فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۹۲۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۶-۰۹-۱۳۹۰
کد ۱۹۲۱۶۷
انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۶-۰۹-۱۳۹۰

افتتاح سفارت مجازی «امریکا» در تهران

عصر ایران
وزارت خارجه آمریکا به صورت رسمی سفارت مجازی خود در تهران را افتتاح کرده است . از حدود دو ماه پیش دو طرح در سطح دیپلماسی عمومی و دیپلماسی متعارف در ارتباط با ایران در دستور کار وزارتخانه های خارجه و دفاع ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا به صورت رسمی سفارت مجازی خود در تهران را افتتاح کرده است .

به گزارش «تابناک»، افتتاح سفارت مجازی آمریکا در تهران به همراه ایجاد یک خط تلفن اضطرای بین مقامات ایران و آمریکا، مجموعه اقداماتی بود که از حدود دو ماه پیش در دو سطح دیپلماسی عمومی و دیپلماسی متعارف در دستور کار وزارتخانه های خارجه و دفاع ایالات متحده آمریکا قرار گرفت .

بر اساس این گزارش، در راستای انجام این برنامه ابتدا «دیوید پترائوس» ، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در خلیج فارس ، پیشنهاد برقراری یک خط تلفن اضطراری بین ایران و آمریکا ، برای تماس رهبران دو کشور در شرایط اضطراری را داد . خط تلفنی که مشابه آن در زمان جنگ سرد بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق برقرار بود ، این خط ارتباطی در آن زمان به «تلفن سرخ» موسوم شده بود و مهم ترین رسالتش هم این بود که از وقوع جنگ هسته ای بین دو ابر قدرت یا اردوگاه شرق و غرب جلوگیری کند . این پیشنهاد آمریکایی ها که در سطح دیپلماسی متعارف دنبال می شد با واکنش منفی ایران روبرو شد و پس از بحث های اولیه درباره آن حداقل در عرصه رسانه ها به فراموشی سپرده شد .

اما قدم دوم آمریکایی ها در این زمینه ایجاد یک سفارتخانه مجازی در ایران بود . آمریکایی ها این اقدام را در راستای دیپلماسی عمومی و به عنوان ابزاری که در واقع آن را نفوذ بر مردم کشور ها مختلف می نامند ، مطرح کردند . در دیپلماسی عمومی اصل بر این است که بدون تحمل هزینه زیاد و یا انجام یک جنگ ، ذهن و ارزش های مردم یک کشور در جهت مطلوبیت های مورد نظر خود سوق داده شود .

عموما در این گونه دیپلماسی نقاط قوت ، جذابیت و مطلوبیت های یک کشور برجسته سازی می شود و اگر هم مقدور باشد سعی بر برجسته سازی نقاط ضعف کشورهای دیگر هم می شود ، این نوع دیپلماسی اگر با ظرافت و هنرمندی انجام شود ، منافع زیادی را عاید کشورهایی خواهد کرد که به دنبال انجام چنین دیپلماسی هستند .

با این وجود تردیدی نیست که افتتاح سایت سفارت خانه مجازی آمریکا در تهران اگر چه در قالب دیپلماسی عمومی هم مطرح شده باشد ، اما به صورت ضمنی حاکی از تلاش آمریکاییان برای باز کردن دریچه ای به سوی بخش های رسمی حکومت در ایران نیز هست .

برخی از تحلیل گران بر این باورند که از زمان اخراج دیپلمات های انگلیسی از ایران آمریکایی ها تلاش هایی را برای بهبود با ایران آغاز کرده اند . رئیس حزب کارگر انگلیس هم در پارلمان این کشور گفته بود که نبود دیپلمات های انگلیسی در ایران به نفع آمریکا خواهد بود ، گو اینکه خود انگلیسی ها نیز از این که آمریکا با ایران رابطه ندارد چندان ناراحت نیستند. به همین دلیل از خبر سقوط هواپیمای آمریکایی در مرزهای شرقی ایران به شدت استقبال کردند و با پوشش کسترده آن، کوشیدند اخبار مربوط به تصرف سفارت خود را از مرکز اخبار خارج کنند.

 بنابراین گزارش، غربی ها عملا نا امیدی خود را از تقابل سی ساله با جمهوری اسلامی ایران اعلام و در پی راهی برای ارتباط با آنند. آیا متولیان امر برای تدبیر درست این امر در راستای منافع مردم و آرمان های انقلاب آماده اند و  بر اساس سه اصل عزت، حکمت و مصلحت برای آن برنامه روشن دارند؟
ارسال به دوستان
نمایی از کاخ «ابیض ناصرالدین شاه» در سال 1290 «رویاهای بستر مرگ»؛ پدیده مرموزی که در روزهای پایانی عمر به سراغ انسان می‌آید موشک کروز هسته‌ای Burevestnik روسیه مواد رادیواکتیو را حین پرواز آزاد می‌کند!(+عکس) توضیح کانال تلگرامی رسانه رهبر انقلاب درباره پیام ۲۸ خرداد ایشان تخلیه استادیوم در میانه بازی عراق و فرانسه به دلیل طوفان و رعد و برق تویوتای دست‌ساز و کمیاب ژاپنی / ترکیب چهره کلاسیک با موتور افسانه‌ای (+عکس) گران‌ترین و ارزان‌ترین اینترنت دنیا در سال ۲۰۲۶ (+اینفوگرافیک) سفیر ایران در بغداد: باید به نگرانی‌های گروه‌های مقاومت عراق پاسخ داده شود سقوط بالگرد گشت ساحلی آمریکا مسی: فقط از صعود خوشحالم، مغزم کار نمی‌کند! دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت: امضای رسمی ترامپ پای نام خلیج فارس سند ایستادگی ایرانیان است ونس: در مذاکرات با ایران پیشرفت داشته‌ایم ۵ کشته و ده‌ها زخمی در حمله موشکی اوکراین به روسیه اژه ای: عفو بیش از ۸۰ هزار محکوم اغتشاشات؛ بازگشت ۵۸ هزار میلیارد به بیت‌المال گل‌گهر سیرجان در تورنمنت سه‌جانبه تعیین سهمیه آسیایی شرکت نمی‌کند