فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۰۱۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۶-۱۱-۱۳۹۰
کد ۲۰۱۲۴۲
انتشار: ۱۲:۱۹ - ۲۶-۱۱-۱۳۹۰

كلاهبرداری ميلياردی از رهن‌كنندگان آپارتمان

عصر ایران
در بازرسي از محل سكونت متهمان تعداد زيادي مدارك هويتي جعلي، قرارداد خام مبايعه‌نامه مشاور املاك، قراردادهاي تنظيم‌شده اجاره و خريد و ساير اسناد و مدارك جعلي كشف و ضبط شد.
زن و مرد شياد با تاسيس دو بنگاه قلابي از مستاجران بيش از يك ميليارد تومان كلاهبرداري كردند.

به گزارش شرق، بيش از 30 نفر از شهروندان تهراني سال گذشته با حضور در دادسراي ناحيه 2 تهران از افرادي كه در پوشش بنگاه معاملات ملكي از آنان كلاهبرداري كرده بودند، اعلام شكايت كردند. اين شكايت‌ها عليه دو نفر با اسامي جعلي سميه تفضلي‌زاده‌تهراني و هادي آسيابان‌مقدم صورت گرفته بود كه در دو بنگاه جداگانه به نام «املاك اسكان» در خيابان‌هاي ميرداماد و محدوده سعادت‌آباد از مشتريان خريد يا رهن آپارتمان صدها ميليون تومان كلاهبرداري كرده و متواري شده بودند.

كارآگاهان اداره چهاردهم پليس آگاهي بعد از اطلاع از اين ماجرا در نخستين قدم، ضمن دعوت از مالباختگان به تحقيق از آنها پرداختند و مشخص شد كه در اين بنگاه‌ها سه مرد و يك زن مشغول به فعاليت بودند. يكي از مالباختگان كه زني 55ساله است در اين‌باره به كارآگاهان گفت: «دو سال قبل بازنشسته شدم و با پاداش 30 سال خدمت كارمندي و پس‌اندازم تصميم داشتم براي تنها فرزندم آپارتماني را رهن كنم. از طريق آگهي روزنامه و مراجعه به مغازه‌هاي مشاور املاك از ده‌ها آپارتمان بازديد كردم. آخرين آپارتماني را كه از طريق «املاك اسكان» به اتفاق خانواده بازديد كرديم بهتر از ساير موارد و از نظر قيمت رهن نيز مناسب‌ترين گزينه تشخيص داديم. براي رهن آپارتمان مبلغ 45 ميليون تومان را توافق و قرارداد را امضا كرديم. مبلغ 30 ميليون تومان در زمان قولنامه پرداخت كردم و قرار شد مابقي را در زمان تحويل آپارتمان بپردازم. در موعد تحويل آپارتمان وقتي كه به املاك مراجعه كردم با در بسته مواجه شدم. با پيگيري‌هاي بعدي فهميدم كارمندان اين بنگاه از مردم كلاهبرداري كرده‌اند.»

مالباخته ديگر كه مرد 40ساله‌اي است، گفت: «آپارتماني را در محدوده ميرداماد براي رهن كامل شناسايي كردم و به همراه خانواده به «املاك اسكان» در بلوار ميرداماد رفتم. من با عقد قرارداد مبلغ 30 ميليون تومان از 50 ميليون تومان رهن كامل آپارتمان را در دفتر بنگاه به مالك دادم. قرار شد مابقي را در موقع تحويل آپارتمان پرداخت كنم. هفته قبل وقتي در موعد تحويل به بنگاه رفتم، ديدم آنجا تعطيل است. از همسايه‌ها شنيدم اين بنگاه از چند نفر ديگر هم كلاهبرداري كرده است. در روزهاي بعد فهميدم مالك اصلي آپارتمان فرد ديگري است و من در واقع مبلغ 30 ميليون تومان را به يك نفر از همدستان كاركنان بنگاه كه هويت مالك را جعل كرده بود، داده‌ام.»

