فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۳۲۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۶-۰۶-۱۳۹۱
کد ۲۳۲۱۰۳
انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۶-۰۶-۱۳۹۱

7 درصد منازل مسکونی پایتخت خالی اند

عصر ایران
به عنوان مثال در شهری همچون لندن بعد از 7 سال مالیاتی که مالک بابت خانه خالی خود می‌دهد به میزان قیمت خود آپارتمان می‌شود. در چنین شرایطی طبیعتا برای مالک صرفه اقتصادی ندارد که آپارتمان خالی را نگهداری کند و بهتر می‌بیند که آپارتمان را از کالای سرمایه‌ای خارج و به کالای مصرفی تبدیل کند.
 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: تعداد آپارتمان‌های بدون استفاده درپایتخت بین 6.7 تا 7 درصد کل واحدهای مسکونی پایتخت است .
 
رسول خادم در گفتگو با مهر با بیان اینکه آمار خانه های خالی در پایتخت دوبرابر استاندارد جهانی است، گفت: به‌رغم نیاز بالای مسکن در تهران، محدوده پایتخت و حریم آن بسته شده است و عملا اجازه توسعه افقی شهر وجود ندارد، در این شرایط با عرضه اجباری خانه‌های خالی به بازارمصرفی از طریق دریافت "مالیات تصاعدی" می‌توان ظرفیت موجود در بازار مسکن را افزایش داد.
 
وی ادامه داد: اخذ مالیات تصاعدی یکی از راهکارهایی است که تجربه جهانی دارد. وقتی من واحد آپارتمانی را می‌خرم و آن را نه اجاره می‌دهم و نه می‌فروشم و به نوعی یک رویکرد احتکاری دارم اخذ مالیات تصاعدی بعد از چندین سال با ارزش ملک برابری می‌کند. به عنوان مثال در شهری همچون لندن بعد از 7 سال مالیاتی که مالک بابت خانه خالی خود می‌دهد به میزان  قیمت خود آپارتمان می‌شود. در چنین شرایطی طبیعتا برای مالک صرفه اقتصادی ندارد که آپارتمان خالی را نگهداری کند و بهتر می‌بیند که آپارتمان را از کالای سرمایه‌ای خارج و به کالای مصرفی تبدیل کند.
 
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به سرشماری خانه های خالی در سال 85 گفت: بر اساس آن سرشماری 2 میلیون و 345 هزار واحد مسکونی در شهر تهران وجود داشت.در آن سال برای آنکه سر‌شماری بین دستگاه‌های مختلف با مرکز آمار را به یک نتیجه واحد برسانیم حدود شش ماه به اتفاق مجموعه شهرداری، وزارت مسکن و شهرسازی وقت و وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان‌هایی که قبوض خدمات شهری در خانه مردم می‌برند همچون برق، گاز و آب جلسه گذاشتیم و به طور مرتب آمار سازمان‌های مختلف را با آمار خودمان چک کرده وبعد از چندین ماه بررسی با بررسی خانه‌هایی که تقریبا در محدوده شهر تهران بود توانستیم به جمع بندی مشترکی با سرشماری مرکز آمار برسیم.
 
وی افزود: با توجه به آمار ده ساله 75 تا 85 هر سال حدودا 30 هزار پروانه ساخت صادر شده بود یعنی چیزی حدود 100 هزار واحد مسکونی ساخته شده در نتیجه براساس گزارش‌های رسیده حدود 7/6 درصد تا 7 درصد از منازل مسکونی در شهر تهران فاقد سکنه هستند.
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
تغییر مدیریت در هلدینگ صبا انرژی/ پناهی عزل و غفوری سرپرست شد نان؛ سلاحی که هرگز بازنشسته نشد شروع به‌کار ادارات کرمان روز شنبه ۶ تیر با دو ساعت تأخیر برای تماشای بازی تیم ملی هشدار مدیریت بحران تهران درباره گرمازدگی کنایه بقائی به آمریکا با انتشار آمار گرسنگی در این کشور تصویری جدید و بی‌حجاب مریم رجوی (+عکس) ناپدید شدن کاپیتان تیم ملی والیبال ونزوئلا پس از زلزله صرافی کوینکس به دور زدن تحریم‌های ایران متهم شد امام جمعه ارومیه درباره تفاهم نامه: نه عالی است ، نه خیانت؛ مانند خوارج تندروی نکنیم وقتی برای عکس گرفتن با ایرانِ پیروز صف می‌کشند تقاضا از برخی مداحان: درباره بقیه مسائل هم راهکارهای نو بدهید! سی‌ان‌ان: اسرائیل چندین تیپ خود را از غزه و جنوب لبنان خارج می کند طرح‌های ایران برای تنگه هرمز ؛ داردانل و مالاکا استایل خاص و متفاوت لیلا بلوکات در جدیدترین تصاویر منتشر شده برنامه کره جنوبی برای تولید نسخه بومی پهپاد شاهد ۱۳۶ ایران