فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۱۹۹۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۳۱-۰۳-۱۳۹۱
کد ۲۱۹۹۰۵
انتشار: ۱۲:۳۷ - ۳۱-۰۳-۱۳۹۱

هند پرداخت پول نفت ايران به روپيه را شروع كرد

عصر ایران
وزارت نفت هند از وزارت دارايي اين كشور درخواست كرده كه به پالايشگاه‌هاي دولتي اجازه دهد بر پايه سي آي اف(هزينه، بيمه و حمل و نقل) از ايران نفت وارد كنند.
شركت نفت بهارات پتروليوم هند (بي پي سي ال) با دور زدن تحريم‌ها پرداخت پول نفت ايران به روپيه را شروع كرده است.

به گزارش ايسنا خبرگزاري رويترز به نقل از برخي منابع اعلام كرد: پالايشگاه بي پي سي ال روز جمعه اولين پرداخت و روز شنبه پرداخت دوم را انجام داده است. اين شركت براي واردات خود در سال مالي گذشته در مجموع 27 ميليارد روپيه پرداخت كرده است.

پالايشگاه بي پي سي ال برخلاف پالايشگاه‌هاي ديگر نمي‌تواند براي پرداخت بدهي‌ نفتي خود به شركت ملي نفت ايران در هالك بانك تركيه حساب باز كند. اين پالايشگاه آخرين بار در ماه ژانويه از ايران نفت دريافت كرده است.

هند هفته گذشته ماليات هنگفت روي پرداخت‌هاي خود به واحد پولي روپيه را لغو كرد، اقدامي كه پالايشگاه‌هاي اين كشور قبل از شروع پرداخت‌هاي خود منتظر آن بودند.

منبع آگاه ديگري پرداخت‌هاي اين پالايشگاه هندي به روپيه را تاييد كرد. اين در حالي است كه آر كي سينگ رييس پالايشگاه بي پي سي ال و اس واردراجان رييس بخش مالي اين پالايشگاه به تماس‌هاي تلفني براي اظهار نظر در اين خصوص پاسخ ندادند.

انتظار مي‌رود ديگر پالايشگاه‌هاي هندي نيز از روزهاي آينده از اين راهكار جديد براي پرداخت بدهي نفتي خود به ايران استفاده كنند.

وزارت نفت هند از وزارت دارايي اين كشور درخواست كرده كه به پالايشگاه‌هاي دولتي اجازه دهد بر پايه سي آي اف(هزينه، بيمه و حمل و نقل) از ايران نفت وارد كنند.

هند تاكنون موفق شده از تحريم‌هاي مالي آمريكا عليه كشورهاي وارد كننده نفت ايران معاف شود.

ايران قصد دارد از روپيه پرداختي توسط پالايشگاه‌هاي هندي براي واردات كالا از اين كشور استفاده كند.

به گزارش خبرگزاري رويترز، با توجه به شروع پرداخت پالايشگاه‌هاي هندي به روپيه، صادركنندگان اين كشور اميدوارند كه فروش آنها به ايران افزايش پيدا كند. هند همچنين مشتاق است كه صادرات طيف گسترده محصولات خود(از مواد غذايي تا كالاهاي مهندسي) به ايران را حفظ كند زيرا ارزش صادرات اين كشور به ايران تنها حدود دو ميليارد و 700 ميليون دلار است در حالي كه ارزش واردات اين كشور از ايران بيش از 10 ميليارد دلار در سال است.

يكي از مقامات يك شركت هندي توليد كالاهاي مهندسي گفت: يكي مقامات بانك پارسيان ايران به وي اطلاع داده‌اند كه مكانيزم روپيه براي مناسبات تجاري با ايران كارايي دارد.

پانكاج بانسال يكي از شركاي شركت توليد كالاي مهندسي و صنعتي موسوم به تي ام اي اينترنشنال گفت: بانك پارسيان به ما اطلاع داده كه مكانيزم روپيه به خوبي كارايي دارد.

همزمان با تحريم‌هاي غرب براي محدود كردن درآمد نفتي ايران، هند به عنوان دومين خريدار بزرگ نفت اين كشور سعي كرده براي پرداخت طلب‌هاي ايران راههايي را پيدا كند.

پس از آنكه بانك مركزي هند در دسامبر 2010 تحت فشار آمريكا پرداخت پول نفت وارداتي از ايران را از طريق مكانيزم اتحاديه تسويه حساب آسيا(ACU) متوقف كرد، پالايشگاه‌هاي هندي از آن زمان براي پرداخت صورت‌ حساب‌هاي سالانه خود كه ارزش آن به بيش از 10 ميليارد دلار در سال مي‌رسد، از هالك بانك تركيه استفاده مي‌كردند.

تهران و دهلي در ماه ژانويه توافق كردند كه 45 درصد معاملات نفتي خود را به روپيه انجام دهند تا در صورت بروز هرگونه مشكل در پرداخت از طريق هالك بانك، معاملات متوقف نشود و همچنين مشوقي براي صادرات بيشتر هند به ايران باشد.

برچسب ها: پول نفت ، روپیه ، هند
ارسال به دوستان
بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا؛ حمایت از مذاکرات تهران-واشنگتن ایران ۰ - ۳ آمریکا/ طلسم باخت‌های تیم ملی والیبال شکسته نشد روز عاشورا در لرستان (عکس) ادعای نتانیاهو: ما هنوز وظایفی داریم که باید در ایران انجام شود/ از جنوب لبنان عقب‌نشینی نخواهیم کرد فرانسه چند راکتور هسته‌ای را از مدار خارج کرد شیخ نعیم قاسم: صبر ما معادلات را تغییر می‌دهد انگلیس ۳۸۰ میلیون دلار برای تامین سوخت هسته‌ای و کمک به اوکراین اختصاص می‌دهد نحوه ثبت اعتراض به احکام مستمری و دریافت غیرحضوری فیش حقوقی بازنشستگان تأمین اجتماعی هدف قرار گرفتن یک کشتی در جنوب شرق عمان وزارت دفاع عراق: انفجاری در انبار مهمات الحشد الشعبی رخ داده   از اتاقی ۹ متری تا باشگاهی برای رویاها؛ روایتی از 16 سالگی « کتابخانه روستایی فاطمه‌ها» معاون ترامپ: یادداشت تفاهم با ایران جلوی افزایش اختلاف ها را می گیرد رهبر انصارالله: حضور اسرائیل در سومالی‌لند را تحمل نمی‌کنیم پیام تسلیت و ابراز همدردی پزشکیان با دولت و ملت ونزوئلا در پی زلزله اخیر  مفقود شدن بیش از 21 هزار نفر در پی زلزله‌های ویرانگر ونزوئلا