کد خبر ۲۰۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۱۷-۱۲-۱۳۹۰
کد ۲۰۴۷۰۵
انتشار: ۱۸:۱۲ - ۱۷-۱۲-۱۳۹۰

راز گران شدن گوشت را از دولت بپرسید

عصر ایران
برخی برای این که بخواهند بازار را در دست خود داشته باشند، به دنبال کنار زدن تولید و وارداتی شدن آنچه خود می‌توانیم تولید کنیم، هستند. اگر پای سخن کسانی که به فعالیت‌های دامی مشغولند، بنشینیم، متوجه قدری از مشکلات آنها می‌شویم.
 
عده‌ای برای این که مفت‌خوری کنند و همیشه در بازار باشند، به دنبال اعمال ضربه‌های متعدد به بخش‌های تولیدی دامداری هستند.برخی برای این که بخواهند بازار را در دست خود داشته باشند، به دنبال کنار زدن تولید و وارداتی شدن آنچه خود می‌توانیم تولید کنیم، هستند.در این باره، خوب است پای سخن کسانی که به فعالیت‌های دامی مشغولند، بنشینیم تا متوجه قدری از مشکلات آنها باشیم.

به گزارش «تابناک» امروزه، کسانی در اقتصاد کشور ما هستند که با وجود تمایل به فعالیت در زمینه دامداری و طیور، با موانع گوناگونی رو‌به‌رو شده و ترجیح می‌دهند، بیش از این هزینه نکنند. آنان مجبور شده‌اند، دامداری ناقص خود را به فروش بگذارند و دست از تولید بکشند و عده بسیاری هستند که با کنار کشیدن افراد دلسوز این مملکت، سودهای بی‌شماری از ناحیه گران فروشی و واردات به جیب خود می‌ریزند!

در این باره باید پرسید که ماجرا چیست؟

صنعت دامداری از دو ناحیه گرانی ارز، تأثیر می‌پذیرد؛ یک از ناحیه واردات گوشت از کشور برزیل و دیگر از ناحیه واردات علوفه، جو، دارو و... از دیگر کشورها.

با گران شدن ارز و تخصیص ندادن ارز دولتی به دامدار، دامداران مجبور شدند که جو و علوفه خود را از بازار آزاد تهیه کنند و از سویی، با گران شدن نزدیک به دو برابری قیمت این نهاده‌ها، چاره‌ای جز فروش با قیمت بالاتر برای آنها باقی نمانده بود.

عدم حمایت‌های دولت برای تهیه دانه‌های دامی در کنار محدودیت برای افزایش قیمت، عاملی برای تعطیلی بسیاری از دامپروی‌ها و کنار کشیدن عده بسیار دیگر در تولید شده است. اینها همه در حالی است که در صورت حمایت‌های دولت، می‌توانستیم در این عرصه‌ها خودکفا شده و مازاد آن را نیز صادر کنیم.

اکنون می‌بینیم که روز به روز به نفع واردات، تولید عقب می‌کشد و به نوعی، سیاست‌های دولت به جای حمایت از تولید، به سود واردات تغییر می‌کند، چرا که دولت افزون بر آنکه سیاست‌های تسهیل کننده واردات کالاهای مصرفی را در پیش گرفته است، ارز‌های خود را به وارد کنندگان می‌دهد و عملا این دامداران هستند که ناچارند آنچه نیاز دارند، گران و از دلالان و وارد کنندگان خریداری کنند؛ معامله‌ای که به علت نابرابر بودن قدرت چانه‌زنی، به ضعیف‌کشی و تحقیر تولید و چاق شدن دلال و وارد کننده می‌رسد.

همچنین باید گفت، ایران می‌تواند چه در عرصه مواد دامی و چه در عرصه تولید گوشت خودکفا باشد، ولی گویا خودکفایی به سود برخی که تمایل به سودهای کلان و بادآورده دارند، نیست!

بنابراین، هنگامی که سیاست‌های دولت در راستای حمایت از این عده است، نمی‌توان به آسانی دولت را از دست داشتن در این وادی مبرا دانست؛ پس بهتر است، دولت پاسخی برای حمایت‌های خود از واردکنندگان و دلالان و حمایت‌ نکردن‌ها و اعمال خسارت‌های فراوان خود بر تولیدکنندگان، داشته باشد.

«تابناک» منتظر شنیدن پاسخ دولت است؛ پاسخ به این که چرا دولت به جای تسهیل واردات، تولید داخلی را با دادن علوفه و جو و دارو تقویت نمی‌کند و چرا کاری کرده که تولید را بازنده و وارد کننده را برنده سازد و نیز چرا با وجود این مشکلات، باز هم در صدد افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی است؟!
برچسب ها: گران ، گوشت
ارسال به دوستان
مصر با درخشش صلاح از سد نیوزیلند گذشت؛ فرعون‌ها در آستانه صعود کیپ‌ورد، شگفتی‌ساز جام جهانی؛ اروگوئه بیلسا را به لبه پرتگاه برد ۵ اشتباه رایج در پمپ بنزین که باید فورا آن‌ها را متوقف کنید مردم قبل از گوگل چطور در اینترنت جستجو می‌کردند؟ نروژ با حفر نخستین تونل دریایی دنیا، کشتی‌های عظیم را از دل کوه عبور خواهد داد(+عکس) ۳ دلیل رایج برای افت فشار لاستیک (و نحوه تشخیص آن‌ها) «دختران قاجاری در کلاس درس»؛ 130 سال قبل (عکس) عراقچی: تحریم صادرات نفت و پتروشیمی تعلیق شد/ برخی پول های مسدود شده آزاد شدند / طرح بزرگ بازسازی و توسعه اقتصادی ایران اجرایی شد معمای نام‌گذاری خودروهای مرسدس‌ بنز؛ هر حرف و عدد چه معنایی دارد؟ چوب گلف بوگاتی معرفی شد / تبدیل زمین گلف به پیست مسابقه (+عکس) چرا بعضی‌ها بعد از نوشیدن قهوه آرام می‌شوند و بعضی مضطرب؟ قراردادی که ایلان ماسک را نجات داد؛ کدام کشور آسیایی ناجی «اسپیس‌ایکس»‌ شد؟ چرا جنگنده اف ۳۵ موشک‌هایش را درون بدنه خود پنهان می‌کند؟ ایران قدیم؛ تصویری از یک «درویش خوش‌قیافه» در دوران قاجار مغز ما چگونه همزمان به دو زبان صحبت می‌کند؟