم جدید وزارت امنیت داخلی آمریکا برای تیم ملی ایران ترامپ: در تلاش هستیم که با ایران به توافقی منصفانه دست پیدا کنیم/ اوضاع خیلی خوب پیش می‌رود گروسی: ایده‌ای درباره محل احتمالی مواد غنی سازی شده داریم/ اولویت اصلی، تأیید محل اورانیوم با غنای بالا است ترامپ: شاید باید دوباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بشوم! تجارت سیاه جسد؛ چرا اشراف اروپایی مومیایی های مصر را می خوردند؟ / مهمانی های مومیایی گشایی چگونه برگزار می شدند درگذشت آذر عظیما؛ بانوی پیشکسوت آواز ایران بررسی اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو در وزارت صمت نعیم قاسم: اسرائیل راهی جز عقب‌نشینی از لبنان ندارد امیر پوردستان: مصلحت ایجاب کند، با عملیات‌ پیش‌دستانه دشمن را به‌شدت غافلگیر می‌کنیم پزشکیان پاکستان را ترک کرد نوحه دامن کشان رفتی دلم زیر و رو شد