در تحقيقات بعدي مشخص شد متهمان، خود با هويت‌هاي جعلي به عنوان مستاجر، آپارتماني را با قيمت رهن پايين و اجاره ماهانه بالا در «املاك اسكان» از مالك اجاره و سند همان آپارتمان را با مالكيت جعلي يكي از همدستان خود جعل و در اقدام بعدي خود از طريق روزنامه‌هاي كثيرالانتشار، همان آپارتمان را با رهن كامل به شهروندان آگهي مي‌كنند. مستاجر نيز پس از تحويل آپارتمان به اين محل نقل مكان مي‌كند و زماني كه مالك با مراجعه به آپارتمان خود متوجه مي‌شود مستاجرش فردي ديگر با شرايط جديد است به دادسرا مراجعه و اعلام شكايت مي‌كند.

همچنين فاش شد از اين تعداد شاكي مبلغ يك ميليارد تومان كلاهبرداري شده است. در ادامه مشخصات واقعي سميه و هادي مورد شناسايي قرار گرفت. اين دو متهم به اسامي «كهبد – الف» و «سميه – ع» در سال‌هاي گذشته در دو مرحله با همين شيوه و مشخصات جعلي اقدام به كلاهبرداري از شهروندان كرده و پس از دستگيري با سپردن وثيقه جعلي و اخذ مرخصي از زندان خارج شده و با در پيش گرفتن زندگي مخفيانه و هويت جعلي مجددا‌ با همان شيوه قديمي خود اقدام به كلاهبرداري كرده‌اند.

كارآگاهان در جريان تحقيقات خود كه چند ماه به طول انجاميد، دريافتند شوهر سميه مردي به نام رضاست كه در كلاهبرداري‌ها نقشي ندارد. رضا وقتي تحت بازجويي قرار گرفت، گفت از همسرش خبر ندارد و نمي‌داند او كجا زندگي مي‌كند در حالي‌كه پليس همچنان در جست‌وجوي كهبد و سميه بود اطلاعاتي به دست آمد كه فاش كرد آن دو در زمينه كلاهبرداري‌هاي اينترنتي نيز فعاليت دارند. بنابراين با تمركز كارآگاهان روي اين موضوع متهمان در چيذر شناسايي شدند و كهبد چند روز قبل در حالي كه با تغيير چهره قصد داشت از مخفيگاهش در چيذر خارج شود به دام افتاد و با اعترافات اين فرد، سميه نيز در مخفيگاه ديگري دستگير شد.

در بازرسي از محل سكونت متهمان تعداد زيادي مدارك هويتي جعلي، قرارداد خام مبايعه‌نامه مشاور املاك، قراردادهاي تنظيم‌شده اجاره و خريد و ساير اسناد و مدارك جعلي كشف و ضبط شد.

سرهنگ عباسعلي محمديان رييس پليس آگاهي تهران با تاييد اين خبر گفت: تاكنون تعداد زيادي از مالباختگان به اداره چهاردهم پليس آگاهي مراجعه كرده‌اند كه از هر يك از آنان ده‌ها ميليون ريال كلاهبرداري شده است. وي افزود: متهمان با قرار صادره از سوي قاضي پرونده روانه زندان شده‌اند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
بزرگ‌ترین حسرت مشترک نیمی از زنان جهان هیات عَلَم در تاسوعای ارومیه مالکان در چه شرایطی می‌توانند حکم تخلیه بگیرند؟ ادعای روبیو: مذاکرات فنی ایران و آمریکا هفته آینده از سر گرفته می‌شود حمله ترامپ به ممدانی: با کمک سه کمونیست پیروز شد واردات محصولات کشاورزی از آمریکا ؛ عقلانی و درست است / به این دلایل ... روبیو: یادداشت تفاهم با ایران ظرف ۶۰ روز اجرا خواهد شد سفر به جهنم شیشه ای مکزیک (+فیلم و عکس) پست جدید ترامپ: ساعتی که از ۱۹۷۹ به حرکت درآمد (+ترجمه) بقائی: صلح واقعی تنها با پایان مداخلات آمریکا و خاتمه اشغالگری محقق می‌شود تغییر محسوس تخصیص ارز صنعت از شنبه/ تامین 2 میلیارد دلار در گام اول حمله پهپادی اسرائیلی به دو خودرو در جنوب لبنان مالیات ستانی از خانه های خالی/ فقط 7 میلیارد تومان در سال 1404 ادعای ترامپ درباره پیوستن بازرسان آمریکایی به آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت‌وگوی تلفنی عراقچی با وزیر خارجه عربستان